شناسه خبر : 68024
دوشنبه 17 تير 1398 , 10:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بی شرمی آلمانی!


وزیر مشاور امور خارجه آلمان در اظهاراتی متناقض گفت: مطالبات ایران از اروپا واقع‌بینانه نیست، اما «انتظار داریم ایران همچنان به آنچه در توافق مقرر شده عمل کند»!
نیلز آنن در گفت‌و‌گو با روزنامه دی ولت در رابطه با اولتیماتوم ایران برای کاهش تعهداتش از یکشنبه می‌گوید انتظار داریم ایران همچنان به آنچه در توافق اتمی مقرر شده عمل کند، اما به نظر می‌رسد ایران مدت‌هاست می‌خواهد به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان دهد.
به گزارش دویچه‌وله او می‌گوید سرخوردگی ایران را به خاطر برآورده نشدن انتظارات موجود برای کسب منافع اقتصادی از توافق اتمی درک می‌کنم و به همین خاطر هم سازوکار مالی اینستکس بنیان نهاده شده که دستکم کمک می‌کند تا با وجود تحریم‌های آمریکا ارسال کالاهای دارویی و انسانی به ایران امکان‌پذیر باشد. اما اگر ایران به این توافق پایبند نباشد برای حامیان این توافق هم مشکل است تا آن را پا بر جا نگه دارند.
نیلز آنن افزود: نباید به سادگی از توافق اتمی گذشت، زیرا این توافق مکانیزمی برای کنترل و بازرسی در ایران ایجاد کرده که تاکنون وجود نداشته است. در صورت صرف‌نظر از این توافق و بی‌تفاوت بودن به عدم اجرای تعهدات توسط ایران تندروها در ایران، بهره‌برداری خواهند کرد.
آنن گفت: توافق اتمی باعث شده که طبق گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تاکنون به برجام عمل کرده است و بنابراین، این پیمان‌نامه به هدفش که ممانعت از دستیابی ایران به اسلحه اتمی بوده رسیده است.
خبرنگار «دی ولت» ‌پرسید: «ایران برای ماندن در توافق اتمی شرط‌هایی برای اروپایی‌ها گذاشته که بسیار فراتر از سازوکار اینستکس است. ایران در نهایت می‌خواهد اروپا تحریم‌های آمریکا را جبران کند. آیا این مطالبات قابل اجرا
هستند؟»
 نیلز آنن می‌گوید: «نه، این انتظارات واقع‌گرایانه نبودند. این موضوع را هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در سفر اخیرش به تهران یک بار دیگر روشن کرد. فرانسه، بریتانیا و آلمان با درست کردن سازوکار مالی اینستکس به تلاشی بی‌مانند دست زده بودند!!»
او می‌گوید برخلاف آنچه برخی در آمریکا ترسیم می‌کنند توافق اتمی، با ایران قرارداد دوستی نیست. این توافق مسئله‌ای را که برای امنیت اروپا مهم است یعنی مسئله هسته‌‌ای را قاعده‌مند می‌کند.
 خبرنگار «دی‌ولت» از آنن می‌پرسد: «در آمریکا‌ اشاره می‌کنند به اینکه ایران در زمان توافق اتمی فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی‌اش را گسترش داده است. آیا آمریکا دلایل خوبی ندارد برای اینکه به ارزش توافق اتمی شک کند؟»
نیلز آنن درباره افزایش نفوذ ایران در منطقه گفت: افزایش نقش ایران یکی از پیامدهای سیاست آمریکا در خاورمیانه است. در عراق هم ایران توانسته این همه نفوذ به دست بیاورد چون با مداخله آمریکا در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی صدام حسین در این کشور خلأ قدرت ایجاد شد.
اظهارات این مقام آلمانی نشان می‌دهد که اروپایی‌ها به چیزی به‌عنوان تعهد متقابل و توافق طرفین قائل نیستند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi