شناسه خبر : 68148
شنبه 22 تير 1398 , 10:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حملات سایبری ویرانگر ایران به مؤسسات آمریکایی


یک بنیاد آمریکایی در گزارشی تصریح کرد ایران با حملات سایبری، خسارات فراوانی به آمریکا زده است. درحالی که آمریکایی‌ها پیش از این مدعی حمله سایبری به ایران (در پاسخ به سرنگونی پهپاد تریتون) شده‌بودند، بنیاد دفاع از دموکراسی نوشت: ایران از حملات سایبری به‌عنوان روشی برای جنگ نامتقارن به آمریکا استفاده می‌کند و در این مسیر توانسته خسارات بسیاری بر واشنگتن تحمیل کند.
«آنی فیکسلر» از اعضای ارشد این اندیشکده، در نوشتاری با عنوان «ایران حملات سایبری علیه آمریکا را افزایش می‌دهد» خاطرنشان کرد: ایالات متحده هفته گذشته نسبت به یک کارزار فعال برای بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌های شناخته‌شده نرم‌افزارهایی که هکرهای ایرانی در گذشته هم از آن استفاده کرده‌اند هشدار داد.
باید تأکید کرد حملات سایبری ایران پیش از افزایش تنش‌های اخیر در خلیج فارس بالا گرفته و در واقع این حملات بخشی از تلاش تهران برای مقابله با فشارهای اقتصادی آمریکاست.
پس از آنکه ایران ماه گذشته یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را سرنگون کرد، فرماندهی سایبری آمریکا (CYBERCOM) عملیاتی برای غیرفعال کردن سیستم‌های کامپیوتری ایران که برای کنترل موشک و راکت استفاده می‌شود، راه‌اندازی کرد. این عملیات یک گروه هکری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (IRGC) را هم هدف قرار داد. اما فعالیت‌های سایبری ایران همچنان رو به افزایش است و دلیل آن تحریم‌های آمریکا است، نه عملیات سایبرکام.
شرکت‌های «کرودسترایک»، «دراگوس» و «فایر آی» (شرکت‌هایی که در زمینه امنیت سایبری فعالیت می‌کنند) اعلام کرده‌اند که حتی پیش از آغاز عملیات سایبرکام، شاهد کارزارهای تنبیهی بسیاری از سوی ایران بوده‌اند که هدف آنها صنایع دولتی و خصوصی اروپا و آمریکا است.
هکرهای ایرانی در ضمن نشان داده‌اند که می‌توانند خسارات بزرگی وارد کنند. در ماه مارس، شرکت مایکروسافت برآورد کرد در طول دوسال گذشته هکرهای ایرانی صدها میلیون دلار برای شرکت‌های انرژی شرکت‌های ماشین‌آلات سنگین و دیگر شرکت‌های چندملیتی هزینه داشته‌اند.
این حملات در اواخر سال 2018 افزایش داشته و دلیل آن بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج «ترامپ» از توافق هسته‌ای است.
آخرین‌بار که تهران با تحریم‌های شدید روبه‌رو شد، هکرهای ایرانی از طرف سپاه مشغول فعالیت شدند و حملات گسترده‌ای علیه بانک‌های ایالات متحده آغاز کردند.
طبق ادعای وزارت دادگستری ایالات متحده بین دسامبر 2011 تا اواسط سال 2013، این حملات 46 موسسه مالی را هدف قرار داد و ده‌ها میلیون دلار به بانک‌ها هزینه متحمل کرد.
در ماه ژانویه، ارزیابی تهدید جهانی سازمان اطلاعاتی آمریکا «هشدار داد که ایران» آماده حملات سایبری شده است.
از آوریل تا ژوئن سال جاری، محققان امنیتی سایبری در شرکت فناوری اینترنت «ریکوردد فیوچر» یک گروه هک شده وابسته به سپاه پاسداران را مشاهده کردند که زیرساخت وسیعی برای گسیل حملات در آینده را هدف قرار داده بود.
یک روز پس از آنکه رسانه‌ها داستان عملیات سایبرکام را آشکار کردند، وزارت امنیت میهن ایالات متحده اعلام کرد فعالیت‌های مخرب سایبری ایران افزایش یافته است. گرچه هشدارها و ارائه نکات این‌چنینی مفید است، اما دولت آمریکا باید در این راستا اقدامات بیشتری انجام دهد.
رابطه مستقیمی میان تحریم‌های آمریکا و قربانیان هکرهای ایرانی وجود دارد. بین سال‌های 2011 و 2013 (در اوج تحریم‌های آمریکا و اروپا)، هکرهای ایرانی بانک‌های ایالات متحده و شرکت نفت دولتی عربستان سعودی «آرامکو» را مورد حمله قرار دادند. امروزه شرکت‌های امنیتی سایبری همواره شرکت‌های نفت و گاز را در فهرست اهداف ایران فهرست می‌کنند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi