شناسه خبر : 68335
یکشنبه 30 تير 1398 , 11:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دفاتر جایزه جهانی فلسطین در سوریه و لبنان دایر شد

دبیر جایزه جهانی فلسطین گفت: قرار شد برای بهتر برگزار شدن جایزه جهانی فلسطین، دفاتر اجرایی جایزه در کشورهای مختلف راه‌اندازی شود. از این رو در سوریه و لبنان دفاتری دایر شد و مقصد بعدی ایران خواهد بود.

دفاتر اجرایی جایزه جهانی فلسطین در سوریه و لبنان دایر شد/ پیشنهاد تاخیر در جایزه

محسن پرویز دبیر جایزه جهانی فلسطین درباره سفر به لبنان و سوریه برای افتتاح دفاتر اجرایی در کشورهای مختلف اظهار داشت: به منظور حمایت از آثاری که در نقاط مختلف دنیا در حمایت از مقاومت و در انعکاس علمی و هنری آنچه که در جریان مقاومت علیه استکبار در نقاط مختلف دنیا رخ می‌دهد با نگاه مرکزی به فلسطین طراحی شد و در شورای سیاست‌گذاری جایزه ناشران و شعرایی از کشورهای مختلف از جمله پاکستان، تونس، یمن، عراق، اندونزی، سوریه، لبنان و ایران و فلسطین و چند کشور دیگر نمایندگانی دارند.

وی افزود: بنابراین شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی فلسطین متشکل از نویسندگان و شاعران از کشورهای مختلف است.

* دفاتر اجرایی جایزه جهانی فلسطین در سوریه و لبنان دایر شد

این مسئول در ادامه بیان کرد: قرار شد برای بهتر برگزار شدن جایزه جهانی فلسطین، دفاتر اجرایی جایزه در کشورهای مختلف راه‌اندازی شود و آثار در دفاتر اجرایی جمع آوری و داوری اولیه شوند تا در ادامه مسیر برای داوری نهایی آثار به دفتر مرکزی ارسال شود.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی دفاتر اجرایی به سوریه و لبنان طی هفته گذشته سفرهای انجام شد، گفت: در لبنان مسئولیت این کار بر عهده دکتر «طراد حماده» گذاشته شد. او از چهره‌های فعال و شناخته شده فرهنگ و ادب در لبنان و حامی مقاومت است و آثاری در این حوزه دارد.

* ملاقات‌هایی در سوریه و لبنان با جریانات حامی فلسطین

پرویز به سفر سوریه نیز اشاره کرد و از معرفی نماینده این کشورها خبر داد و ابراز داشت: بدیع‌الصغور از شعرای شناخته شده در سوریه است که آثاری در حمایت از مردم فلسطین دارد. او به عنوان یک چهره طرفدار مقاومت شناخته می‌شود.

وی افزود: در لبنان ملاقات‌های متعددی با افراد تأثیرگذار در جریان جایزه و حمایت از آن انجام شد؛ از جمله با مسئولین موسساتی که در حوزه فلسطین فعالیت می‌کنند (بدون در نظر گرفتن گرایشات سیاسی افراد و موسسات) صرفا با در نظر گرفتن حمایت افراد و موسسات از مردم فلسطین ملاقات‌هایی طراحی و اجرا شد.

* دیدار با طیف‌های مختلف؛ از مسئولین دفتر حزب‌الله تا اعضای اتحادیه نویسندگان

دبیر جایزه جهانی فلسطین با تاکید بر اینکه این دیدارها طیف‌های مختلف حامی فلسطین را در بر می‌گرفت، خاطرنشان کرد: ملاقات‌ها به نحوی طراحی شده بود که نگاه سیاسی مهم نباشد. در این مسیر، دیدارهایی با مسئولین دفتر حزب‌الله لبنان تا شاعران و نویسندگان لبنانی، اعضای اتحادیه نویسندگان لبنان، وزیر فرهنگ لبنان و... انجام شد.

پرویز به نقاط برجسته این دیدارها اشاره و تصریح کرد: نقطه مشترک همه دیدارها که نقطه برجسته و ارزشمند تلقی می‌شود، اینکه همه کسانی که با آنها دیدار داشتیم، حمایت خود را از جایزه جهانی فلسطین عنوان کردند و تاکید داشتند جریان‌های مرموزی با حمایت برخی از کشورهایی که روسا و یا پادشاهان‌شان شیوه سازش و مزدوری غرب را در پیش گرفته‌اند در جریان است تا خط مقاومت را تخریب کند و به مردم فلسطین خنجر بزند.

*جایزه جهانی فلسطین غیرحاکمیتی و مردمی است

به گفته دبیر این جایزه: ما در این دیدارها هم توضیح دادیم که این حرکت یک حرکت غیرحاکمیتی و مردمی است.

پرویز بیان کرد: در سوریه هم دیدارهایی با نویسندگان و شعرای سوری انجام شد، از جمله دیدارهایی با اتحادیه الکتاب العربیه سوری، همچنین با نویسندگان فلسطینی ساکن سوریه، اتحادیه نویسندگان فلسطینی، رئیس اتحادیه ناشران سوری و ... و در آنجا هم برایم جالب بود که همه نویسندگان عضو اتحادیه طرفدار جریان مقاومت بوده و با راه اندازی جایزه جهانی فلسطین موافق بودند.

* جایگاه ویژه سوریه در میان نویسندگان عرب

به گفته دبیر جایزه جهانی فلسطین: دیدارها خوب و مفید بود و زمینه آشنایی بیشتر بین ما و نویسندگان و شعرای طرفدار حوزه مقاومت برقرار شد. در سوریه نیز دفتر اجرایی راه اندازی و آقای بدیع‌الصغور معرفی و کارش را آغاز کرد. در ادامه این ضیافت نهار هم مهمان اتحادیه عرب سوریه بودیم و گفت‌وگوهای مفیدی در آن‌جا صورت گرفت.

وی اضافه کرد: سوریه از نظر کمیت و کیفیت آثار در بین نویسندگان عرب جایگاه ویژه‌ای دارد. از این رو جلسات برگزار شده بسیار خوب و موفق تلقی می‌شود.

* پیشنهاد تاخیر در برگزاری جایزه جهانی فلسطین/ مصوبات بدون تغییر است

پرویز با بیان اینکه در سوریه و لبنان نشست خبری برگزار شد، توضیح داد: دیدارها و توافقات در هر دو کشور انعکاس خبری و هم رادیو تلویزیونی داشت و به نظرم تبلیغات این بخش هم مناسب بود.

وی درباره برگزاری جایزه فلسطین در آبان ماه گفت: در طراحی اولیه برنامه را تا ۶ ماه آینده دیده بودیم که نتایج اعلام شود. در واقع همان ماه آبان، پیشنهاد دوستان در گفتگوهای صورت گرفته این بود که با تاخیر جایزه را برگزار کنیم تا فرصت بیشتر به نویسندگان و شاعران داده شود، اما تاکنون در شورای سیاست‌گذاری تصمیم جدیدی گرفته نشده است.

* برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری به شکل غیرحضوری

دبیر جایزه جهانی فلسطین درباره برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری جایزه تصریح کرد: به دلیل عضویت نمایندگانی از کشورهای مختلف ( شعرا و نویسندگان از کشورهای عضو) برگزاری حضوری جلسات با مشکلاتی همراه است، اما در نظر داشتیم از طریق ویدئو کنفرانس این جلسه را با حضور اعضا برپا کنیم که به دلیل کمبود امکانات به سرانجام نرسید. تلاش داریم فضایی مهیا شود تا جلسات شورای سیاستگذاری غیرحضوری برپا شود.

وی در ادامه سخنانش با بیان این که تا زمانی که جلسه شورای سیاستگذاری تشکیل نشود طبق مصوبه قبلی اهدا جوایز آبان خواهد بود، گفت: مسئله مهمتر از اهدای جایزه این است که ما بتوانیم نویسندگان و شاعران را ترغیب کنیم تا آثاری در حوزه فلسطین و مقاومت بنویسند.این مسئله موجب می‌شود کمیت و کیفیت آثار افزایش یابد و درگیری بیشتری داشته باشد. دغدغه برخی از نویسندگان این است که این مسئله را گسترش دهند.

* مقصد بعدی راه اندازی دفاتر اجرایی در ایران خواهد بود 

پرویز در بخش پایانی سخنانش به برنامه‌های جنبی اشاره کرد و آن را مهم دانست. او با بیان اینکه مقصد بعدی راه‌اندازی دفاتر اجرایی در کشور ایران خواهد بود و بعد در سایر کشورها این کار انجام خواهد شد، افزود: طبیعتاً برنامه جنبی جایزه مهم است و اهمیت دارد. اگر این گفت‌وگوها و نشست بین نویسندگان و شعرای طرفدار مقاومت تقویت و تسهیل شود به تقویت حوزه مقاومت کمک می‌کند.

به نقل از فارس

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi