شناسه خبر : 67697
پنجشنبه 06 تير 1398 , 11:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اظهارات شنیدنی عبدالباری عطوان درباره

نشست منامه، جایگاه ایران و اوضاع اعراب

تحلیلگر سرشناس جهان عرب ضمن انتقاد از نشست ضد فلسطینی منامه، از خیانت ارتجاع عرب به آرمان فلسطین انتقاد و با‌اشاره به سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی گفته «از جمله خوش‌بینی‌های امروز این است که پهپاد آمریکا سرنگون می‌شود اما این کشور نمی‌تواند حتی یک گلوله به سمت ایران شلیک کند.»

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم» در گفت‌وگویی با شبکه لبنانی «الجدید» اعلام کرده، نشست منامه «ماسک‌ها» را کنار زده و چهره‌های حقیقی خیلی کشورها را آشکار کرده است. وی در این گفت‌و‌گو می‌گوید: «اما در ملت فلسطین قدرتی وجود دارد که علیرغم محاصره و گرسنگی، حامی مقاومت است، به هیچ وجه تسلیم نمی‌شود و به آمریکا نه می‌گوید. تشکیلات خودگردان هم هر گفت‌وگویی با آمریکایی‌ها را رد می‌کند و معامله قرن را مردود می‌داند...ملت فلسطین توطئه جاری را قبول نمی‌کند، حضور در این نشست، توطئه است و کاستن سطح هیئت شرکت‌کننده، طرف‌هایی که نماینده‌هایشان را به این نشست فرستادند تبرئه نمی‌کند؛ این طرف‌ها تسلیم آمریکایی شدند که مانند گله آنها را می‌راند.»
به گفته عطوان، «نشست بحرین، علنی کردن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است اما سلاح مقاومت که در سال 2006 بر اسرائیل پیروز شد مایه خوش‌بینی است؛ خوش‌بینی دیگر از آنجا ناشی می‌شود که حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های فلسطینی سه میلیون اسرائیلی را در تل‌آویو به پناهگاه فرستادند...مسئله دیگری که مایه خوش بینی است اینکه پهپاد دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) ساقط می‌شود و وی نمی‌تواند یک گلوله به سمت ایران شلیک کند، همچنین باعث خوش‌بینی است که اسرئیل نمی‌تواند حتی یک قدم به سمت غزه و لبنان بردارد.»
گفتنی است، پنجشنبه 30 خرداد روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در نخستین ساعات بامداد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد». ساقط کردن این پهپاد بر توان پدافندی ایران تأکید کرد و توجه جهانیان را به شدت جلب کرد.
سردبیر روزنامه رأی‌الیوم این را هم گفت که: «جنگ حقیقی میان عرب‌ها (گروه‌های مقاومتی) و رژیم‌اشغالگر اسرائیل آغاز شده زیرا عرب‌ها از قدرت بازدارندگی بی‌سابقه‌ای برخوردارند و دستکم 150 هزار موشک نقطه‌زن با کلاهک‌های هجومی به وزن 500 کیلوگرم در اختیار دارند...اکنون گروه‌های مقاومت موشک‌هایی در اختیار دارند که سه میلیون اسرائیلی را به پناهگاه می‌فرستد و اکنون محور مقاومتی وجود دارد که از مسئله فلسطین دفاع می‌کند آنهم در زمانی که برخی در حال توطئه علیه این مسئله در بحرین و غیر بحرین هستند.»
نشست منامه، مرده است
اما در حالی که نشست 2 روزه منامه در مورد فلسطین در بحرین برگزار شد گروه‌های مقاومت فلسطین همچنان علیه این نشست اعتراض می‌کنند. «خالد مشعل»، رئیس‌پیشین دفتر سیاسی جنبش حماس در سخنانی تاکید کرد معامله قرن طرحی مشکوک و توطئه آمیز برای نابودی مسئله فلسطین است و ملت فلسطین قاطعانه با آن مخالف است و اجازه اجرایی شدن آن را نخواهد داد...معامله قرن نتیجه‌ای نخواهد داشت و به یاری خداوند محکوم به شکست است و ملت فلسطین خطوط قرمز و اصول ثابتی دارد که هرگز بر سر آن معامله نمی‌کند...تلاش برای حل و فصل مسئله فلسطین از طریق حقه بازی و یا رشوه اقتصادی به کشورهای عربی برای فروختن مسئله فلسطین، اقدامی مردود و باطل است و موفقیت‌آمیز نخواهد بود...معامله قرن رشوه‌ای به منطقه با پول‌ عرب‌ها است تا مسئله خود که همان فلسطین و قدس است، بفروشند.»
«اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) هم تأکید کرد فلسطین نه فروختنی است و نه قابل معامله و کسی حق برگزاری اجلاس و کنفرانسی را که هدف از آن تثبیت‌اشغالگری در سرزمین فلسطین است، ندارد. سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی هم در واکنش به برگزاری نشست «منامه» تاکید کرد که این نشست مرده به دنیا آمده است.
فیلم تبلیغاتی کوشنر
از سوی دیگر جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در کارگاه اقتصادی منامه با نمایش یک فیلم تبلیغاتی و تصاویر ماهواره‌ای از نقشه آینده فلسطین مدعی شد، این طرح، غزه را تبدیل به «شهر رویایی»می‌کند! در جلسه افتتاحیه این کارگاه فیلمی از مراحل طرح تحولات در غزه از طریق سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری و تبدیل آن به شهری قابل زندگی طی دست‌کم ۱۰ سال نمایش داده شد. «جارد کوشنر» همچنین در افتتاحیه نشست منامه مدعی شد تمام آن چیزی که در تلاش برای آن هستیم صلح و امنیت برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است...طرح صلح پیشنهادی آمریکا دست کم یک میلیون فرصت شغلی برای فلسطینیان فراهم می‌کند و این طرح شامل سرمایه‌گذاری‌هایی در اردن، لبنان و مصر خواهد بود. این در حالی است که «استفان والت» استاد آمریکایی دانشگاه هاروارد معتقد است که هدف از «معامله قرن»، دائمی کردن کنترل رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری است.
 روزنامه واشنگتن پست هم در مورد نشست منامه تاکید کرده که صلح را فراموش کنید، ترامپ و اسرائیل تسلیم شدن فلسطین را می‌خواهند. گفتنی است در طرح معامله قرن چیزی به نام کشور فلسطین وجود ندارد، قدس متعلق به صهیونیست هاست و گروه‌های مقاومت و مسلح نیز باید تمام سلاح هایشان را تحویل اسرائیل دهند!

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi