شناسه خبر : 67212
دوشنبه 27 خرداد 1398 , 10:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

استریت تایمز:

چرا سفر شینزو آبه محکوم به شکست بود؟!


یک نشریه سنگاپوری می‌گوید علت گرفتاری نخست‌وزیر ژاپن در مخمصه در سفر به ایران این بود که معادله باید در واشنگتن حل شود، نه در تهران.
روزنامه استریت تایمز مقارن سفر شینزو آبه به تهران نوشت: نخست‌وزیر ژاپن در مخمصه سختی گرفتار آمده، چون در میان دو دشمن قرار گرفت.
ژاپنی‌ها دنبال تأمین انرژی و امنیت آن هستند که ایران در تأمین هر دو؛ نقش مؤثری دارد. علت مؤثر نیفتادن سفر نخست‌وزیر ژاپن، به ریشه اصلی تنش موجود میان ایران و آمریکا برمی‌گردد. ریشه اصلی ماجرا تصمیم ترامپ رئیس جمهور آمریکا به خروج از برجام و وضع تحریم‌های شدید علیه ایران است. در واقع حتی اقدامات اخیر ایران نیز در چارچوب برجام صورت گرفت و نه یک عمل ضد برجامی.
بنابراین اگر ژاپن باید مذاکره‌ای انجام می‌داد، نه در تهران بلکه باید در واشنگتن انجام می‌شد؛ چرا که این آمریکاست که تعهدات خود در توافق جهانی (برجام) را زیرپا گذاشته است.
یاسویوکی ماتسوناگا، استاد مطالعات خارجی دانشگاه توکیو در گفت‌وگو با استریت تایمز گفت: بعید است با توجه به ریشه عمیق اختلافات تهران و واشنگتن، ژاپن بتواند نقشی اساسی در رفع این تنش بازی کند، چون از یک طرف ژاپن از امضاء‌کنندگان برجام نیست بنابراین مسئولیت یا تعهدی در قبال آن ندارد و از طرف دیگر دایره عملکرد ژاپن در این زمینه بسیار محدود است.
کویچیرو تاناکا، استاد دانشگاه «کیو» در ژاپن نیز معتقد است: با توجه به کلیه این شرایط باید گفت نخست‌وزیر ژاپن با تعهدی که به رئیس جمهوری آمریکا برای میانجی‌گری داده است، به نوعی خود را در یک مخمصه سختی قرار داده است، چون اگر ژاپن بخواهد به‌عنوان یک شریک سیاسی و اقتصادی ایران صادقانه برای حفظ برجام بکوشد، بی‌تردید باید تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا برای خرید نفت ایران را نادیده بگیرد، در این صورت خشم آمریکا علیه خود را برمی‌انگیزد و چنانچه بخواهد علیه ایران موضع بگیرد، باید نقش بی‌طرفی خود را تضعیف کرده و حقیقت (ایران) را نادیده بگیرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi