شناسه خبر : 68120
پنجشنبه 20 تير 1398 , 14:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سرکوب تظاهرات حامیان «شیخ زکزاکی»

نیروهای امنیتی نیجریه روز گذشته ضمن سرکوب تظاهرات هواداران «شیخ زکزاکی» رهبر معنوی شیعیان نیجریه در «ابوجا» پایتخت این کشور، حداقل ۴۰ نفر را بازداشت کردند.

سرکوب تظاهرات حامیان «شیخ زکزاکی» در پایتخت نیجریه

در حالی که نگرانی‌ها درباره وضعیت جسمانی شیخ «ابراهیم زکزاکی»، رهبر معنوی شیعیان نیجریه تشدید شده است، نیروهای امنیتی این کشور، روز گذشته تظاهرات حامیان شیخ در پایتخت این کشور را سرکوب و ده‌ها نفر را بازداشت کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، حامیان شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه (IMN) در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی او، روز سه شنبه (دیروز) ضمن برگزاری تظاهرات در پایتخت تظاهرات، خواستار آزادی فوری شیخ شدند.

طبق این گزارش، نیروهای امنیتی و پلیس نیجریه ضمن سرکوب این تظاهرات، حداقل ۴۰ نفر از شیعیان حامی شیخ زکزاکی را بازداشت کردند.

زکزاکی از آذرماه ۱۳۹۴ و به دنبال یورش سخت نیروهای ارتش و پلیس به اقامتگاه وی در ایالت «کادونا» در شمال نیجریه در زندان است؛ یورشی که در نتیجه آن تعداد زیادی شهید و زخمی شدند. نیروهای امنیتی و نظامی، «زینت ابراهیم» همسر شیخ زکزاکی را هم دستگیر کردند.

دادگاه عالی نیجریه سال ۲۰۱۶ حکم آزادی فوری زکزاکی را صادر کرد اما دولت این کشور تاکنون از پذیرش این مساله سرباز زده است. از آن زمان به بعد، مناطق مختلف نیجریه صحنه اعتراض‌های مردمی در حمایت از شیخ زکزاکی بوده است.

پیشتر، «محمد ابراهیم زکزاکی» فرزند رهبر معنوی شیعیان نیجریه در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته هشدار داد بود که «تقریباً همه گزینه‌ها برای نجات جان پدر از دست رفته است».

سخنگوی پلیس نیجریه درباره تظاهرات مردمی حامیان شیخ زکزاکی ادعا کرده که شیعیان حامی شیخ زکزاکی در تظاهرات روز گذشته، به خشونت متوسل شدند.

طبق ادعای پلیس نیجریه، شیعیان حامی زکزاکی با گلوله به پاهای دو مامور پلیس مستقر در پارلمان نیجریه شلیک و آنها را زخمی کردند و ۶ مامور دیگر را هم با سنگ مجروح کردند.

مقام‌های نیجریه پیش از این هم بارها در توجیه بازداشت غیرقانونی و سرکوب‌هایبه حامیان رهبر معنوی شیعیان نیجریه، طرفداران شیخ زکزاکی را به انجام اقدامات خشونت‌آمیز متهم کرده‌اند.

جنبش اسلامی نیجریه ضمن رد ادعاهای مقام‌های نیجریه، در گزارشی درباره تظاهرات روز سه شنبه اعلام کرد که نیروهای امنیتی به تظاهرات مسالمت آمیز حامیان شیخ زکزاکی حمله کردند.

در این گزارش همچنین درباره کشته شدن دو تن از حامیان شیخ زکزاکی و مجروح شدن چندین نفر دیگر ابراز نگرانی شده و تصاویری از حمله نیروهای امنیتی منتشر شده است.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi