شناسه خبر : 67801
دوشنبه 10 تير 1398 , 08:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهری که گورستان متجاوزان بعثی شد

دشمن برای جبران شکست خود در عملیات والفجر ۸، تاکتیک جدیدی تحت عنوان «دفاع متحرک» را انجام داد. آن‌ها به خیال خام خودشان می‌خواستند گروکشی کنند. به همین خاطر با چهار تیپ مجهز به مهران حمله کردند و شهر را به تصرف خودشان درآوردند. دشمن با تبلیغات سعی داشت که شکست خود در عملیات والفجر ۸ را کم‌رنگ نشان دهد و همچنین روحیه از دست رفته نیروهایش را بازگرداند، اما غافل از این که در مدت زمان کوتاهی ضربه مهلک دیگری متحمل و مهران نیز همچون فاو، گورستان متجاوزان خواهد شد.

امام خمینی (ره) پس از تصرف شهر مهران به دست دشمن، فرمودند که مهران باید آزاد شود. رزمندگان و فرماندهان جان بر کف، عملیات دیگری تحت عنوان کربلای یک را طراحی کردند. این عملیات ۹ تیر با رمز «یا ابوالفضل العباس ادرکنی» آغاز شد. حماسه‌های درخشان رزمندگان در این عملیات، برگ زرین دیگری را به صفحات تاریخ دفاع مقدس اضافه شد. یکی از دلایلی که اراده رزمندگان برای پیروزی را افزایش داد، نام این عملیات بود.

مهران گورستان متجاوزان عراقی شد

دشمن به مدت ۲۰ روز مهران را تصرف کرده بود. رزمندگان اصل غافلگیری را در عملیات مورد توجه قرار دادند، به همین خاطر دشمن آمادگی مقابله نداشت. رژیم بعث برای مقابله آتش را به روی رزمندگان باز کردند، ولی ساعاتی بعد رزمندگان پس از انجام یک جنگ تن به تن، مواضع دشمن را تصرف کردند.

دشمن در همان شب قصد حمله داشت به همین خاطر آرایش جنگی گرفت، اما رزمندگان قبل از شروع عملیات با یک حمله دیگر مواضع آن‌ها را سرکوب کردند.

شب بعد بار دیگر دشمن نیرو‌های خود را جمع کرد تا به ما حمله کند و ما نیز پیش از آن که دشمن وارد عمل شود، در یک حمله غافلگیرانه برای بار دیگر به آن‌ها حمله کردیم. در این مرحله از عملیات، نیرو‌های دشمن به زانو درآمدند. تمام این حماسه‌آفرینی‌ها با حداقل تلفات نیرو‌های خودی انجام شد که می‌توان گفت: شبیه به معجزه بود.

مهران گورستان متجاوزان عراقی شد

رزمندگان در لحظات اولیه این عملیات موفق شدند با عبور از میدان‌ها مین، سیم‌های خاردار، تله‌های انفجاری و تصرف مواضع از پیش تعیین شده ده‌ها کیلومتر از اراضی کشورمان را از لوث نیرو‌های رژیم عراق پاک‌سازی کنند و به کنترل خود درآورند.

در مرحله اول این عملیات، رزمندگان با به هلاکت رساندن تعداد کثیری از نیرو‌های بعثی، آرایش نظامی ارتش عراق را به هم زدند. از این رو تیپ ۴۳۳ پیاده مامور به لشکر ۱۷ و تیپ ۷۰۵ پیاده ارتش عراق را به میزان صد در صد، تیپ ۷۰ زرهی و تیپ یک کماندویی ویژه صدام و سه گردان تحت امر آن به میزان پنجاه درصد را منهدم و قرارگاه فرماندهی تیپ منهدم شده ۴۴۳ را به تصرف خود درآورند. همچنین رزمندگان در همان لحظات نخستین حدود ۲۱۰ نفر از نیرو‌های دشمن را به اسارت درآوردند که در میان آن‌ها ده‌ها افسر و درجه‌دار از جمله سرهنگ ستاد «سعید عبدالحمید» فرمانده گردان ۳ از تیپ ۷۰۵ به چشم می‌خورد.

در مرحله اول این عملیات بیش از ۳۰ دستگاه تانک و نفربر، ۲ انبار بزرگ مهمات و ده‌ها قبضه آتش‌بار ضد هوایی دشمن، توسط رزمندگان منهدم و بیش از یکصد تانک و نفربر، ۱۵ قبضه آتش‌بار ضدهوائی و ۱۰۰ دستگاه خودروی دشمن به غنیمت گرفته شد.

این ابتدای کار بود و رزمندگان عزم‌شان را جزم کردند که ضربه مهلک سرنوشت ساز دیگری را در مراحل بعدی عملیات به دشمن وارد کنند.

مرحله دوم عملیات کربلای یک در منطقه عمومی مهران آغاز شد. رزمندگان پس از آزادسازی ارتفاعات ۲۶۵، ۲۵۴، ۲۰۰، ۲۴۴، ۲۴۸، ۲۱۳، ۲۴۹، ۲۲۵ و تپه‌های رحمانی، پاسگاه «آب زیادی» و شهرک‌ها و روستا‌های منصور آباد، هرمز آباد، بهروزان، امام حسن (ع) و قلعه کهنه به سوی شهر مهران پیشروی کردند. تلفات دشمن در این مرحله نیز بسیار سنگین بود به طوری که یک تیپ کماندویی، تیپ ۷۰ زرهی و تیپ ۶۶ کماندویی کاملاً منهدم و شمار کثیری از نفرات این یگان‌ها کشته و یا زخمی و یا اسیر شدند که آمار تلفات آن‌ها در پایان این مرحله به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

آغاز مرحله سوم عملیات کربلای یک که ۱۱ تیر به وقوع پیوست، با آزادسازی شهر مهران آغاز شد و به دنبال آن نیرو‌های ما پیشروی به سوی دشمن را ادامه دادند و روستا‌های فرخ آباد، فیروز آباد، پاسگاه‌های فرخ آباد، دراجی و ارتفاعات ۲۱۵، ۲۲۷، ۲۳۵ و ارتفاعات بسیار مهم و استراتژیک «قلاویزان» که مشرف به مهران بود، آزاد شد. آمار کشته‌های دشمن در این مرحله از مرز ۴ هزار و پانصد نفر گذشت و اسرای این عملیات ظفرمند به هزار و ۱۲۰ نفر رسید.

نیمه شب پنج شنبه ۱۲ تیر، مرحله چهارم این عملیات حماسه‌ساز به منظور انهدام هر چه بیشتر نیرو‌های شکست خورده عراق توسط رزمندگان آغاز شد. این مرحله از عملیات که در آن سوی ارتفاعات قلاویزان و در داخل خاک عراق آغاز شد. طی عملیات تیپ پنچ گارد ریاست جمهوری رژیم بعث منهدم شد.

رزمندگان در این مرحله از نبرد پیروزمندانه موفق شدند چند مقر فرماندهی از جمله قرارگاه‌های فرماندهی تیپ ۴ و ۵ گارد ریاست جمهوری را به تصرف کامل خود درآورند. در جریان انهدام مواضع و نیرو‌های دشمن، چند نفر از فرماندهان ارشد ارتش عراق از جمله سرتیپ ستاد «خصر علی ناصر» فرمانده تیپ چهار گارد ریاست جمهوری و معاون وی سرهنگ دوم ستاد «محمد» به هلاکت رسیدند. شش هزار و صد نفر از نیرو‌های دشمن کشته و هزار و ۲۳۰ نفر به اسارت درآمدند.

مهران گورستان متجاوزان عراقی شد

در بامداد ۱۸ تیر مرحله دیگری از عملیات انجام شد که طی یک نبرد سخت، سه ارتفاع مهم منطقه آزاد شد و بیش از ۴۰ کیلومتر مربع از خاک عراق به کنترل رزمندگان درآوردند. در این عملیات بیش از ۲ هزار نفر از قوای دشمن به هلاکت رسیدند و بیش از ۱۶۰ نفر از آن‌ها به اسارت درآمدند.

به این ترتیب صدام با همان انگیزه‌ای که به عنوان «دفاع متحرک» سرزمین ما را خصوصاً در منطقه مهران به اشغال خود درآورده بود و در نتیجه به یک گورستان از مزدوران عراقی تبدیل کرد، با عقب نشینی نیز شکست مفتضحانه خود را امضا کرد.

این پیروزی آنقدر حائز اهمیت بود که امام راحل در این باره فرمودند: «مهران را هم خدا آزاد کرد» و این همان جمله‌ای بود که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پس از فتح «خونین شهر» بر زبان جاری کردند.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi