شناسه خبر : 67623
سه شنبه 04 تير 1398 , 15:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

۲۵۰۰ پیکر شهید در کردستان عراق مدفون است

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه تا به امروز در خاک ایران و عراق ۴۳ هزار شهید ایرانی را تفحص کرده‌ایم، گفت: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ پیکر شهید در کردستان عراق مدفون است.

 نشست کارگروه فنی مشترک جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عراق، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ایران و عراق و همچنین نمایندگان اقلیم کردستان در محل وزارت انفال و شهیدان اقلیم در استان اربیل عراق برگزار شد. دستور کار این نشست، تعیین تکلیف شهدای بر جای مانده از دوران دفاع مقدس در خاک عراق و همچنین اجساد عراقی بود.

در حاشیه این نشست، یک کنفرانس خبری با حضور سردار محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح، «ژنرال حازم» نماینده حکومت مرکزی عراق از وزارت دفاع و مسئولین وزارت شهدا و انفال اقلیم کردستان برگزار شد.

سردار باقرزاده در گفت‌وگو با رسانه‌های عراقی، پرونده‌های مفتوح و موضوعات در دستور کار اجلاس را مطرح کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با اشاره به لزوم پرداختن دولت‌ها به مباحث انسانی جنگ، اظهار داشت: مباحث انسانی جنگ از جمله عوارض روانی و اجتماعی باید در دستور کار همه دولت‌ها قرار گیرد. خوشبختانه پس از سقوط صدام این امر به صورت جدی در دستور کار دولت مرکزی عراق و همچنین دوستان اقلیم کردستان قرار گرفته است و در یک مشارکت و معاضدت و همکاری دو جانبه، سه جانبه و حتی چهار جانبه با کمک کمیته صلیب سرخ ما توانستیم بخش قابل توجهی از مفقودین جمهوری اسلامی ایران و همچنین تعدادی از گمشدگان عراقی را و همچنین تعدادی از شهدای اقلیم کردستان را در طول سنوات گذشته پیدا کنیم.

وی در خصوص ردیابی و شناسایی اتباع عراقی که در حمله شیمیایی حلبچه به ایران منتقل شدند، گفت: در کنار فعالیت‌هایی که انجام می‌شد، یک کار تکمیلی هم انجام شد و آن ردیابی و شناسایی اتباعی است که در قضیه حمله شیمیایی رژیم بعثی صدام به شهر مظلوم حلبچه، این افراد به ایران منتقل شده بودند و در بین خانواده‌های ایرانی در حقیقت پرورش پیدا کردند؛ تعدادی از این افراد تا الان شناسایی شدند و به آغوش خانواده‌هایشان در کردستان بازگشتند.

سردار سید محمد باقرزاده ضمن اعلام آمادگی به دولت مرکزی عراق در خصوص ردیابی شهدای کرد، افزود: امروز مطلع شدیم که بنا بر درخواست «برهم صالح» که از برادران مجاهد کرد هستند، قرار است در منطقه سماوه و همچنین در منطقه نینوا برای ردیابی تعدادی از شهدای کرد اقداماتی صورت گیرد. ما هم آمادگی خودمان را اعلام کردیم که با توجه به مواضع بسیار هوشمندانه و شجاعانه‌ای که وی در اجلاس مکه داشتند ما هم به سهم خودمان تلاش خواهیم کرد که ان‌شا‌الله در این مسیر کمک‌کار برادران عزیز کُرد باشیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: ما همان طور که قبلا هم اعلام کردیم، احتمال می‌دهیم حدود ۲ هزار و پانصد پیکر در کردستان عراق باشد. تا به امروز در خاک ایران و در خاک عراق (جنوب عراق، در جبهه واسط و کردستان) ۴۳ هزار شهید ایرانی را تفحص کردیم. همچنین ۲۰ هزار جسد عراقی را در زمان صدام و بعد از سقوط صدام تحویل دولت مرکزی عراق دادیم. در مورد آن چیزی که ما الان قرار است کاوش کنیم، در ۵ منطقه عمومی کردستان اعم از منطقه پنجوین، دربندی‌خان، شاخ شمیران، منطقه ماووت، منطقه حاج عمران و مناطقی از اطراف خانقین است.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi