شناسه خبر : 66362
جمعه 03 خرداد 1398 , 13:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در ۳ شب قدر چه رخ می دهد؟!

استاد حوزه و دانشگاه: نزول قرآن، تعیین سرنوشت و ضربت خوردن و شهادت حضرت علی (ع) از جمله موارد اهمیت شب‌های قدر است

 

 حجت الاسلام محمدعلی منصوریان دامغانی امروز در گفتگوی ویژه خبر قرآنی با موضوع اهمیت شب‌های قدر افزود: بین شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم هنوز شب قدر مشخص نیست و حکمت این نامشخص بودن نیز جایی عنوان نشده است و علت تامه ندارد.

وی با بیان اینکه براساس سوره قدر و دخان، نزول قرآن در شب قدر بود و نزول دفعی قرآن نیز در کلام بیشتر علما آمده است افزود: اهمیت دیگری که برای شب قدر آمده بحث تعیین سرنوشت است بطوریکه در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است، شب نوزدهم تقدیر نوشته می‌شود، در شب بیست و یکم محکم می‌شود و در شب بیست و سوم امضا می‌شود.
 


وی گفت:تعیین سرنوشت، منظور سرنوشت محتوم و قطعی است نمونه آن مرگ و روزی و ترکیبات افراد و اجتماع که هر کدام حکمت خاصی دارد.
حجت الاسلام محمد علی منصوریان دامغانی ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان امیرالمومنین (ع) را دیگر علت اهمیت شب‌های قدر بیان کرد و گفت: این عوامل باعث شده است افضل شب‌های ماه مبارک رمضان باشد تا جایی که برخی علمای بزرگ از یازده ماه قبل برای ماه رمضان خود را آماده می‌کردند تا وارد ماه رمضان شوند و به بهترین وجه شب‌های قدر را درک کنند.

 

 


این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به موضوع شب‌های قدر و تاثیر آن در سبک زندگی اشاره کرد و گفت: در همه مکاتب غرب و شرق و اسلام داریم که برای انسان برنامه دارند، چون موضوع اصلی خلقت انسان است و همه در آن مشترک هستند، برای این انسان هدف خلقت مشخص شده که قرار است به کجا برسد که هر کدام نگاه جهان بینی خاصی برای خود دارند.
وی افزود: اسلام، عبودیت را برای هدف خلقت در نظر گرفته است که انسان به نقطه نهایی برسد و در این میان تهجد و شب زنده داری و بویژه سحر را بهترین زمان برای عبودیت عنوان می‌کند، اما در این بین نباید سحر برای ما حجاب شود چراکه برخی نماز شب می‌خوانند، اما آبرو و اموال مردم را به تاراج می‌برند.

 
 

 

 

 

حجت الاسلام منصوریان دامغانی با بیان اینکه شب‌های قدر در بین شب‌های سال افضل لیالی است گفت:: براساس سیره زندگی اهل بیت (ع) بر شب زنده داری در این شب‌ها تاکید شده که هر چه از این شب‌ها کسب کنی در پیش روی انسان در مسیر انسان تعیین کننده است.

وی با تاکید براینکه برای استفاده از شب‌های قدر آمادگی نیاز است، گفت: بنا بر روایات ماه رجب ماه تخلی یعنی خالی شدن ازغیر و هوا و هوس، ماه شعبان ماه تحلی یعنی ترمیم و پاکسازی و ماه رمضان ماه تجلی یعنی ماه زیباسازی است ضمن اینکه باید به روز‌های قدر نیز همچون شب‌های آن اهمیت داد.
منصوریان دامغانی افزود: شب‌های قدر در نیمه دوم ماه رمضان است یعنی اگر کسی خود را در دو ماه رجب و شعبان آماده نکرده با توجه و تدبر و تفکر و روزه گرفتن در نیمه اول بتواند خود را برای درک شب‌های قدر آماده کند چرا که در احادیث داریم که روح ایمان از کسانی که بدون عذر روزه نمی‌گیرند می‌رود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi