شناسه خبر : 66768
چهارشنبه 15 خرداد 1398 , 12:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تاریخ تولد و شهادت یکسان دختر و پدر!

به یاد شهید قیام ۱۵ خرداد ورامین؛

روایت دختری که تاریخ تولدش با تاریخ شهادت پدرش یکی است

روایت دختری که تاریخ تولدش با تاریخ شهادت پدرش یکی است

تهران- ایرنا- نامش معصومه است، دختر شهید حسن خانی، یکی از هفت شهید قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ که تاریخ تولدش با تاریخ شهادت پدرش یکی است، پانزدهم خرداد سال ۱۳۴۲.

به گزارش ایرنا، شهید حسن خانی، یکی از هفت شهید قیام خونین ۱۵ سال ۴۲ دشت ورامین است که خون پاکش مظلومانه سنگفرش های پل باقرآباد را رنگین کرد، شهیدی که از او تنها یک دختر به یادگار مانده که تاریخ تولدش با تاریخ شهادت پدرش یکی شده است.

معصومه خانی، فرزند این شهید سرافراز ایران اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اینگونه بیان کرد که به غیر از چند عکس، چیز دیگری از پدرش ندیده ولی اینکه امروز این نظام پابرجاست، نتیجه ایثار و خون پدرم است.

وی افزود: وقتی پدرم شهید شد، تنها سه ماه داشتم ولی تاریخ تولدم ۱۵ خرداد است، روزی که پدرم شهید شد چرا که شهیدان این قیام انقلاب را زنده کردند و زمینه پیروزی انقلاب را فراهم کردند.

فرزند شهید حسن خانی که ۵۶ بهار از عمرش می گذرد، اظهار داشت: اینکه یک جوان تمام دلبستگی های زندگی، فرزند سه ماهه، کار و زندگی خود را کنار می گذارد و در راهی که جز کشته شدن چیزی انتظارش را نمی کشد گام برمی دارد، جز شناخت، بصیرت و ولایتمداری چیز دیگری نیست.

وی گفت: اینکه شهدای ۱۵ خرداد با دست خالی سینه های خود را آماج گلوله های رژیم ستم شاهی کردند تنها به عشق به ولایت باز می گردد، شاه تصور می کرد با کشتن، قطعه قطعه کردن و یا دسته جمعی به خاک سپردن پیکر شهدای ۱۵ خرداد می تواند این نهضت را در نطفه خفه کند غافل از اینکه خون پاک این شهیدان در ۲۲ بهمن سال ۵۷ به ثمر می نشیند.

به گزارش ایرنا، شهید خانی در سال ۱۳۱۸ در روستای جعفرآباد اخوان از توابع شهر ورامین در خانواده ای مذهبی و متدین و سختکوش دیده به جهان گشود و در کنار پدر در امرار معاش منزل حضور موثری داشت و در امور دینی و فرهنگی فعالیت می نمود.

این شهید در قیام پانزده خرداد ورامین حضوری فعالانه داشت و همراه قیام کنندگان، هدف گلوله کماندوهان رژیم ستم شاهی قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل شد.

از جسد این شهید اثری بدست نیامده و ظاهراً به دست رژیم، غریبانه در مسگرآباد به خاک سپرده شده است.

در جریان قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ مردم ورامین، هفت جوان به نام های سیدمرتضی طباطبایی، حسن خانی، عزت الله رجبی، امیرهوشنگ معصومشاهی، جعفر عرب مقصودی، مسیب مهابادی و ابوالقاسم اردستانی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi