شناسه خبر : 66069
سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 , 11:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ابراز نگرانی اروپا از پایان امتیازدهی یک‌طرفه ایران

اولتیماتوم 60 روزه ایران در سالگرد خروج آمریکا از برجام، نگرانی اروپا را از پایان یافتن امتیازدهی یکطرفه تهران در پی داشته است.

«ناتالی توچی» مشاور «فدریکا موگرینی»-مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- در مصاحبه با شبکه رادیویی سی‌بی‌سی با‌اشاره به بی‌نتیجه بودن رویکردهای جنگ‌طلبانه دولت آمریکا تاکید کرد که اروپا مانند آمریکا اهداف پنهانی ندارد و حداقل ۱۲۰ روز زمان نیاز است تا بتواند حسن نیت خود درباره پایبندی به تعهدات برجامی‌اش را به ایران نشان دهد.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت: ما تا جایی که بتوانیم، با تمام ابزارهای خود و با تمام اراده سیاسی خود به حمایت از برجام ادامه می‌دهیم و این موضوع هم برای واشنگتن و هم تهران کاملا روشن است.
«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز در اظهارنظری گستاخانه گفت:«صحبت ایران از ضرب‌الاجل در رابطه با توافق هسته‌ای غیرقابل قبول است».
لودریان با لحنی طلبکارانه گفت: «اروپا همچنان بر باقی ماندن ایران در توافق (برجام) اصرار دارد».
«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز پیش از آغاز نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت:«ما در ماه‌های گذشته گام‌های سازنده‌ای را به ویژه درباره کانال مالی اینستکس برداشته‌ایم تا این کانال اجرایی شده و به بهره‌‌برداری برسد تا برجام همچنان اجرا شود».
ماس همچنین در مصاحبه با نشریه «بیلد‌آم‌زونتاگ» در اظهارنظری گستاخانه گفت: «چون به ایران بی‌اعتماد هستیم، به توافق نیاز داریم».
به گزارش تسنیم، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس بعد از جلسه وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل خواستار اطمینان از عدم بازگشت ایران به مسیر هسته‌ای شدن شد.
وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه فدریکا موگرینی روز دوشنبه در بروکسل یک نشست اضطراری درباره اعلامیه روز چهارشنبه ایران برگزار کردند.
فاز جدید وقت‌کشی
مقامات اروپایی فاز جدید وقت‌کشی را کلید زده‌اند. علیرغم اینکه اکنون بیش از یک‌سال از خروج آمریکا سپری شده است، مقامات اروپایی مدعی هستند که برای اجرای تعهدات برجامی باید 120 روز فرصت داده شود.
این در حالی است که پیش از این شورای عالی امنیت ملی- 18 اردیبهشت- اولتیماتومی 60 روزه به اعضای باقیمانده در برجام داد. اتحادیه اروپا در ابتدا در بیانیه‌ای گستاخانه اعلام کرد که اولتیماتوم ایران را به رسمیت نمی‌شناسد و حالا با کلیدزدن فاز جدید وقت‌کشی، مدعی شده است که اولتیماتوم 60 روزه باید به 120 روز افزایش پیدا کند.
در اردیبهشت 97 و پس از خروج آمریکا از برجام، قرار بود طرف اروپایی ظرف چند هفته درباره تعهدات برجامی خود تضمین بدهد. اروپا با وقت‌کشی نهایتا در اواسط تیرماه یک بسته پیشنهادی ارائه داد. روحانی در واکنش، بسته مذکور را مایوس‌کننده و غیرقابل قبول خواند. اروپا سپس با خرید زمان برای آمریکا، از یکسو مدعی بود که باید برجام موشکی و منطقه‌ای نیز کلید بخورد و از سوی دیگر وعده کانال مالی را هر چند وقت یک‌بار مطرح می‌کرد.
در نهایت تعهدات برجامی اروپا به کانال مالی SPV و سپس به کانال مالی تحقیرآمیز اینستکس تقلیل یافت. این در حالی است که اینستکس حتی یک دهم تعهدات برجامی اروپا را نیز پوشش نمی‌داد. نکته قابل تأمل اینجاست که اروپا حتی همین کانال را نیز اجرایی نکرد و اینستکس تنها در حد یک رونمایی سمبلیک پیش رفت.
حالا و علی‌رغم سپری شدن بیس از یک‌سال از خروج آمریکا از برجام، طرف اروپایی مدعی است که اولتیماتوم 60 روزه باید به 120 روز افزایش یابد.
اروپا همچنان اقدامات ضدایرانی آمریکا را بزک کرده و با لحنی گستاخانه و توهین‌آمیز ایران را به اجرای یکطرفه تعهدات برجامی توصیه می‌کند.
نگرانی از پایان امتیازدهی
تقلای مقامات آمریکایی برای مذاکره با ایران در کنار نگرانی مقامات اروپایی از پایان یافتن امتیازدهی یکطرفه ایران نتایج خروج دولت از موضع انفعال و ورود به موضع اقتدار است.
هر چند که اقدام اخیر دولت، دیرهنگام و حداقلی بود ولی با این حال دولت باید از هم‌اکنون با پرهیز از وقت‌کشی، در راستای کاهش تعهدات، گام‌های بعدی را قاطعانه و سریع اجرا کند.
آقای روحانی-18 اردیبهشت 98- گفته بود:«مشکل اروپا این است که آمریکا را کدخدا می‌داند. در مقام عمل متاسفانه ناتوان بودند. سال ۸۳ وقتی مذاکره می‌کردیم، مشکلی بود و آن اینکه اروپایی‌ها آمریکا را کدخدای خود می‌دانستند؛ الان اوضاع کمی بهتر شده ولی همچنان این تفکر وجود دارد». روحانی در سال 92 نیز اروپایی‌ها را در مقابل آمریکا «آقااجازه» نامیده بود.
مقامات ارشد دولت اذعان دارند که اروپا با آمریکا همصداست. اروپایی‌ها نیز خود گستاخانه اعلام کرده‌اند که به هیچ عنوان تعهدات برجامی خود را اجرا نخواهند کرد. بنابراین هیچ دلیلی مبنی بر معطل ماندن تا 2 ماه آینده وجود ندارد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi