شناسه خبر : 68026
چهارشنبه 19 تير 1398 , 12:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

از خون های آلوده تا میانجی‌گری!

دیپلماسی شکست خورده دولتمردان فرانسوی در رابطه با کشورمان هر از چند گاه شاهد رسوایی های این کشور در عرصه بین المللی است.

فاش نیوز -  دیپلماسی شکست خورده دولتمردان فرانسوی در رابطه با کشورمان هرازچندگاه شاهد رسوایی های این کشور در عرصه بین المللی است. مردم ایران اسلامی هیچگاه این دیپلماسی شکست خورده فرانسه را که خود را اکنون به عنوان مدافع منافع بین المللی جا زده است و طلبکارانه با ما برخورد می کند را فراموش نمی کنند.

فرانسوی‌ها نسبت به ایران و حداقل در برهه 40 ساله انقلاب، آنقدر خصمانه عمل کرده‌اند که عملا امکان موفقیت از آنها را به‌عنوان یک میانجی گرفته است؛ از ماجرای خون‌های آلوده در سال‌های دهه 60 گرفته تا کمک‌های فراوان پاریس به بغداد در جریان جنگ تحمیلی علیه ایران و از بدعهدی در مذاکرات سعدآباد و پاریس تا تعلیق یکباره همه تعهدات شرکت‌هایی چون توتال و پژو و خروج ناگهانی از ایران در دو مقطع سال‌های 90 و 91 و سال 97 و صد البته برعهده داشتن نقش پلیس بد در مذاکرات برجام و بعد از آن تلاش برای ایجاد محدودیت علیه برنامه دفاعی و منطقه‌ای ایران همگی گواه این هستند که ایران نه اینکه نخواهد، نمی‌تواند به فرانسه اعتماد کند و با این کشور درباره برجام، آینده آن و همچنین آغاز گفت‌وگوها با آمریکا به توافق برسد. مقامات ایرانی حتی بارها این نکته را هم اعلام کرده‌اند که فرانسوی‌ها اگر می‌خواستند برای حفظ برجام کاری کنند، می‌توانستند در یک سال گذشته و حتی در این دو ماهی که ایران کاهش تعهدات خود را آغاز کرده کاری کنند و اجازه ندهند کار به این نقطه بکشد. این اولین نقطه تفاوت فرانسه با ژاپن است، ژاپنی‌ها حضورشان در تهران هرچند موفقیت‌آمیز نبود، اما متکی به گذشته‌ای بودند که در آن دشمنی با ایران وجود نداشت و این شانس را برای آنها فراهم می‌کرد که پیشنهاد خود را مطرح کنند و بر آن اصرار ورزند.

علت دوم درباره عدم وجود ‌انگیزه کافی برای میانجی‌گری در فرانسوی‌هاست. اگر ژاپن درصد بسیار بالایی از نفت خود را که گفته می‌شود چیزی حدود 80 درصد است، از خلیج‌فارس تامین می‌کند و هرگونه تنش در این منطقه بر اقتصاد آنها تاثیر مستقیم و آنی دارد یا عمانی‌ها که خود در منطقه حضور دارند و واسطه‌گری را بخشی از تامین امنیت خود می‌دانند، فرانسوی‌ها به جز دسترسی‌های محدودی که در برجام برای نظارت و بازرسی دارند یا نگرانی‌هایی که از ناامن شدن منطقه دارند، وابستگی آنی، مستقیم و قدرتمندی به برجام یا ایران ندارند و از این رو باید گفت همین مساله تقویت‌کننده ماموریت آنها از جانب آمریکا و هماهنگی راهبردی میان پاریس با واشنگتن است.

این کارنامه سیاه دولت فرانسه همچنان هر روز سیاه تر از گذشته می شود. در این رابطه نکاتی وجود دارد که یادآوری آنها بسیار روشنگر است.

موضوع ورود خون های آلوده از فرانسه و ابتلای بسیاری از هموطنان، رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس به بیماری های خونی (هپاتیت و ایدز در دهه ۶۰) هنوز پس از سه دهه فراموش نشده است و این زخم کهنه هر از چند گاه در گوشه و کنار کشورمان سر باز می کند.

هنگامی که سال ها پیش خون های آلوده به کشور وارد شد تعداد زیادی از هموطنان نیازمند به خون بر اثر تزریق آن به بیماری هپاتیت مبتلا شدند و در این میان جانبازان و رزمندگان دوران دفاع مقدس نیز بی نصیب نماندند.

با ورود خون های آلوده به کشورمان و نبود کنترل و نظارت کافی بر این امر، بسیاری از هموطنان ما و از جمله رزمندگان دفاع مقدس به بیماری های خونی سختی مبتلا شدند و در این میان رزمندگان و جانبازان عزیز که در جبهه های دفاع مقدس با سلاح های اهدایی غربی ها، خصوصا" فرانسه، دچار انواع مجروحیت ها و مصدومیت های شیمیایی شده بودند، در فرآیند درمان خویش نیز از دست این دشمنان واقعی بشریت در امان و آسایش نبودند و پس از سال ها تحمل درد و رنج، تعدادی از آنان با خون های آلوده به بیماری های صعب العلاج ارسالی از سوی این دلالان مرگ به شهادت رسیدند.

کشور فرانسه در سال های 1362 و 1363 فرآورده های خونی به ایران صادر کرد که در نهایت مشخص شد آلوده به ویروس هپاتیت و ایدز است. متاسفانه این فرآورده ‌ها در اختیار 976 نفر از بیماران مبتلا به هموفیلی قرار گرفت و آن‌ ها را به ایدز و هپاتیت مبتلا کرد و پس از آن، ایدز در ایران ریشه دواند و ده ها هزار نفر را مبتلا کرد.

در این میان جانبازان عزیز کشورمان نیز از این سوغات فرانسوی ها بی نصیب نبودند و گروهی از آنان در سال های اخیر بر اثر عوارض ناشی از این خون های آلوده پرپر شدند.

فرانسه حامی تسلیحاتی صدام بود

حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ارسال خون های آلوده به کشورمان در دهه شضت را از جمله نقاط سیاه تاریخ روابط ایران و فرانسه دانست و اظهار داشت: در واقع دولت وقت فرانسه در آن مقطع زمانی در صدد جبران شکست های سیاسی خود در دوران جنگ تحمیلی بود.

نماینده ایثارگر مجلس دهم ادامه افزود: دولت فرانسه در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، اصلی ترین کشور اروپایی بود که اقدام به تجهیز و تامین نیازهای تسلیحاتی رژیم بعث کرد و در این راه از هیچ اقدامی فروگذاری نکرد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: مردم کشورمان هنوز مسلح کردن رژیم بعث به هواپیماهای پیشرفته سوپراتاندار و موشک های اگزوست در دوران جنگ تحمیلی را از یاد نبرده اند و متاسفانه رژیم بعث با استفاده از این جنگ افزارها بسیاری از مردم عزیز کشورمان را به خاک و خون کشید و در امر صادرات نفت ایجاد اختلال کرد.

خسارت های دیپلماسی با فرانسه

نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز درباره موضوع خون های آلوده گفت: موضوع خون های آلوده که در دهه 60 از فرانسه به کشورمان وارد شد و مشکلات زیادی برای مردم کشورمان از جمله ایثارگران و جانبازان به وجود آورد، هم از طریق وزارت خارجه و هم از طرف کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به طور جدی پیگیری و حتی برای دریافت غرامت خسارات وارده اقدام شد اما متاسفانه تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی باید موضوع را مجددا پیگیری کنند. چرا که هنوز تعداد زیادی از خانواده قربانیان خون های آلوده درگیر آن هستند و به ما مراجعه دارند ولی مشکلات آنها هنوز هم حل نشده است و هزینه های سنگینی برای مقابله با این عوارض پرداخت می کنند و کسی هم پاسخگوی آنها نیست.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi