شناسه خبر : 67299
سه شنبه 28 خرداد 1398 , 13:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

انصارالله؛ شاخه قدرتمند محور مقاومت

جنبش انصارالله با افزایش حملات نظامی خود به فرودگاه‌ها و تاسیسات نفتی عربستان طی هفته‌های اخیر، در کنار هم‌پیمانانش یک شاخه قدرتمند در محور مقاومت در منطقه تشکیل داده است.

 روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در سرمقاله خود آورده است، اگر اسامی احمد عسیری و جانشینش ترکی المالکی به عنوان دو سخنگوی نیروهای ائتلاف سعودی - اماراتی طی چهار سال نخست جنگ یمن مشهور و شناخته شده بود، در حال حاضر هم نام یحیی السریع، سخنگوی نیروهای مسلح دولت صنعا در کنار تحلیل‌گران نظامی در رسانه‌های عربی و غربی توجهات را به خود جلب می‌کند، چرا که اطلاعات مهمی پیرامون تحولات نظامی از نقطه نظرات طرف مقابل یمنی ارائه می‌دهد.

 

همچنین کمتر کسی است که نام ضیف الله الشامی، وزیر رسانه در دولت صنعا، تحت حمایت انصارالله را خارج از یمن بشناسد اما اگر حملات موشکی و پهپادهای بمب‌گذاری شده به اهداف سعودی و اماراتی ادامه یابند، این نام مثل سال‌های گذشته دیگر ناشناس باقی نخواهد ماند.

 

الشامی در ارزیابی حملات انصارالله به عربستان گفت، طی کمتر از یک هفته چهار مرتبه با پهپاد فرودگاه أبها در استان عسیر مورد حمله قرار گرفت. وی تاکید کرد، حمله به اهداف نظامی ادامه خواهد داشت و اگر حملات ائتلاف عربی و آسیب رساندن به غیرنظامیان متوقف نشوند، این حملات گسترده می‌شوند. این تهدیدات باید جدی گرفته شده و به آنها توجه شود.

 

الشامی این بار آشکارا امارات را تهدید کرد و گفت: امارات در بانک اهداف مورد حمله قرار دارد. آیا این اظهارنظر به این معنی است که امارات در روزها و هفته‌های آتی مورد هدف قرار می‌گیرد یا مانند گذشته صرفا یک پیام هشدار است.

 

این تحولات رویکرد رهبری در دولت صنعا یعنی انتقال از مرحله استراتژی دفاعی به استراتژی حمله و در عین حال استفاده از تسلیحات زمینی و هوایی با کیفیت و دقت بالا را نشان می‌دهد. از دلایل تغییر استراتژی انصارالله پرتاب موشک بالدار کروز به فرودگاه أبها و عبور آن از سامانه‌های دفاع هوایی عربستان و اصابت به هدف، حمله هفت پهپاد بمب‌گذاری شده به غرب ریاض در ۱۳ مه و حمله به تاسیسات نفتی است.

 

چه بسا رهگیری پهپاد آمریکایی با موشک زمین به هوا بر فراز بندر الحدیده در ساحل غربی و اذعان فرماندهی نظامی آمریکا به آن برای اولین بار از زمان آغاز جنگ یمن، دلیل دیگری باشد که نه فقط تحول در ظرفیت‌های نظامی انصارالله را نشان می‌دهند بلکه مداخله آمریکا در این درگیری را نیز بازتاب می‌کند.

 

پایین آوردن شعله جنگ در جبهه جنوب لبنان و بالا بردن شعله آن در یمن را می‌توان از زاویه تبادل دوره‌های جنگ فرسایشی بررسی کرد که محور مقاومت به صورت برنامه‌ریزی شده علیه آمریکا و هم‌پیمانانش انجام می‌دهد و شاید یک نمونه کوچکی از جنگ بزرگتری باشد که ممکن است در صورت عدم توافق آمریکا و ایران در دستیابی به راه حل سیاسی در منطقه رخ دهد.

 

وزیر رسانه در دولت صنعا و سخنگوی نیروهای مسلح این دولت در روزهای گذشته از اقدامات غافل‌گیر کننده، استفاده از تسلیحات جدید و اهداف جدید خبر دادند که از بین بانکی متشکل از ۳۰۰ هدف انتخاب شده‌اند اما آن دو درباره انواع تسلیحات، ماهیت اهداف مورد نظر توضیحی ندادند و این مساله قابل درک است و تنها باید منتظر ماند و دید که چه می‌شود.

 

منبع: ایسنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi