شناسه خبر : 66455
سه شنبه 07 خرداد 1398 , 10:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خیمه‌‌شب‌بازی ترامپ جواب نداد

ترامپ واسطه‌ها را به صف کرد

ترامپ بعد از تهدید‌های به بن‌بست خورده و بی‌مشتری‌اش در ایران، ظاهرا این بار باب وسوسه و تطمیع را باز کرده تا با دادن وعده‌های نسیه درباره امکان فروش نفت و از این قبیل، گره از کار فروبسته دولت آمریکا بگشاید.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد دیروز (دوشنبه) از تمایل « شینزو آبه » نخست‌وزیر ژاپن برای میانجیگری بین ایران و آمریکا جهت کاهش تنش‌ها در منطقه حمایت کرد.
 ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران حین دیدار با آبه در توکیو، گفت: «می‌دانم که آقای نخست‌وزیر و کشور ژاپن روابط بسیار خوبی با ایران دارند، پس منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.»
وی درباره سفر احتمالی نخست‌وزیر ژاپن به ایران نیز تصریح کرد: «آقای نخست‌وزیر درباره آن با من صحبت کرده و من معتقدم که ایران نیز می‌خواهد صحبت کند. اگر آنها بخواهند صحبت کنند، ما نیز خواستار گفت‌وگو هستیم. خواهیم دید که چه می‌شود… کسی نمی‌خواهد شاهد وقوع اتفاقات بد باشد، مخصوصاً من.»
اظهارات ترامپ درباره میانجیگری ژاپن در حالی است که پیش از این نیز مقامات عمانی، سوئیسی و یکی دو دولت از این قبیل پیغام آورده و مدعی بودند که می‌خواهند واسطه شوند تا مذاکره ایران با دولت ترامپ پا بگیرد.
ظاهرا نقش این واسطه‌ها آن است که بعد از تهدید‌های به بن‌بست خورده و بی‌مشتری ترامپ در ایران، باب وسوسه و تطمیع را باز کنند و با دادن وعده‌های نسیه درباره امکان فروش نفت و از این قبیل، گره از کار فروبسته دولت آمریکا بگشایند.
این در حالی است که اگر واقعا این دولت‌ها کاری از دستشان - ولو اندازه پیک و پیام‌رسان- برمی‌آمد، باید به دولت آمریکا می‌گفتند ایراد از فقدان مذاکره نیست بلکه عدم پایبندی همیشگی دولت (های) آمریکا به نتایج مذاکره است. ته خط مذاکره با ترامپ، معامله نقد- نسیه‌ای مشابه برجام است که ترامپ زیر پاگذاشت؛
رئیس‌جمهور آمریکا سپس در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا درباره کره‌شمالی و موضوع ایران مدعی شد: «واقعا اعتقاد دارم که ایران می‌خواهد یک توافق (جدید) انجام دهد. به نظر من این از زیرکی آنهاست. همچنین معتقدم که حصول آن (توافق) ممکن است».
پیش از این حجت‌الاسلام روحانی در پاسخ چنین فضا‌سازی‌های از سوی دولت آمریکا گفته بود: «داستان مضحکی اتفاق افتاده؛ می‌گویند تعهدی که قبلا بستیم، فعلا قرص و محکم نباشد، درباره موضوع دیگری حرف بزنیم! آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا (کره شمالی) می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تایید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید».
رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از ادعاهای خود گفت: «البته من اصلاً به دنبال صدمه‌زدن به ایران نیستم. فقط می‌خواهم بشنوم که ایران به سلاح اتمی «نه» بگوید. به اندازه کافی در جهان به ‌خاطر تسلیحات اتمی مشکل داریم، پس ایران نباید سلاح اتمی داشته باشد. به ‌نظرم ما می‌توانیم به توافق برسیم.»
ترامپ با تاکید بر اینکه دولت وی به دنبال تغییر نظام ایران نیست، توضیح داد: «البته با همین حکومتی که دارند. ما به دنبال تغییر حکومت ایران نیستیم… با توافقی که اوباما و بایدن امضا کرده بودند، ایران می‌توانست در مدت زمان کوتاهی به سلاح اتمی دست یابد، بدون اینکه توافق را نقض کرده باشد. این چه توافقی است؟ پس نمی‌توانستیم آن را قبول کنیم.»
ترامپ در حالی مدعی است ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی بوده و ژست دلسوزانه برای ممانعت از این مسئله می‌گیرد، که رهبر انقلاب اسلامی در ماه فروردین سال ۱۳۹۰ با صدور فتوایی ساخت و کاربرد هرگونه سلاح اتمی را «حرام» اعلام کرده و فرمودند: «ما کاربرد این سلاح‌ها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفه همگان می‌دانیم».
حدود یک سال پیش (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) بود که دولت آمریکا به دستور ترامپ، به بهانه‌های واهی و ادعاهای تکراری از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجدداً اعمال کرد. واشنگتن از کشورهای مختلف از جمله ترکیه خواسته که ضمن تبعیت از تحریم‌های ایران، هرگونه واردات نفت و میعانات گازی را به صفر برسانند.
البته این تنها اقدام ضدایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه ‌اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیرایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضدایرانی تقریباً مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi