شناسه خبر : 67209
دوشنبه 27 خرداد 1398 , 10:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قاطعیت هوشمندانه رهبر انقلاب پروژه ترامپ را به شکست کشاند


پاسخ ایران به سفر نخست‌وزیر ژاپن، قاطع و هوشمندانه بود و آمریکا را در بهره‌برداری سیاسی از این موضوع ناکام گذاشت.
سیدداود صالحی سفیر سابق ایران در اسپانیا و کوبا، در گفت‌وگو با «دیپلماسی ایرانی» اظهار داشت: باید چند نکته بسیار مهم را یادآور شد؛ اول نحوه پاسخ دیپلماتیک هوشمندانه‌ جمهوری اسلامی ایران با محوریت دیدار مقام معظم رهبری با نخست‌وزیر ژاپن بود. چراکه سخنان رهبری از یک سو هم صریح، قاطع و دربردارنده عزت جمهوری اسلامی ایران بود و هم از آن سو، پاسخ تهران به‌گونه‌ای ارائه شد که اجازه هیچ‌گونه بهره‌برداری، سوء‌برداشت و سوء‌تعبیری را نداد. اما نکته مهمتر در این‌خصوص این بود که تهران علی‌رغم اینکه پاسخ «نه» قاطعی را به مذاکرات پیشنهادی آمریکا و شخص دونالد ترامپ داد، درهای دیپلماسی را نبست و این نشان می‌دهد که اکنون تهران در یک هوشمندی از یک سو، تلاش‌ها و برنامه‌های آمریکا به‌منظور پای میز مذاکره کشاندن ایران، آن هم از موضع ضعف را به شکست کشانده است و از طرف دیگر به‌نحوی شرایط را مدیریت کرده که تهران متهم به‌عنوان بازیگر مخرب در حوزه مذاکره و دیپلماسی در سطح جهانی و رسانه‌ای مطرح نشود. یعنی پاسخ تهران به‌گونه‌ای بود که اجازه هیچ‌گونه شانتاژ و جوسازی رسانه‌ای را به آمریکایی‌ها نداد.
شما در این مدت شاهد هستید که رسانه‌های خارجی نتوانستند از متن این سفر خوراک رسانه‌ای مدنظر خود را تهیه کنند.
وی می‌افزاید: آمریکا و شخص دونالد ترامپ نتوانست از دل نشست و دیدار شینزو آبه با مقامات ایران نتایج و بهره‌برداری خود را داشته باشد.
جمهوری اسلامی ایران از اتهام‌زنی، ایران‌هراسی، میانجی‌گری، به صفر رساندن فروش نفت، تحریم، فشار و حتی ادعای تنش نظامی دریغ نمی‌کند. به‌خصوص که اکنون شمارش معکوس انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا هم شروع شده است و دونالد ترامپ برای کسب پیروزی مجدد در این انتخابات به یک دستاورد ملموس و قابل دفاع در پرونده جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد.
این دیپلمات پیشین همچنین گفت: شرایط کنونی در تنش آمریکا با جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای پیش می‌رود که آمریکا به این یقین رسیده که در زمینه دیپلماسی و مذاکره هیچ‌گونه نتیجه‌ای را نمی‌تواند برای خود حاصل کند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi