شناسه خبر : 67979
شنبه 15 تير 1398 , 11:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نگاهی به قوانین حمایت از بازماندگان جنگ در کشورهای مختلف

فاش نیوز - درکشورهایی همچون تاجیکستان، ترکمنستان، هند، کره جنوبی و شمالی، لیبی، کویت، کوبا، کانادا، آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و کشورهای دیگر امتیازهای خاصی به ایثارگران به تناسب نیازهایشان ارائه می شود که البته هرچه این کشورها مترقی تر و توسعه یافته تر باشند میزان ارائه این خدمات نیز افزایش می یابد.

ایران نیز به عنوان کشوری که هشت سال درگیر جنگی تحمیلی بود٬ با تاسیس نهادهایی نظیر بنیاد شهید انقلاب اسلامی، سازمان امور جانبازان و ستاد امور آزادگان که چند سال قبل با ادغام همه این نهادها، تشکیلات سازمانی منسجمی برای حمایت ازایثارگران با نام بنیاد شهید وامور ایثارگران به وجود آمد٬ در این راه گام برداشته است.
یکی ازجنبه های توجه و رسیدگی به فرهنگ ایثار٬ جنبه فرهنگی آن است که به شکل برگزاری جشن ها، بزرگداشت ها، اعیاد یا سوگواری ها تقریباً در کلیه فرهنگ ها با هدف' یادآوری' برگزار می شود واین سهم بسزایی درانتقال فرهنگ ایثار از نسلی به نسل دیگر داشته وجزء تاریخ یک ملت محسوب می شود. 
نسل جدید با این برنامه ها باید بداند آسایش و امنیت امروز او مرهون ایثارگری ها، فداکاری ها وشهادت طلبی کسانی است که این موقعیت را برای او فراهم کرده اند.
درجوامع مختلف به تناسب برخورداری از امکانات، ساز و کارهای متفاوتی برای انتقال ارزش ها در نظر گرفته شده است و از جمله احداث موزه های گوناگون، نمایش آثار شخصی بر جای مانده از رزمندگان و فرماندهان معروف و مشهور، نمایش آلات و ادوات جنگی، ساختن مجسمه ها و سنگ نوشته های حاوی اطلاعات یا نام درگذشتگان جنگ، تابلوهای نقاشی، بناهای یادبود، حفظ آثار مهم جنگ و تخریب شهرها مانند بناهایی در استالینگراد که از تجاوزات نازی ها حکایت دارد یا ساختمان های مخروبه براثر بمب اتمی هیروشیما به نشانه جنایات گسترده آمریکا، مسجد جامع خرمشهر، تپه های الله اکبر وده ها بنای یادبود دیگر در جنگ ایران وعراق، نوشتن صدها و هزاران نمایشنامه، فیلمنامه، رمان، کتاب و خاطرات راجع به وقایع جنگ، ساخت مجموعه های تلویزیونی گوناگون، فیلم های سینمایی و تئاترهای جنگی، تهیه و تنظیم سمفونی ها، سرودها و مارش های جنگی، همه اینها نشان دهنده تلاش و کوشش انسان هایی است که برای کشور و ملت خود فداکاری کرده و با دیده ارزشی به آنها نگریسته می شود.
 
***جمهوری آذربایجان:
خدمات ارائه شده به بازماندگان جنگ در جمهوری آذربایجان در قالب پرداخت حقوق و مزایا، ایجاد اشتغال و کاریابی برای معلولان و شرکت کنندگان جنگ، ارائه امور آموزش و پرورش، تعاون و امور اجتماعی و خدمات عمومی است.
آذربایجان دارای حدود هفت هزار معلول جنگی و یک میلیون آواره است. متولی رسیدگی به امور جانبازان در این کشور کانون بازنشستگان جنگ جهانی دوم وهشت سازمان و بنیاد غیر دولتی است. همچنین شعبه ویژه ای در ریاست جمهوری و هیات دولت وجود دارد که امور مربوط به تامین اجتماعی بازنشستگان و معلولان جنگ را نظارت و اجرا می کند. خدمات ارائه شده به بازماندگان جنگ ها در این کشور در قالب پرداخت حقوق و مزایا به افراد درجه یک، دو و سه خانواده های قربانیان، ایجاد اشتغال و کاریابی به معلولان و شرکت کنندگان در جنگ، ارائه خدمات آموزش و پرورش، تعاون و امور اجتماعی و خدمات عمومی از قبیل استفاده از وسایل نقلیه به صورت رایگان است.
 
***آلمان:
در آلمان ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی به سه هزار نفر از خانواده قربانیان جنگ به صورت اختصاصی وجود دارد.
دولت آلمان تسهیلات ویژه ای به خصوص برای فرزندان قربانیان و مفقودان جنگی در نظر گرفته است. در زمینه حمایت از معلولان و مصدومان جنگ نیز در حال حاضر سه هزار و 200 نفر از نابینایان جنگ و دو هزار و 300 نفر از همسران آنان تحت پوشش و حمایت کانون نابینایان جنگ قرار دارند. 
ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی به 300 هزار نفر از خانواده قربانیان جنگ؛ اختصاص صندلی ویژه برای معلولان، پیش بینی تردد آن ها به ساختمان ها و فروشگاه ها، اختصاص محل های ویژه پارک اتومبیل در خیابان و پارکینگ های عمومی را می توان از جمله اقدام های آلمان در این خصوص نام برد. 
 
***آمریکا:
در آمریکا هر فردی که در نیروهای مسلح آمریکا معلول شده باشد، تحت حمایت سازمان کهنه سربازان و معلولان آمریکایی قرار می گیرد. در این راستا بیش از 60 اداره مشغول خدمات رسانی به معلولان هستند که عمدتاً افسران وظیفه مسئولیت این اداره ها را برعهده دارند.
این سازمان برنامه های زیر را برای افراد تحت پوشش اجرا می کند: ایجاد صندوق اعانه بلایای طبیعی، اطلاع رسانی، برنامه توسعه خدمات به کهنه سربازان جنگ ویتنام، رسیدگی به سربازان کهنسال تر٬ رسیدگی به وابستگان شامل همسر، کودکان، فرزندخواندگان، والدین و فرزندان مدرسه ای تا 23 سال و شوهر زنانی که در جنگ حضور داشته اند . معلولان با شرایط خاص هشت هزار دلار کمک برای خرید خودرو دریافت می کنند، ضمنا با توجه به نوع معلولیت٬ وسایل مورد نیاز برای خودروی آنان نصب می شود ومسکن متناسب با شرایط آنها ارائه می شود و هزینه پوشاک که سالانه مبلغ 534 دلار است٬ به آنها پرداخت می شود.
ارائه خدمات آموزشی شغلی، عدم کاهش مزایای حقوق سربازان کهنسال و پرداخت مستمری به بازماندگان معلولان فوت شده از دیگر خدمات ارائه شده به بازماندگان جنگ است. 
شماری از مشهورترین بناهای یادبود جهان برای بزرگداشت سربازان و بازماندگان جنگ در آمریکا ساخته شده است. دیوار ویتنام با فهرست کشته شدگان جنگ ویتنام و استخر بزرگ اکلاهاما سیتی که به یاد قربانیان بمب گذاری اکلاهاما ساخته شده و تصویر آسمان را در خود منعکس می کند٬ از جمله مشهورترین این بناها است.
 
***اتریش 
در اتریش معلولانی که به دلیل حضور در جنگ معلول شده اند٬ می توانند از امتیازات ویژه ای همچون بیمه اجتماعی، کمک هزینه پرستاری، خدمات اجتماعی و دریافت غرامت اجتماعی برخوردار شوند. کمک های ویژه ای نیز به افرادی که برای استقلال ارتش جنگیده یا قربانی شده اند تعلق می گیرد. در شرایط خاص، بازماندگان این قبیل معلولان پس از فوت ایشان مستمری دریافت می کنند.
 
***ژاپن
در ژاپن دفتر 'مدیریت و هماهنگی وزارت بهداشت- رفاه و کار٬ در ارتباط با مقرری کارکنان نیروهای مسلح و خدمات مربوط به کادر غیرنظامی فعالیت می کند. سیستم پرداخت مستمری ژاپن (شامل نظامیان) 119سال سابقه دارد.
 
***عراق
عراق پس از کشته شدن سربازان نیز امتیازاتی برای آنان در نظر گرفت، واگذاری منزل مسکونی به خانواده (در صورتی که خانواده ای بیش از یک کشته داده باشد، قطعه زمینی با مساحت بیشتری به این خانواده واگذار می شود)، عدم تخلیه منازل نظامیان کشته شده و معافیت از مالیات و پرداخت 30 هزار دلار جهت ساختن منزل مسکونی از دیگر امتیازات به خانواده های کشته شدگان است.
 
***ترکمنستان
مردم ترکمنستان در آیین گرامیداشت خاطره جان باختگان جنگ جهانی دوم٬ از رئیس جمهوری گرفته تا مردم عادی شرکت می کنند و با احترام به سخنان سخنران در این مراسم گوش می دهند. 
در این آیین، بازماندگان کهنسال این جنگ مورد تکریم و احترام قرار گرفته و با قرار دادن یک مدال برسینه هایشان چنین تصور می شود که تحمل انبوه مدال های اعطا شده به آنها دیگر برایشان مشکل شده است. 
این کهنه سربازان دربیشتر آیین های رسمی و ملی ترکمنستان با یونیفورم های مزین به مدال های مختلف٬ شرکت می کنند. 
این گروه ازمردان وزنان کهنسال هنگامی که با اونیفورم های مزین به مدال های شجاعت در خیابان ها ظاهر می شوند، مردم، ماموران و مقام های شهری و کشوری با احترام ویژه با آنان برخورد می کنند. رزمندگان جنگ در ترکمنستان از امتیازات ویژه ای از جمله درمان و داروی رایگان، مقرری بازنشستگی (بیش از سایر بازنشسته ها)، مسکن، برخی ارزاق و مواد غذایی و همچنین استفاده از وسایل حمل ونقل رایگان برخوردارند. 
دولت ترکمنستان در سال 2000 میلادی با صدور بخشنامه ای٬ تمامی کشته شدگان این جنگ و بازماندگان آن را' قهرمان ملی' اعلام کرد. در این کشور پنج هزار و 217 نفر از افرادی که در جنگ جهانی دوم شرکت داشتند، هنوز زنده اند و دولت برای تمامی آن ها مزایای ویژه ای در نظر گرفته است.
دولت ترکمنستان با کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق همچنین توافق نامه هایی امضا کرده که براساس آن بازماندگان جنگ جهانی دوم از پرداخت هزینه روادید سفر بین ترکمنستان و کشورهای عضو جامعه مشترک المنافع معاف هستند.
 
***فرانسه 
در فرانسه، کهنه سربازان از اولویت استفاده و نشستن در وسایل نقلیه عمومی برخوردارند و اکثر کشورها یک روز تعطیل را به عنوان روز تجلیل از کهنه سربازان برای گرامیداشت آنها اختصاص داده اند. 
به تمامی کهنه سربازان و خانواده شان تسهیلاتی از جمله: مسکن، آموزش، ازدواج ، امکانات پزشکی، تفریحی و رفاهی تخصیص داده می شود. این امکانات برای نسل های بعدی آنان حتی علیرغم تغییر و تحولات سیاسی و فرهنگی جامعه ادامه می یابد. به آنها مدال افتخار کنگره داده می شود و هر سال مورد تکریم قرار می گیرند و از آنان گزارش و مصاحبه هایی به منظور ارتقای روحیه جنگ آوری و رشادت در جامعه به عمل می آید. 
به منظور ترسیم عملکرد و ارزش های ایثارگری در قالب هنر، کمسیون هنرهای زیبا در آموزش عالی تشکیل و تصاویر و آثار مربوط به آنان در موزه ها و نگارخانه ها به نمایش در می آید. 
 
***ایران 
در جمهوری اسلامی ایران نیز قوانینی مشابه این قوانین به تصویب رسیده است اما اجرای برخی از آنها در پیچ و خم اجرا معطل مانده است و اکثر ایثارگران از کم توجهی به قوانینی که برای ارج نهادن به خیل رزمندگان، آزادگان، خانواده های شهداء و جانبازان تصویب شده اما اجرا نمی شود٬ گلایه دارند. 
این رزمندگان چشمداشتی همانگونه که برخی مدعیان به سفره انقلاب دوخته اند؛ ندارند چرا که آنها در حالی که مجروح در کف کانال های جبهه ها افتاده بودند٬ برادرانشان را به عبور از روی جسم خود برای رویارویی با دشمن فرا می خواندند و حاضر به دریافت هیچ امتیازی در قبال آن نیز نبودند. 
آنها هیچگاه به 20 سال بعد وامتیازهایی که ممکن است برای جانبازی و ایثارگران درنظر گرفته شود، فکر نمی کردند وحتی در این مدت نیز در گوشه و کنار شهرها و روستاهای این سرزمین زندگی خود را با هر شرایط و سختی که بوده ادامه داده و برخی نیز غریبانه ازاین دنیا کوچ کرده اند ولی حاضر به پیگیری دریافت این امتیازات نبوده اند.
اینان همان رزمندگانی هستند که در سه دهه قبل، جوانی بیش نبودند که در کسوت دانش آموز یا دانشجو، درس و مشق را کنار نهاده و با پوشیدن لباس رزم٬ عازم مناطق جنگی شدند تا با رشادت های خود از خاک میهن پاسداری کنند. 
لازم است پیوسته سخن پیر ایثارگران و امام عظیم الشان انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در این خصوص که گفت: 'نگذارید پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند' به خاطر داشته باشیم.
 
به نقل از ایرنا
اینستاگرام
سلام وعرض ارادت به محضرتمامی خانواده معظم شهداء که حقیرخودرا حتی لایق خاک پایشان ندانسته ودرودبه تمامی جانبازان واقعی وآزادگان سرفرازوسلام به هموطنانم عرض شود ماجانبازان واقعی نه تکریم ونه احترام مردم را خواهانیم ونه اینکه روی سرشان گذاشته وحلوا حلوا کنندوازدولتیان ومجلسیان هم فقط درخواستمان اینست که شعارهای فریبنده ومعاویه صفتانه سرندهند خصوصاً دولت پرزیدنت فریدون که نمیدانم به چه دلایلی ازخودرئیس دولت گرفته تا معاونین و وزرا واستانداران وفرمانداران ومدیرکلان دشمنی خاصی باجامعه هدف خصوصاً جانبازان واقعی دارندشماهارو چه شده است به گفته وزیر کار جناب شریعتمداری نقل وقول از خودش ماهیانه بابت فقط وزارتشون مبلغ(88000000)تومان دریافتی دارندبماندازدیگرمزایای که حرفی به میان نیاورده حضرات چطوربرای خودتان بودجه کم ندارین وحقوق ومزایای آنچنانی ولی تا به جانبازان واقعی میرسد بارمالیش رو به رُخ کشیده و از وضعیت بحرانیست افاضات میفرمایند شرمتان بادکه البته نه شرم ونه حیا حالیتون نمیشه وگرنه همان لحاظاتی که بر صندلی های که بر روی خون رشیدترین جوانان ودست وپاهای بُریده شده جانبازان قرارگرفته نشسته اید اصلاً فکرمیکنیدکه برچه صندلی های لمیده این که صدالبته فکرنمیکنین چراکه محالست که فکر داشته باشیدکه اگرمیداشتیدنیاز به نوشتن نبود،ممنون وتشکراز جناب ساقی تنها امیدمان بعدازخداوندبی نهایت مهربان به شماست والحق والانصاف که جنابعالی وتمامی همکاران عزیزتان بدون سانسور مطالب رو درسایت گذاشته هرچندکه نه چشم بینای ونه گوش شنوایی هست بااینهمه ممنون ازتمامی زحماتتون اجرتان با خداوند بی نهایت کریم وبی نهایت قادر وتوانا،باتشکر معلول دفاع مقدس
متاسفانه هر چه امتیاز در این 40سال به خانواده بزرگ ایثارگران داده شده برخی تا الان یک وام 5 میلیونی 25درصد هم نگرفتند من جانباز با 60درصد جانبازی ن م و 130ماه در 8 سال جنگ و شمالغرب بودم و 4فرزند بیکار هم در منزل دارم وتا الان هم هیچونه امتیازی به من داده نشده هر چه امتیاز فقط در این 40سال تعلق دارد به جانبازان 25درصد به بالا بنیاد و یا ان کسی که 100ماه در جنگ بوده جانباز نشده هیچگونه امتیازی به ان داده نمیشود شاید هم مورد بازجوی قرار بگیرند این امکان دارد فقط یک قانون مجلس را نیاز دارد
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi