شناسه خبر : 67624
سه شنبه 04 تير 1398 , 15:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

همایشی که موسیقی متن اش سرفه بود!

همایش نفس‌های سوخته در تجلیل از صبوری قربانیان سلاح های شیمیایی امروز با حضور حجت الاسلام شهیدی رییس بنیاد شهید، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، رضا برجی مستند ساز و جمعی از جانبازان  شیمیایی برگزار شد.

 


 

حجت الاسلام شهیدی در این همایش دقایقی به سخنرانی پرداخت و با اشاره به فرارسیدن سالگرد بمباران شیمیایی سردشت، گفت: زبان قاصر است اگر بخواهم از کارهایی که دکتر ظریف در این خصوص انجام داده، بگویم.
وی افزود: هفته گذشته به لحاظ تاریخی هفته سختی بر این کشور تحمیل شده، این هفته در سالهای مختلف پر از حادثه بوده.
شهیدی با اشاره به انفجارهای اتفاق افتاده در تیرماه سال های مختلف دهه شصت اظهار داشت: ١٩٦٠ جانباز شیمیایی داریم که حاصل بمباران ٨ تیر ماه بود.
وی با بیان اینکه باید بررسی کنیم این حوادث را چه کسانی افریدند، گفت: البته نیاز به بررسی نیست و ریشه همه اینها امریکا و اسراییل هستند و آن‌جایی که خود مستقیما وارد نشدند به صدام دستور حمله دادند.
شهیدی افزود: باید تلاش کنیم این حوادث تلخ فراموش نشود. جانبازان شیمیایی سردشت حدود ١٦٠ نفر هستند و برای پیگیری حقوق این عزیزان از سال ٦٧ بنیاد ورود پیدا کرد.
وی ادامه داد: مصوبه‌هایی در این خصوص به دولت ابلاغ شد و تا سال ٩٠ کارهایی نیز انجام شد و از آن به بعد بنیاد شهید همراه با وزارت خارجه ورود کامل داشتند.
رییس بنیاد شهید با ارائه گزارشی از عملکرد این بنیاد در سال های گذشته گفت: سال ٩٠ آیین نامه‌ای دادیم برای پیگیری حقوقی مسائل جانبازان شیمیایی و نیز اثبات وقوع جرم. در این مسیر پیگیر پرونده‌ها هستیم و از حقوقدان‌های بین المللی نیز استفاده شده است.
وی گفت: در شهر سردشت تیم‌های متخصص پزشکی چندین بار اعزام شدند برای معالجه جانبازان شیمیایی.
شهیدی بیان داشت: بیش از ٥٠ مقاله در مجلات دنیا منتشر کرده ایم. دانش و زیر ساخت لازم جهت دروس مرتبط برای دانشجویان انجام شده. در خود سردشت درمانگاه تخصصی ساخته شده است.
امیدواریم که با همکاری وزارت خارجه و دادگستری بتوانیم جنایات را به دنیا اعلام کنیم و حقوق از دست رفته خانواده جانبازان شیمیایی را احقاق حق کنیم.
در این مراسم آنچه توجه حضار را جلب میکرد صدای سرفه‌هایی بود که گاه گاه از جای جای سالن به گوش می‌رسید و حضور مردانی که بعضا همراه یک کپسول اکسیژن روی صندلی‌ها نشسته بودند.
در ادامه این مراسم خانمی که در سردشت جانباز شیمیایی شده بود و افراد خانواده خود را از دست داده بود صحبت کرد و گفت: امیدوارم به مشکلات مصدومان شیمیایی رسیدگی بیشتری شود.
وی خطاب به مسئولان گفت به جای ما که یک عمر سخت نفس کشیده ایم، شما نفس راحت بکشید.

منبع: فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi