شناسه خبر : 66548
چهارشنبه 08 خرداد 1398 , 14:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اسامی پنج عملیات مهم ابتدای جنگ و ...

پس از هجوم سراسری ارتش عراق و پیشروی یگان‌هایی از آن در منطقه دشت آزادگان تا آغاز عملیات طریق‌القدس که چهارده ماه طول کشید ، نیروهای خودی عملیات متعددی را با هدف‌های مختلف از جمله عقب راندن ، انهدام نیرو و فرسایش دشمن ، دستیابی به زمین‌های مناسب پدافندی ، ایجاد شکاف در جبهه دشمن و خارج شدن از حالت تدافعی ، در منطقه اجرا کردند که علاوه برنیل به هدفهای تعیین شده یا بخشی از آن ، تجاربی کسب کردند که زمینه‌ساز عملیات بزرگ طریق القدس بود.




 پس از هجوم سراسری ارتش عراق و پیشروی یگان‌هایی از آن در منطقه دشت آزادگان تا آغاز عملیات طریق‌القدس که چهارده ماه طول کشید ، نیروهای خودی عملیات متعددی را با هدف‌های مختلف از جمله عقب راندن ، انهدام نیرو و فرسایش دشمن ، دستیابی به زمین‌های مناسب پدافندی ، ایجاد شکاف در جبهه دشمن و خارج شدن از حالت تدافعی ، در منطقه اجرا کردند که علاوه برنیل به هدفهای تعیین شده یا بخشی از آن ، تجاربی کسب کردند که زمینه‌ساز عملیات بزرگ طریق القدس بود، مهمترین این عملیات‌ها عبارتند از :

1- عملیات «غیوراصلی»، در این عملیات 28 تن از پاسداران سپاه اهواز در بامداد 9/7/1359 در جاده حمیدیه- سوسنگرد به قوای زرهی دشمن که به سوی اهواز پیش می‌آمدند، یورش بردند و دشمن را درهم کوبیدند و سپس با کمک نیروهایی از لشکر 92 و هوانیروز، دشمن را تا نزدیک مرز تعقیب و سوسنگرد و بستان را آزاد کردند.

2- عملیات 2 گردان از لشکر 92 ارتش، 2 گردان از سپاه پاسداران و 1 گردان از ستاد جنگهای نامنظم در تاریخ 26/5/1359 که با هدف در هم شکستن محاصره سوسنگرد با موفقیت به اجرا درآمد.



3- عملیات نصر که با تلاش لشکر 16 زرهی ارتش و همکاری 2 گردان از سپاه درتاریخ 15/10/1359 ، در مرحله اول با هدف پاکسازی شمال کرخه کور و پیشروی به سوی پادگان حمید و تصرف آن به اجرا درآمد ، که به رغم موفقیت روز اول نبرد و انهدام یک تیپ مکانیزه دشمن ، در ادامه با پاتک‌های سنگین نیروهای عراقی مواجه شد و موفقیتی در پی نداشت .

4- عملیات امام علی در تاریخ 31/2/1360 با هدف آزادسازی ارتفاعات الله اکبر در شمال کرخه ، آزادسازی بستان و ایجاد شکاف در خطوط دشمن ، باتلاش مشترک ارتش، سپاه و ستاد جنگهای نامنظم اجرا شد. در این عملیات بخشی از مناطق اشغالی آزاد شد و قسمتی از قوای دشمن منهدم گردید، اماپیشروی به سوی بستان به علت کمبود نیرو میسر نشد.

5- عملیات شهید چمران را تیپ 3 زرهی لشکر 16 ارتش با کمک مؤثر نیروهای ستاد جنگ های نامنظم و سپاه پاسداران در روز 5/5/1360 در دو محور طراح و حمودی سعدون انجام دادند که طی چهار مرحله عملیات موفق گردیدند نیروهای متجاوز عراقی را از پشت طراح تا پشت رودخانه کرخه کور عقب رانده و بخشی از قوای دشمن را منهدم نمایند.

6- در تاریخ 11/6/1360 با هدف آزادسازی غرب سوسنگرد و شهر بستان، با تلاش مشترک لشکرهای 16 و 92 زرهی ارتش و دوگردان از سپاه و ستاد جنگهای نامنظم ، عملیاتی در دو محور اجرا شد. در مراحل اولیه رزمندگان ابتکار عمل را به دست گرفته و موفق به انهدام نیرو و تجهیزات بسیاری از دشمن شدند و پس از مقداری پیشروی با مقاومت شدید دشمن مواجه شدند، لذا ادامه پیشروی به سوی بستان میسر نشد.



 پس از اجرای چند عملیات رزمندگان در منطقه دشت آزادگان ، با توجه به اهمیت منطقه، ارتش عراق به تحکیم مواضع ، ایجاد موانع متعدد و استحکامات اقدام کرد.
هرچند عملیات های محدود رزمندگان سبب تحکیم مواضع پدافندی یگان های دشمن شد، اما این عملیات‌ها نتایج مهمی در جبهه خودی و آمادگی رزمندگان داشت ، از جمله:  ممانعت از ادامة تجاوز و پیشروی بیشتر دشمن در خاک ایران، ایجاد خود باوری بیشتر در ضربه زدن به نیروهای عراقی، پی‌بردن به ضعف های تاکتیکی دشمن و خودی، شاداب و فعال نگه‌داشتن روحیه رزمی جبهه‌ها، افزایش روحیه آمادگی برای اجرای عملیات‌های هجومی ،کسب تجربیات جدید در طراحی مانور و تاکتیک های رزمی، دستیابی به غنائم و رفع برخی از کمبودهای تسلیحاتی، انتشار اخبار جنگ پیروزی‌های جبهه‌های جنگ و تمایل مشارکت عمومی برای حضور در جبهه،  ایجاد ترس و وحشت در جبهه دشمن به دلیل اجرای عملیات‌های غافلگیرانه و شبانه رزمندگان، بروز خستگی روحی  – روانی در نیروهای دشمن به سبب آماده باش‌های طولانی شد.

منبع: نوید شاهد
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi