شناسه خبر : 67683
چهارشنبه 05 تير 1398 , 15:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به بهانه ششم تیر سالروز ترور رهبر انقلاب

 در ششم تیر ماه سال 1360 حضرت آیت الله خامنه‌ای توسط گروه فرقان در مسجد ابوذر تهران مورد سوء قصد قرار گرفتند، اما تقدیر الهی چنین بود که ایشان برای آینده نظام حفظ شوند و به عنوان افتخار جانبازان در خیل جانبازان انقلاب اسلامی قرار گیرند.

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، توطئه‌های استکبار جهانی علیه نظام نوپای اسلامی فزونی گرفت. یکی از این توطئه‌ها ، تجهیز و تقویت گروهک‌ها و جریان‌های ضد انقلاب بود . این گروهکهای منحرف که با سوءاستفاده از موقعیت در اوایل انقلاب به جمع‌آوری و دزدی و غارت سلاح و مهمات پرداخته بودند، شروع به بمب‌گذاری در گوشه و کنار کشور و ترور روحانیون مبارز و انقلابی و حتی مردم عادی کردند و شخصیتهای ارزشمندی را به شهادت رساندند.

یکی از این گروهک‌ها،‌ گروهک ضاله‌ی فرقان بود که با اندیشه التقاطی و منحرف خود در ترور شخصیتهای ارزشمند نظام قدم پیش نهاد. از جمله اشخاص ترور شده توسط این گروه می‌توان به سپهبد قرنی، شهید مطهری، شهید حاج مهدی عراقی، آیت‌الله قاضی طباطبایی و استاد مفتح اشاره کرد.

شرح ما وقع به این قرار بود که در روز 6 تیر ماه 1360، ‌حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(نماینده امام(ره) در شورای عالی دفاع و امام جمعه تهران ) در مسجد ابوذر تهران پس ازنمازظهر، جهت پاسخ به پرسشهای مردم پشت تریبون قرار گرفتند و هنگامی که صمیمانه درحال جواب گویی به سوالات مردم بودند ناگهان ضبط صوت منفجر شد، انفجار ضبط صوت بمب‌گذاری شده باعث شد از سمت راست بدن ایشان مورد اصابت ترکشها قرار گرفتند. روی قسمتی از ضبط صوت که بعدا در محل انفجارپیدا شده بود عبارت «هدیه گروه فرقان»‌ که با ماژیک نوشته شده بود به چشم می‌خورد. ساعتی بعد مسوول انتظامی منطقه 12 تهران اعلام کرد :« بمبی که جلوی تریبون جاسازی شده بود خوشبختانه به طور کامل عمل نکرده و این ازنظرکارشناسان معجزه است . و آقای خامنه ای با هلیکوپتر به بیمارستان قلب مهدی رضایی منتقل شده است. »

پس از انفجار، ایشان که به بیمارستان منتقل شده بودند مورد عمل جراحی قرار گرفتند و اراده خدا بر این تعلق گرفته بود که ایشان برای آینده نظام حفظ شوند و به عنوان افتخار جانبازان در خیل جانبازان انقلاب اسلامی قرار گرفتند.

 

حضرت امام خمینی (ره) در تلگرامی به این مضمون خاطر نشان کردند : "جناب حجت الاسلام خامنه ای ، دامت افاضاته ، خداوند متعال را شکر که دشمنان اسلام را از گروه ها و اشخاص احمق قرار داده است و خداوند را شکر که از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی هرچه نقشه کشیدند و توطئه چیدند وهرسخنرانی که کردند ، ملت فداکاررا منسجم تروپیوند ها را مستحکم ترنمود و مصداق لازال یوید هذا الدین بالرجل الفاجرتحقق پیدا کرد. اینان هرجا سخن گفتند خود را رسواتر کردند وهرچه مقاله نوشتند ملت را بیدارتر نمودند وهرچه شخصیتها را ترورنمودند قدرت مقاومت را در صفوف فشرده ملت بالاتر بردند.

اکنون دشمنان انقلاب با سوء قصد به شما که از سلاله رسول اکرم (ص) و خاندان حسین ابن علی (ع) هستید و جرمی جزخدمت به اسلام وکشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار درجبهه جنگ و معلمی آموزنده درمحراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز درصحنه انقلاب می باشید ... با سوء قصد به شماعواطف میلیونها متعهد را در سراسرکشوربلکه جهان جریحه دار نمودند اینان آنقدر از بینش سیاسی بی نصیبند که بی درنگ پس از سخنان شما درمجلس وجمعه وپیشگاه ملت به این جنایت دست زدند و به کسی سوء قصد کردند که آوای دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمین جهان طنین انداز است . اینان در این عمل غیر انسانی به جای برانگیختن رعب ، عزم میلیونها مسلمان را مصممتر و صفوف آنان را فشر ده تر نمودند .آیا با این اعمال وحشیانه و جرایم ناشیانه وقت آن نرسیده است که جوانان عزیز فریب خورده ازدام خیانت اینان رها شوند...

من به شما خامنه ای عزیز تبریک می گویم که در جبهه ها ی نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند تعالی سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم ".

در دوران شکل‌گیری نهضت انقلاب اسلامی برخی از گروه‌های سیاسی درگیر با نظام شاه به فکر استفاده از اسلحه و بکارگیری خشونت در مقابل خشونت افتادند. اما این شیوه از سوی امام خمینی طرد شد و حتی ایشان حاضر نبودند برای قتل عاملان رژیم شاهنشاهی از جمله حسنعلی منصور به اعضای هیأت‌های مؤتلفه اسلامی اذن شرعی بدهند. طبعا در چنین شرایطی موافقتی از سوی امام با اقدامات سازمان مجاهدین خلق که مبارزه مسلحانه را به عنوان هدف اصلی خود در برخورد با رژیم سلطنتی مد نظر قرار داده بودند صورت نگرفت و تلاش عناصر این گروه بعد از ملاقات‌هایی با امام جهت گرفتن تأیید از ایشان بی‌نتیجه ماند.

پس از پیروزی انقلاب و روی کارآمدن نظام جمهوری اسلامی ایران، برخی از نیروها نتوانستند با شرایط جدید کنار بیایند. در تفکر آنان اوضاع فعلی با حقیقت انقلاب و تلقیات ذهنی‌شان از مفهوم حکومت و تشکیل دولت متفاوت بود. از این روی به این فکر افتادند که شرایط را به نفع خود تغییر دهند. اما با عنایت به اینکه نتوانستند به شیوه‌های معمول حزبی و تشکیلاتی حرف خود را به کرسی بنشانند از حربه ترور به عنوان ابزاری برای تغییر شرایط استفاده کردند.

فرقان چه بود؟

تشکیلات فرقان از جمله این گروه‌ها بودند که در مدت فعالیت کوتاه مدت خود ضایعات جبران‌ناپذیری را به پیکره نظام جمهوری اسلامی وارد کردند.

گودرزی بعد از مدتی مطالب تفسیری خود را به صورت جزوه منتشر کرد و از این پس بود که گروه فرقان تشکیل شد.

هدف از تأسیس فرقان در ابتدا اصول تفکر قرآنی مطرح شده است. به عبارت دیگر کسانی که در جلسات تفسیر قرآن گودرزی شرکت می‌کردند و به برداشتهایی از آیات و سور قرآنی اعتقاد داشتند گروه فرقان را تشکیل دادند. از این پس قرار شد مطالب ارائه شده توسط گودرزی بصورت یک نشریه منظم و مداوم نوشته و پخش شود.

 

گروه فرقان در نوشته‌های خود عمدتا از آثار دکتر علی شریعتی استفاده می‌کرد و از گفته‌های او بخصوص در بحث تز اسلام منهای روحانیت در توجیه اعمال و رفتار خود بهره می‌گرفت. به زعم فرقانی‌ها منش و روش سیاسی نظام جمهوری اسلامی با حرکت تشیع سرخ علوی در تضاد بود.

در 3 خرداد 59 اکبر گودرزی، علی حاتمی، عباس عسگری، حسن اقرلو، سعید مرات و علیرضا شاه بابا بیک تبریزی اعدام شدند.

 

منبع: بولتن
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi