شناسه خبر : 67460
یکشنبه 02 تير 1398 , 09:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خاطرات والدین شهدا ثبت و ضبط می شود

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران از ابلاغ دستورالعمل اجرایی طرح «اسناد افتخار»، (تاریخ شفاهی والدین شهدا) در سال جاری به ادارات کل بنیاد استان‌های سراسر کشور خبر داد و گفت: به همین منظور خاطرات والدین شهدا ثبت و ضبط می شود.


مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران از ابلاغ دستورالعمل اجرایی طرح «اسناد افتخار»، (تاریخ شفاهی والدین شهدا) در سال جاری به ادارات کل بنیاد استان‌های سراسر کشور خبر داد و گفت: به همین منظور خاطرات والدین شهدا ثبت و ضبط می شود.

 رحیم نریمانی افزود: پیرو ابلاغیه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید امور ایثارگران، دستورالعمل‌های تکمیلی پیرامون طرح اسناد افتخار (ثبت و ضبط تصویری خاطرات والدین شهدا) با توجه به ضرورت بازنگری و به‌روز رسانی دستورالعمل‌های اجرایی و به‌منظور تسریع در اجرای طرح و استفاده بهینه از منابع و امکانات، مفاد الزامات انجام ثبت و ضبط تصویری خاطرات والدین معظم شهدا با استفاده از ظرفیت رسانه ملی به عنوان مجری طرح ابلاغ شد.
مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید، میزان سهمیه سال جاری اجرای طرح را ۱۵ هزار مصاحبه از والدین معظم شهدا عنوان کرد و با اشاره به برخی از مفاد این دستورالعمل گفت: «انعقاد قرارداد با سیمای مرکز استان‌ها مشروط به پخش مصاحبه‌های تصویری انجام‌شده با والدین شهدا»، «مدنظر قرار دادن اولویت سنی والدین شهدا»، «درج زیرنویس فارسی ذیل خاطراتی که به زبان محلی روایت می‌شود»، «رعایت استانداردهای فنی و تخصصی» و «نگهداری مصاحبه‌ها در آرشیو صداوسیمای مرکز استان‌ها» از بندهای این دستورالعمل است.
وی جذب مشارکت از دستگاه‌های عضو شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان‌ها را از تأکیدات دستورالعمل برشمرد و اظهار داشت: این طرح در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری برای ثبت و ضبط خاطرات والدین معظم شهدا در بنیاد شهید و امور ایثارگران اجراشده و تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فرهنگی برای اجرای آن می‌توانند مشارکت کنند.
طرح «اسناد افتخار» با دو دستورالعمل «ثبت خاطرات ایثارگران و ثبت خاطرات خانواده شهدا» در دی‌ماه سال ۱۳۹۲ به مراکز استان‌های بنیادشهید ابلاغ شد و پیش‌بینی می‌شود با اضافه شدن الزامات جدید، این طرح با سرعت بیشتری در کشور اجرا شود.

طبق آمار، شمار پدران شهدا ۴۹ هزار و ۵۷۲ نفر و مادران شهیدان ۱۰۶ هزار و ۳۹۱ نفر است. بر اساس اعلام بنیاد شهید، اکنون میانگین سنی ایثارگران، جانبازان، والدین شهدا و آزادگان بالای ۵۷ سال است.

مردم ایران در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و دیگر حوادث تروریستی، ۲۲۵ هزار و ۵۷۰ شهید را تقدیم انقلاب کرده‌اند.

همچنین تعداد کل جانبازان در کشور به ۵۷۴ هزار و ۱۰۱ نفر می‌رسد که ۳۳۶ هزار و ۲۸۲ نفر معادل ۵۹ درصد جانبازان زیر ۲۵ درصد و ۲۳۷ هزار و ۸۱۹ نفر معادل ۴۱ درصد نیز جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر هستند. تعداد آزادگان کشور در دوران دفاع مقدس نیز ۴۳ هزار و ۱۷۳ نفر هستند.

منبع: ایرنا
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi