شناسه خبر : 68295
دوشنبه 31 تير 1398 , 17:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

راهکار رونق تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی

تشدید تحریم ها مقداری برای صادرات مشکل ایجاد کرده است ولی بسیاری از کشورها - خصوصا ۱۰تا۱۵ کشوری که با ایران مرز مشترک دارند برایشان هنوز به صرفه است که کالای مورد نیاز خود را به جای خرید از اروپا و ترکیه و چین - با ۵ تا ۱۰% تخفیف از ایران بخرند؛ چون تاجران و مردم این کشورها...

جانباز دکتر رضیعی - ابتدا و در مقدمه باید به این سوال مهم پاسخ داده شود که چرا با وجود تشدید تحریم ها روند صعودی دلار متوقف و بلکه تا حدودی منفی شد؟

در پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه داشت:
۱- این بار ریاست محترم  باهوش، باسواد، دلسوز و آینده نگر بانک مرکزی (آقای دکتر همتی) ارز نیمایی ۸ هزار تومانی را تقریبا حذف کرد و به شرکت های صادراتی (خصوصا صادرات محصولات پترو پالایشگایی و هر شرکت صادراتی دیگر) عملا ابلاغ کرد که شما ارز خود را به بانک مرکزی بدهید و معادل ریالی آن را به قیمت روز بازار (استامبول) از بانک مرکزی بگیرید.
این مهم باعث شد که صادرکنندگانی که ارز صادراتی خود را به بانک مرکزی نمی دادند، همگی به این متد تشویق شدند و با خوشحالی این کار را انجام دادند و پیامد آن این بود که اولا ذخیر دلار بانک مرکزی بالا رفت، دوما قیمت دلار و یورو تثبیت شد و سوما افرادی که مبالغ زیادی دلار در خانه های خود جمع کرده بودند، طی چند هفته مشاهده کردند که نه تنها قیمت ارز رو به بالا نیست بلکه رو به پایین است؛ لذا آنان نیز به جمع صف عرضه کنندگان پیوستند و قیمت ارز مقداری (بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰) نزولی شد؛ در حالی که تا ۱۵۰۰ و ۱۶۰۰ بالا رفته بود.

از طرفی این تصمیم مهم و ثبات قیمت ارز در قیمت حدود ۰۰۰ ۱۲ تومان باعث شد که تولید داخل رونق بگیرد؛ چون قبلا بسیاری از شرکت ها با دلار ۴۰۰۰ تومانی توان تولید و صادرات با قیمت صادراتی نداشتند و از زمانی که دلار ۱۲۰۰۰ تومان شد دیگر نسبت صادرات به واردات به نفع صادرات تغییر پیدا کرد. این باعث شد که بسیاری از کارخانه ها با تولیدات صادراتی، چند شیفته کار کنند و بسیاری از کارخانه هایی که به علت واردات ارزان در حال تعطیلی بودند دوباره مشغول به کار و تولید شوند (مثل نساجی ها و بسیاری از شرکت های تولیدی کانی های غیر فلزی).
دلیل درستی تحلیل مذکور این است که اگر شما شرکت های تولیدی فعال در بورس و فرابورس را ببینید مشاهده خواهید کرد که بتدریج تولید و فروش این شرکت ها در گزارشات ماهیانه و ۳ و ۶ و ۹ و ۱۲ ماهه سال ۹۷ به بورس روند رشدی داشتند و نهایتا سود سال ۹۷ این شرکت ها (و متعاقبا قیمت این سهام ها) نسبت به سال ۹۶ دو یا سه برابر شد. بعد از سال ۹۸ هم با مشاهده گزارشات سه ماهه اول سال ۹۸ این روند وجود دارد.
البته تشدید تحریم ها مقداری برای صادرات مشکل ایجاد کرده است ولی بسیاری از کشورها - خصوصا ۱۰تا۱۵ کشوری که با ایران مرز مشترک دارند برایشان هنوز به صرفه است که کالای مورد نیاز خود را به جای خرید از اروپا و ترکیه و چین  - با ۵تا۱۰% تخفیف از ایران بخرند؛ چون تاجران و مردم این کشورها هم به منافع خود فکر می کنند و کیفیت و قیمت یک کالا را با هم می بینند.

قبلا با دلار ۴۰۰۰ تومانی (و به نظر حقیر حتی با دلار ۷۰۰۰ تومانی) کالاهای تولیدی ایران توان رقابت قیمتی با ترکیه و چین و اروپا را نداشت ولی اکنون با دلار بالای ۱۰/۰۰۰ تومان، دیگر این تعادل و رقابت قیمتی به نفع ایران برقرار شده است.

نهایتا با توضیحاتی که داده شد عملا اقتصاد مقاومتی و صادرات غیر نفتی که رهبری عزیز سال ها آرزوی اقتصاد بدون نفت را داشتند و مکرر می گفتند، عملا دارد شکل می گیرد.
الف - فرصت ها: شکل گیری عملی اقتصاد مقاومتی و خروج از اقتصاد نفتی با تصمیم هوشمندانه بانک مرکزی در تک نرخی کردن ارز در اغلب کالاها (به غیر از کالاهای اساسی) و همکاری دولت و صدا و سیما (تشویق صادرات):

۱- تولید رقابتی افزایش یافته و صادرات غیر نفتی بسیار بیشتر از واردات شده است.
۲- واردات بسیار کمتر شده است؛ چون واردات با دلار ۱۲هزار تومانی حتی برای دلالان بصرفه نخواهد بود؛ چرا که قیمت آن برای خریداران ایرانی گران تمام می شود و ایرانی ها تولیدات داخل را با قیمت بسیار کمتر می خرند.
۳- قاچاق ارز به خارج از کشور خیلی کمتر شده یا حتی متوقف شده است
۴- ورود گردشگران به ایران مقداری بیشتر شده و اگر در این زمینه تلاش شود (خنثی کردن تبلیغاتی که می گویند ایران امن نیست و اخبار دروغ خبر جنگ و…) ورود گردش گران به ایران به علت ارزانی، چند برابر خواهد شد.
۵- میزان اشتغال رشد کرده و با ادامه این روند بهتر هم خواهد شد.
۶- طی چند ماه قبل خیلی ها ارز ۸۰۰۰ تومانی نیمایی می گرفتند و نه تنها جنسی که قرار بود وارد کنند را وارد نمی کردند بلکه ارز گرفته شده را در بازار آزاد به قیمت بالا می فروختند یا بدتر از آن، از کشور خارج می کردند و طی چند ماه گذشته مبلغ زیادی ارز عملا گم شده و به تعبیر دقیق تر  دزدیده شده است؛ ولی با تدبیر جدید و حذف ارز نیمایی عملا این مشکل بزرگ هم از بین رفته است.

وقتی چند متغیر بالا شکل گرفت و ادامه پیدا کرد نهایتا طبق قانون اقتصاد: احیاء کارخانه ها= رونق تولید رقابتی= افزایش اشتغال= افزایش امید در مردم= شکست دشمن= خروج واقعی ایران از اقتصاد نفتی.

ب) تهدید ها - اگر قیمت دلار وارد کانال ۱۰ هزار تومان و به پایین شود تمام متغیرهای فوق کاملا بالعکس خواهد شد؛ لذا دولت و مدیریت جدید و  هوشمند بانک مرکزی (بخصوص شخص دکتر همتی) خصوصا در این برهه حساس (تحریم شدید) با مدیریت صحیح باید دلار را بین ۱۱تا۱۲ هزار تومان فعلا تثبیت کنند.

والسلام

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
جناب دکتر. عزیز:استاد همتی با رانت فامیلی از دهات اطراف کبود راهنگ همدان شدن رئیس بانک مرکزی ثانیا مملکت اقتصاد دانان بسیار عالی داره که واقعا در کار و عمل متبحرند اما در جرگه اصول گرا و اصلاح طلب نیستند و نمی توانند نقشی در اقتصاد ایران داشته باشند .ثالثا اولین درس اقتصادی در دانشگاه ها این ست که ،اقتصاد فرمایشی نیست،وقیمت را بازار تعیین میکند رابعا دیدید که قیمت ارز بر خلاف وعده همتی افزایشی شد،خامسا بهتر است هرکسی در تخصث خودش و در حوزه خودش قلمفرسایی کند.
بنظر این حقیرکسی که صرفا و از لحاظ تئوریک استاد تمام دانشگاه اقتصاد باشد
ولی در دل صنعت ( در رشته های مختلف ) ورود نکند
نمی تواند… .
مثلا استادی که چند سال مداوم در بورس خودش خرید و فروش سهام انجام نداده باشد میتواند مشکل اقتصاد ایران را به تمام و کمال درک کند ( در اغلب موارد - نه همه موارد )
چون یک اقتصاد دان باید تمام شرکت های تولیدی را از صفر تا صد بشناسد و اگر در دل بورس وارد شود چون میخواهد سهام بخرد و موفق باشد ( سهامی که می خرد سال بعد ان سهم دو برابر شود ) مجبور است که تمام شرکت ها را از صفر تا صد مطالعه کند و نا خوداگاه مشکلات هر صنعت و نهایتا کل اقتصاد را متوجه میشود
مثالی میزنم تا کاملا متوجه منظور من شوید
مثلا صنایع فولاد سازی
فولاد چگونه و ازچه موادی ساخته میشود?
مهمترین ماده اولیه برای تولید فولاد چیست ?
جواب : سنگ اهن
ایا ایران معادن تولید سنگ اهن دارد ? اگر دارد چه تعداد معدن سنگ اهن دارد ?
ایا به فرض داشتن معدن سنگ اهن - ایا تولید و توسعه فولاد سازی در هر کشوری مزیت اقتصادی دارد ?
میزان اب - برق - و گاز مصرفی صنایع فولاد سازی چقدر است ? و کدامیک مهمتر است ?
صنایع فولاد سازی جدید را بهتر است در چه موقعیت جغرافیایی احداث شود ?
مثلا فولاد هرمزگان در کنار آب‌های آزاد خلیج فارس، مزایایی همچون صادرات مناسب و استفاده از آب دریا را به دنبال دارد و همچنین با مشکلات زیست‌محیطی دیگر واحدهای فولادسازی مواجه نیست،  فلذا زمانی که فولاد هرمزگان ساخته شد و طی خصوصی سازی در بورس به مزائده گذاشته شد قیمت پایه اولیه حدود ۶۵۰ میلیارد تومان بود و با رقابت چند شرکت بزرگ نهایتا فولاد مبارکه انرا به قیمت ۸۵۰ میلیارد تومان خرید - که ان زمان بعضی یا بسیاری از کارشناسان اقتصادی گفتند مبارکه ریسک کرده و با قیمت خیلی بالا خریده و بعد از چند سال که قیمت ان چند برابر شد اون کارشناسان متوجه شدند که اشتباه میکردند ( چون درد دل کار نبودند )

چه کشورهایی تولید کننده بزرگ فولاد و چه کشورهایی خریدار فولاد هستند ?
چه مواقعی قیمت جهانی سنگ اهن بالا می رود و چه مواقعی پایبن میرود ?

در مورد صنایع قطعه سازی و خودروسازی و صنایع تولید الومینا و سیمان و … . ( هر صنعتی که فکر کنید ) همین هست
مثلا ۱۰ سال پیش که مدیر عامل وقت سایپا در رسانه ملی میامد و میگفت در تولید پراید و و… به خود کفایی ۱۰۰ درصدی رسیدیم - بنده که تمام شرکت های تولید قطعه ساز و نهایتا خودرسازی ( سایپا و ایران خودرو ) را از طریق بورس می شناختم کامل میدانستم که مبالغه میکند و در واقع دروغ میگوید
چرا ?
چون اطلاعیه های شرکت های قطعه ساز منتشر میشد که خودرو سازها قطعات خود را به جای انکه از قطعه سازها بخرند به خاطر رانت واردات و سود بسیار بیشتر ( واسطه ها یا دلالان ) و… قطعات را از چین وارد میکنند - و وقتی صدای سهامداران قطعه سازها در میامد ( و اغلب نمی شنیدند !! ) خود رو سازها بتدریج سهام قطعه سازها را خریداری کردند که این صداها خاموش شود
چون علم اقتصاد طبق تجربه به این نکته مهم رسیده که صنایع خودروسازی در یک کشور رشد نخواد کرد مگر انکه
۱- خودرو ساز خودش قطعه سازی نکند ( خودرو ساز بماند )
۲- سهام شرکت های قطع ساز را نخرد ( که سایپا و ایران خودرو این کار را کردند )
۳- و نهایتا لازمه رشد و پیشرفت خودرو سازی - رشد و گسترش صنایع قطعه سازی هست - کاری که ترکیه کرد ( بشرط انکه خودرو ساز مالک قطعه ساز نشود )

خوب سوال ?
اگر شما اقتصاد دان هم باشی - باهوش هم باشی ولی کنجکاو نباشی و در دل اون صنعت از لحاظ عملی ورود نکنی ( که بهترین راه بنظرم بورس و خرید و فروش سهام ان شرکتی است که میخواهی متوجه مشکل ان صنعت شوی )

چطور میتوانی مشکلات خودروسازی را بشناسی و برای ان راه کار ارائه دهی?
در مورد اقای،همتی هم همین طور است
رزومه ایشان را در گوگل چک کنید
ایشان به هر حال دکترای نظری اقتصاد ( استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران ) را داشته و چون مدت طولانی در دل اقتصاد و صنعت یوده ( مثلا تجربیات موفق در بانک های مختلف و بیمه البرز و بیمه مرکزی و… . ) باعث شده مشکل ریشه ای اقتصاد را بهتر از روسای بانک مرکزی قبلی متوجه شود
تا کنون هم که ایشان پست های مدیریتی متعدد داشته ثابت نشده که دزدی کرده باشد !! لااقل قوه قضائیه تا کنون جمله یا فعل منفی از ایشان گزارش نکرده

با سلام - دوست عزیز بنده نه اقای دکتر همتی رو دیدم و نه با ایشان اشنا هستم
چرا شما تعصب دارید - اتفاقا شما اهل راست و چپ و اصول گرا و… . هستید
بنده توضیح دادم که این کار ( این عمل ) اقای دکتر همتی خوب بود
حال اگر کسی با فرض شما بدترین و کم سواد ترین باشد ( فرض شما ) و در برهه ای از زمان با یک کار خوب روند افزایش سرسام اور دلار - انهم در روزهای تشدید تحریم ها - مهار کند و از ۱۶۰۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان پایین بیاورد - کار بدی کرده است
عزیز من شرکت های صادراتی خصوصا پتروشیمی ها و پالایشگاهی ها و سایر شرکت های صادراتی ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی نمیدادند ? چرا نمی دادند - چون حاضر نبودند به قیمت ۸۰۰۰ تومان ( نیما ) بدند - فلذا وقتی این طرح جدید را مدیریت بانک مرکزی پیشنهاد دادند ( به اسم اون فرد الرزی نداشته باش - هر کس ) که دلار خود را به قیمت روز بازار به بانک مرکزی بدهید و معادل ریالی ان را تحویل بگیرید مدت کوتاهی بعد تمام این شرکت ها دلارهای صادراتی را به جیب دولت ( یعنی مردم - یعنی من و شما ) دادند و از طرفی مردمی که ۳۰ میلیارد دلار عرض خریده بودند به امید انکه دلار بالای ۲۰ هزار تومان شود از ترس هجوم به صرافی ها برای فروش شدند و نهایتا دلار از ۱۶۰۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان رسید و مهمتر ثبیت شد
اصلا با خود فکر نمی کنی چرا در زمانی که اروپا هم در تشدید تحریم ها به امریکا پیوسته و تا جایی که حتی کشتی های کشور رو ( همین صادراتی ها ) می دزدند و در گام دوم به کشتی در برگشت سوخت نمیدند ( برزیل ) - چطور و چگونه ارز نه تنها بالا نرفت بلکه پایین هم امد ???
نگویید که می گوید - بگوید چه میگوید ?

مثلا رهبری در یک موردی میایید و از فلان فرد ( مثلا اقای دکتر ظریف یا دکتر روحانی یا در زمان دکتر احمدی نزاد ) تعریف میکند - این به این معنی نیست که رهبری در تمام و کمال و تمام کارها ایشان را تایید کرده و میکند - منظور رهبری این ست که در این مورد… و این کار… درست عمل کرده - نه اینکه به تمام و کمال و در همه موارد این فرد را تایید کرده !?

در ضمن اینکه بنده با کلام خوب و با خلق احسن دیگران را خطاب میکنم نباید شما ناراحت شوید - انسان حتی با مخالف فکری خودش هم خوب سخن میگوید و اگر کار خوبی کرد ان کار خوبش را تکذیب و انکار نمیکند
اینکه شما مثلا اقای همتی را بی سواد و جاهل و… خطاب می کنید ایا دلیلی دارید ? ایا کارشناسان علم اقتصاد گفتند ایشان بی سواد است !? ایا خودتان میگویید ایشان با رانت به این پست رسیدند یا حجتی بر کلام خود دارید - و اگر دارید ارائه دهید که ما هم مطلع شویم - که اگر نگویید در پیشگاه خداوند مسئول هستید

در مورد اینکه فرمودید در حیطه و رشته خودم صحبت کنم
کسانی که بنده را از نزدیک می شناسند مطلع هستند که با اقتصاد کاملا اشنا هستم و به طور عملی ۲۰ سال در دما سنج اقتصاد ( بورس ) یا نظاره گر مسمتر بودم یا مستقیم فعالیت داشتم و با اغلب شرکت های تولیدی اشنا هستم و مثلا اگر از ۲۰۰ شرکت تولیدی و صادراتی مهم سوال کنید بنده از روند و طرح و توسعه و صورت حساب های مالی این شرکت ها اشنا هستم ( از طریق سامانه اطلاع رسانی کدال سازمان بورس که ماهانه گزارشات مالی این شرکت ها بطور شفاف اطلاع رسانی میشود - )
برا همین کلیه شرکت هایی که در خصوصی سازی از طریق بورس واگذار شد - به قیمت واقعی،( حتی بعضا بالاتر از قیمت واقعی ) و س۷ام این شرکت ها توسط افراد کار بلد و شناسنامه دار خریداری شد
ولی شرکت هایی که پشت پرده و از طریق مزائده روزنامه ای و توافقات پشت پرده ای فروخته شد ( مثل هفت تپه و دها شرکت دیگر… . ) به افراد غیر صالح کار نابلد و به قیمت یک دهم قیمت فروخته شد
حالا با این توضیحات مختصر - که چند سطر از صدها صفحه - را بازگو کردم - بنده از اقتصاد،هیچ نمی دانم ? و نباید صحبت کنم ?

و در اخر نظرتان را در مورد اقای رائفی پور ( به نظر من استاد رائفی پور ) بفرمایید ?
که مدرک تحصیلی ایشان ? و چرا در تمام حوزها ( دین - سیاست - اقتصاد - محیط،زیست جامعه ) تحلیل ارائه می کنند ? نظر شما در مورد ایشان چیست ? هر پاسخی در مورد ایشان بدهید - به حقیر هم دادید
در ضمن شما جملات کوتاهی را گفتید و رفتید فلذا اگر کامل توضیح ندهم خواننده در یک نگاه به شک می افتد و به ظاهر حق را به شما می دهد و ابروی خیلی ها می رود ( امثال همتی ها - رائفی پورها - و مهمتر توهین به این سایت که تحلیل یک انسان جاهل ( حقیر ) را منتشر کرده

در غیر اینصورت ( پاسخ فقط،به شما ) خیلی کوتاه و مختصر می بود
در برنامه دست خط روز جمعه ۱۸ مرداد مجری محترم و با اخلاق این برنامه تمام سوالات خود را از اقای دکتر همتی پرسیدند و ایشان به تمام سوالات جواب دادند - جدا از جناح بازی و دسته بندی های سیاسی بنظرم اگر فاش نیوز متن کامل این برنامه را تنظیم و منتشر کند - بسیاری از حقایق معلوم میشود
اینکه ایا بعد از امدن دکتر همتی وضع بهتر شده یا نه !?
و نهایتا ایا ایشان به زعم بعضی دوستان کم سواد هستند و با رانت به این مقام رسیدند !
یا اینکه واقعا شخص باسوادی هستند و طی این مدت کوتاه واقعا کار مثبتی کردند !?

اگر تنظیم و انتشار کل سوالات و پاسخ این برنامه وقت گیر و سخت است لااقل سوالات و پاسخ هایی که مرتبط با این مقاله هست - منتشر شود ( خصوصا سوالات و پاسخ های موارد مربوط به ارز و… . صادرات و واردات که بیشتر در ۱۵تا۲۰ دقیقه اخر برنامه مطرح شد )
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi