شناسه خبر : 66631
شنبه 11 خرداد 1398 , 13:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

لشکر فاطمیون چگونه تأسیس شد؟

از ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۲ که فاطمیون تأسیس شد تا امروز به دلیل حضور بی نظیر رزمندگان افغانستانی در مناطق درگیری سوریه، بیشترین تعداد شهدای جبهه مقاومت را از آن خود کرده‌اند. امسال فاطمیون شش ساله می‌شود. اما چه اتفاقاتی منجر به تشکیل این یگان رزمندگان افغانستانی مدافع حرم در سال ۹۲ شد؟



بیش از شش سال سوریه درگیر یک جنگ نیابتی شده بود. به غیر از ارتش سوریه، گروه‌های مقاومت از سایر کشورها برای مقابله با گروهک‌های تروریستی تکفیری راهی سوریه و عراق شدند. هدف آن‌ها نابود کردن تروریست‌هایی بود که با حمایت قدرت‌های بزرگی همچون آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی در سوریه و عراق به جنایات بیشماری دست زدند، از جانب همین قدرت‌ها تجهیز شده و با هدف آنان در این کشورها دست به تجاوز زدند. در جریان سوریه ۸۸ کشور جمع داعشی‌ها و تکفیری‌ها را تشکیل دادند و جبهه متحد کفار منافقین برای شکستن پل مقاومت تشکیل شده بود.

 

 

 

 

 



با حمله تکفیری‌ها به سوریه و در خطر قرار گرفتن حرم حضرت زینب (س)، افغانستانی‌های بسیاری که در سوریه بودند، از حرم اهل بیت (ع) دفاع کردند. همچنین افغانستانی‌های دیگری که در کشور افغانستان و سایر کشورها بودند به سوریه رفتند. فاطمیون یکی از نیروهای فعال شیعه و مبارز افغانستانی است که برای دفاع از حرم عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری و حضرت رقیه سلام الله علیهما در مقابل نیروهای داعش در سوریه تشکیل شد. مجاهدان افغانستانی سپاه محمد (ص) که در افغانستان در خط مقدم بودند و نیروهای تیپ ابوذر که در زمان دفاع مقدس کنار رزمندگان ایرانی به دفاع از اسلام پرداختند، هسته اولیه فاطمیون را تشکیل دادند.

مجاهدان سپاه محمد (ص) که فاطمیون را راه‌اندازی کردند

در ابتدا این جمع برای تجدید خاطره آن دوران، هیئت مذهبی را تشکیل داده و جمعه هر هفته دعای ندبه برگزار می‌کردند. مدیریت این هیئت هم با ابوحامد بود. با آغاز تجاوز به خاک سوریه، در اولین نوبت یک گروه ۲۲ نفره به‌صورت داوطلبانه به این کشور رفتند. این گروه ۲۲ نفره در ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۲ راهی سوریه شدند و رسماً این یگان را تأسیس کردند.

طاهره قنبری، همسر شهید «محمد اکرم ابراهیمی» با نام جهادی «رئوف» جانشین تیپ امام رضا (ع) از لشکر فاطمیون هسته اولیه فاطمیون را به خوبی می‌شناسد و جلسات اولیه و خاطره انگیز این بچه‌ها را به خاطر دارد و در این باره می‌گوید: با دوستانش و با بچه‌های سپاه محمد (ص) جمع شدند و هیأت دعای ندبه در روزهای جمعه که به نوبت خانه هر کدام از بچه ها برگزار می‌شد، را راه انداختند. و در این دورهمی‌ها درباره این اتفاقات سوریه هم صحبت می‌کردند. می‌گفتند سوریه جنگ شده و بچه‌های سپاه محمد (ص) که جنگیدن را خوب بلدند خوب است که راهی شوند و از حرم بی بی زینب (س) دفاع کنند. اولین جلسه هیأت فاطمیون در خانه ما برگزار شد. حاج توسلی، سید حکیم، فاتح و همه بچه‌های قدیم سپاه محمد (ص) بودند. از سوریه می‌گفتند و اینکه اگر ما نرویم و دفاع نکنیم، چه بلایی سر حرم اهل بیت (ع) می‌آید؟ و تکلیف آینده سوریه چه می‌شود؟ حاج رئوف با همه این‌ها دوست بود. ما با هم رفت و آمدهای خانوادگی هم داشتیم و مدت طولانی این دوستی و آشنایی‌ها بین افراد ادامه داشت.
زهرا حسینی، همسر شهید سید حسن حسینی با نام جهادی سید حکیم، از فرماندهان ارشد و بنیانگذاران لشکر فاطمیون درباره درگیری‌های فکری همسرش به عنوان یکی از اعضای اولیه فاطمیون می‌گوید: عید سال ۹۲ سید یک جور دیگری شده بود. من نمی‌دانستم که می‌خواهد به سوریه برود. وقتی آمد، حرف‌های خیلی زیبایی گفت و کلیپ‌هایی نشان داد. در مورد اسارت حضرت زینب (س) حرف‌های قانع کننده خوبی می‌زد که خیلی تعجب‌آور بود و در نهایت گفت: «می‌خواهم برای دفاع از بی بی حضرت زینب (س) به سوریه بروم.»

سید ابوطالب حسینی، پسرعموی سید حکیم هم می‌گوید: بعد از شکست طالبان و امنیت نسبی در افغانستان، بحث جهاد و مبارزه برای مبارزینی همچون سید حکیم کمرنگ‌تر شد و چند سالی فراغت پیدا کرده و به کارکردن پرداختند. تا اینکه جنگ سوریه آغاز شد و با همان دوستانی که در سپاه حضرت محمد (ص) داشتند، نشسته و فکر کردند که چه کاری باید انجام دهند، چون موقعیتی است که اسلام و به خصوص شیعیان در خطر هستند؛ بنابراین گروهی به نام جهادی «فاطمیون» تشکیل دادند. خیلی از دوستانی که در سپاه حضرت محمد (ص) بودند، از جمله ابوحامد با هم این هسته را تشکیل دادند. خاک برای آنها مهم نبود. مهم نبود جنگ در افغانستان، سوریه، عراق یا ایران باشد، مهم دفاع از ارزش‌ها بود.

او معتقد است جدیت تشکیل فاطمیون از زمانی اتفاق افتاد که بحث تخریب قبر «حجربن عدی» به وقوع پیوست، همه جوان‌های مسلمان جهان از جمله این بزرگواران برافروخته و مستقیماً وارد عمل شدند و از همان زمان مبارزات را شروع کردند. البته بسیاری از فرماندهان شهید فاطمیون در خاطراتشان اینگونه معرفی شدند که نزدیکی لحظه به لحظه تروریست‌ها به حرم حضرت زینب (س) و بی حرمتی به حریم اهل بیت (ع) آن‌ها را سراسیمه به سوریه کشانده و خواهان عضویت در فاطمیون کرد.

تیپی که لشکر شد

بعد از آن دو گروه ۱۵ نفره و ۲۲ نفره دیگر هم راهی سوریه شد. فاطمیون در سال ۱۳۹۲ هجری شمسی با استعداد یک گروهان اعلام موجودیت کرد، تبدیل به تیپ شد و پس از آن به خاطر بالا رفتن استعداد نیرو و توان عملیاتی لشکر شد. نخستین فرمانده و موسس فاطمیون، شهید علیرضا توسلی اهل افغانستان، با نام جهادی ابوحامد بود که سال ۹۳ به شهادت رسید. ابوحامد می‌گفت: «در اسلام مرزهای جغرافیایی معنایی ندارد و ما هر جا مسلمان و مظلومی مورد ظلم قرار بگیرد، آنجا از مظلوم دفاع خواهیم کرد.» فرمانده فاطمیون، سردار علیرضا توسلی اهل افغانستان ملقب به ابوحامد بود که سال ۹۳ بدون سر به سوی یاران شهیدش شتافت و توسط تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید. همسر ابوحامد با تکیه بر گزارشات همرزمان او معتقد بود که او با شلیک خمپاره از سرزمین‌های اشغالی و با آتش صهیونیست‌ها به شهادت رسیده است و داعشی‌ها بعد از عقب‌نشینی به سرزمین‌های اشغالی متواری شده بودند.

در جریان تصرف بلندی‌های اطراف لاذقیه (مناطقی که مدت‌ها در دست تروریست‌ها بود و کاری از جانب ارتش و نیروهای حزب‌الله بر نمی‌آمد)، شخص سید حسن نصرالله به رزمندگان فاطمیون تبریک گفت. جوانان افغانستانی میان رزمندگان مقاومت به شجاعت و نترس بودن معروفند. مشهور است که می‌گویند فاطمیون، لشکری است که تروریست‌ها از آنان می‌ترسند، تا جایی که گاهی برخی گروه‌های دیگر وقتی می‌خواهند در مقابل تکفیری‌ها جلو بروند و پیشروی کنند از فاطمیون می‌خواهند که پرچمشان را گرفته و با خود ببرند و دشمن به‌گمان اینکه رزمندگان فاطمیون به‌سراغشان می‌آیند ترسیده و فرار کنند.

نخستین عملیات فاطمیون

نخستین عملیات فاطمیون سال ۹۲ انجام گرفت. در این عملیات حدوداً ۱۳ نفر حضور داشتند. به آن‌ها گفته بودند که چند خانه را بگیرند و آن رزمندگان از آن حد فراتر رفته و منطقه بیشتری را گرفته بودند. چون بار اولشان بود که مستقل عملیات می‌کردند، کسی باور نکرده بود که جلوتر از حد معمول را گرفته باشند. سید حکیم از یکی از خانه‌ها بیرون می‌آید و می‌گوید: «من در خیابان هستم. من را ببینید دیگر نشانه‌ای از این بیشتر؟ با بی‌سیم که می‌گویم قبول نمی‌کنید.» سپس وقتی وارد جاده می‌شود و همان زمان تکفیری‌ها با تیر او را می‌زنند و زخمی می‌شود.

یگان تک تیراندازان فاطمیون

تک تیراندازان فاطمیون از جمله گروه‌های تأثیرگذار با تجهیزات ارتقا یافته در نبرد با تکفیری‌ها بوده‌اند. تک تیراندازان فاطمیون پس از گذراندن دوره آموزشی فنون و شیوه‌های نبرد به‌عنوان بازوی محرک رزمی وارد میدان رزم شده و کنار سایر یگان‌های فاطمیون مشغول به فعالیت شدند. هم اکنون لشکر فاطمیون برترین یگان تک تیرانداز را در منطقه دارد که به جرأت می‌توان گفت حتی حزب‌الله نیز این چنین یگانی را در اختیار ندارد. ناگفته نماند که فکر تشکیل این یگان از شهید رضا بخشی (فاتح) جانشین فرمانده فاطمیون بود.

مهمترین عملیات‌های لشکر فاطمیون

اگر بخواهیم به مهمترین عملیات‌های لشکر فاطمیون در سوریه اشاره کنیم، از عملیات لاذقیه در ارتفاعات کسب، عملیات آزادسازی شهر ملیحه در دمشق، عملیات دیرالعدس در درعا، عملیات تل قرین در درعا، عملیات بصری الحریر در درعا، نبرد پالمیرا و عملیات آزادسازی شهر البوکمال می‌توان یاد کرد.

آزادسازی البوکمال

۲۱ نوامبر ۲۰۱۷ در پی پیروزی تاریخ‌ساز جبهه مقاومت اسلامی عراق و سوریه بر فتنه تروریسم تکفیری و پایان یافتن سیطره داعش که با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی صهیونیستی در "ابوکمال" رقم خورد. آزادی کامل شهر البوکمال به‌معنای پایان کار داعش بود و بخش قابل توجهی از این فتح بزرگ به‌دست رزمندگان افغانستانی لشکر فاطمیون رقم خورد. نیروهای لشکر فاطمیون که وظیفه اصلی مبارزه با تروریست‌های داعش در شهر مهم و استراتژیک البوکمال را به‌عهده داشتند. آن‌ها در جریان این عملیات موفق شدند که تعدادی از تروریست‌های داعش را به اسارت خود دربیارود. همچنین در پاکسازی مناطق حومه این شهر از لوث تروریست‌ها نیز تا اخرین قدم حضور داشته و تلاش کردند.

هرچند پایان حکومت داعش در سوریه اعلام شده است و به غیر از چند گروهک محدود از جمله جبهه النصره، تروریست‌ها قدرت چندانی در شهرهای سوریه ندارند، اما رزمندگان فاطمیون همچنان برای امنیت بخشیدن به حریم اهل بیت (ع) در این کشور آماده رزم هستند و در راه پاکسازی شهرهای مختلف از لوث تروریست‌ها همچنان شهید می‌دهند. تعداد رزمندگان و فرماندهان لشکر فاطمیون که در این نبرد چند ساله به شهادت رسیدند، کم نبودند و حتی به دلیل حضور بی نظیر رزمندگان در مناطق درگیری سوریه، بیشترین تعداد شهدای جبهه مقاومت را از آن خود کرده‌اند.

 

منبع: تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi