شناسه خبر : 68338
دوشنبه 31 تير 1398 , 09:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

۳۰ تیر یادآور عباس دوران

عباس دوران، خلبانی در آمریکا شهادت در بغداد

 

 

عباس دوران، خلبانی در آمریکا شهادت در بغداد

 

تهران - ایرنا - سرلشکر خلبان عباس دوران، قهرمان نام آور کشورمان که خلبانی را در آمریکا فرا گرفت و در عملیات هوایی در بغداد به شهادت رسید، ‌شجاعت او در عملیات های هوایی به پریشان احوالی رژیم بعث در بغداد تبدیل شد.

 

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، شهدای بی شماری را تقدیم آرمان های مقدس نظام اسلامی کرده که در این میان شهید سرلشکر خلبان «عباس دوران» شهیدی است که دلاور مردی هایش بارها دل صدامیان را لرزاند.

 

* حضور عباس دوران در دفاع مقدس

 

با حمله سراسری هواپیماهای نظامی ارتش رژیم حزب بعث عراق به تعدادی از پایگاه های هوایی و تأسیسات جمهوری اسلامی در بعد از ظهر روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ و آغاز جنگ تحمیلی، عباس دوران در مقام افسر خلبان شکاری و معاونت عملیات ستاد فرماندهی پایگاه سوم شکاری شهید نوژه همدان سرگرم خدمت به میهن اسلامی بود و در این امر خطیر سر از پا نشناخته و به دفاع از کیان جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی ایران برخاست.

 

شهید دوران در نخستین عملیات نیروی هوایی که دو ساعت پس از حمله سراسری عراق به ایران صورت گرفت شرکت کرد و در آسمان غرب کشور از هواپیماهای خودی پشتیبانی و مراقبت به عمل آورد. در آن عملیات حدود دویست فروند از انواع هواپیماهای شکاری، جنگنده و بمب افکن، پشتیبانی، سوخت رسانی، شنود و رهگیری از پایگاه های هوایی همدان، تبریز، دزفول و بوشهر بلند شدند و مراکز مهم و حیاتی عراق را بمباران کردند و سالم به خاک میهن بازگشتند.

 

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی دوباره در روز اول مهر ماه سال ۱۳۵۹ در عملیاتی با شرکت ۱۴۰ فروند هواپیمای جنگنده بمب افکن مراکز نظامی و پایگاه های هوایی عراق را بمباران کرد که شهید عباس دوران یکی از خلبانان جان برکف این پروازها بود.

 

* عملیاتی برای جلوگیری از تشکیل کنفرانس سران غیرمتعهدها در بغداد

 

سرلشکر خلبان شهید عباس دوران در ۳۱ تیرماه سال ۱۳۶۱ با عملیاتی استشهادی با هدف ناامن کردن شهر بغداد از انجام کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد، مانع رسیدن صدام به اهدافش شد.

 

دوران در سالهای آغاز دوران دفاع مقدس صدها عملیات و پرواز موفق برون مرزی داشت و هنگامی که صدام رییس رژیم بعث عراق برای میزبانی از اجلاس سران عدم تعهد آماده می شد و گفته بود که هیچ خلبان ایرانی جرات نزدیک شدن به آسمان بغداد برای برهم زدن اجلاس را ندارد، او ماموریت یافت تا عملیاتی را برای جلوگیری از تشکیل کنفرانس سران غیرمتعهدها در عراق انجام دهد.

 

هدف عملیات شهادت طلبی دوران، بمباران پالایشگاه «الدوره» بغداد، نیروگاه اتمی بغداد و پایگاه الرشید یا ساختمان هتل اجلاس عدم تعهد بود که با موفقیت انجام شد، در این عملیات موفق هواپیمای قهرمان و خلبان ایرانی مورد اصابت چندین گلوله ضدهوایی قرار می‎گیرد؛ به‎طوری که از انتهای جنگنده تا محل قرار گرفتن کابین خلبان آتش می‌گیرد. خلبان کابین عقب دستگیره خروج اضطراری را می کشد و از جنگنده خارج می شود اما عباس دوران با صرف نظر کردن از خروج اضطراری، هواپیمای (اف ۴) صدمه‌دیده خود را که در آتش می‌سوخت، با هدف ناامن جلوه دادن شهر بغداد، به هتل محل برگزاری هفتمین دوره اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها کوبید و مانع از برگزاری این اجلاس در کشور عراق شد.

 

* آموختن خلبانی در دانشگاه آمریکایی

 

شهید عباس دوران در ۲۰ مهر ماه سال ۱۳۲۹ در شیراز به دنیا آمد، وی سال ۱۳۴۸ موفق به اخذ مدرک دیپلم طبیعی از دبیرستان سلطانی شیراز شد و در همین سال به استخدام فرماندهی مرکز آموزش هوایی در آمد.در سال ۱۳۴۹ به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوران مقدماتی پرواز در ایران، در سال ۱۳۵۱ برای تکمیل دوره خلبانی به آمریکا رفت.

 

او ابتدا در پایگاه لکلند دوره تکمیلی زبان انگلیسی را طی کرد و سپس در پایگاه کلمبوس در ایالت می سی سی پی موفق به آموختن مهارت خلبانی و پرواز با هواپیماهای بونانزا، تی ۴۱ و تی ۳۷ شد.

 

عباس دوران پس از دریافت نشان خلبانی در سال ۱۳۵۲ به ایران بازگشت.وی با شروع جنگ تحمیلی سر از پا نشناخته به دفاع از کیان جمهوری اسلامی پرداخت و با دهها سورتی پرواز جنگی در طول عمر کوتاه، اما پر بارش، یکی از قهرمانان دفاع مقدس شناخته شد.

 

* حماسه در عملیات مروارید

 

شهید دوران در هفتم آذر ۱۳۵۹ در عملیات مروارید حماسه‌ای بزرگ آفرید و به کمک شهید خلبان حسین خلعتبری پنج فروند ناوچه عراقی را درحوالی اسکله الامیه و البکر منهدم ساخت و بقایای آن را به قعر آب‌های نیلگون خلیج فارس فرستاد.

 

او سرانجام در سحر گاه روز ۳۰ تیر ماه سال ۱۳۶۱ رهبری دسته پرواز را به عهده داشت، در عملیات حمله به پالایشگاه الدوره چندین بمب هواپیماهای خود را بر قلب حاکمان جنگ افروز عراق ریخت و با هدف گیری پدافند هوایی رژیم بعث به شهادت رسید.

 

پس از سال‌ها انتظار در تیرماه ۱۳۸۱ بقای پیکر شهید دوران توسط کمیته جستجوی مفقودین به میهن منتقل و در پنجم مرداد همین سال طی مراسمی رسمی با حضور مسئولان کشوری و لشکری، خانواده شهید و بستگان در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی، بر دوش همرزمان خلبانش تشییع شد.

 

پیکر مطهر آن شهید تیز پرواز سپس برای خاک سپاری با یک فروند هواپیمای سی ۱۳۰ به زادگاهش شیراز منتقل شد.

 

از: رضا رضایی مجد

منبع: ایرنا
اینستاگرام
فاش بجای مجیز گویی یه عده خاص از این اسطورهای تکرار نشدنی یکم بنویس .
به اصطلاح زبان ایثار . هرجا رانتی ، منفعتی ، امتیازی واست باشه اونجا قلم دستته مدح و ثنا میگی . در حیرتم از او دکونایی که خودتون باز کردید تا یه دیسم شما واسه خودت برداری
جانباز پنج درصد چه نقشی داره .
بی انصافی چرا
هیچ کس را ندیه ام که اینطور وسیع و همه گیر به ایثارگران بپردازد!
مش محرم وقتی از چیزی خبر نداری سریع چاقو کشی نکن .

همین فاش تا با نفعش نباشه واسه امثال شما یه دسته شنبلیله خرج نمیکنه .
هرجا به نفعشه اونجا حاضره .
به اصطلاح این دکون جمعیت جانبازان تو حالا واست چیکار کرد . جز اینکه فقط واسه خودشون چوب زدن که آی ماشین بدین . وسایل ورزشی . حق پرستاری و الی آخر . توام اینجا نشستی باد بزن بگیر دستت سر دبیر فاشو باد بزن که چقدر از وجود شما دا ره سو استفاده میکنه ساده دل .
یاد بگیریم با تخریب محق نشده و بالا نمی رویم!

اینطور حرف زدن به جهت اینکه چیزی برخلاف علاقه یا سلیقه ماست، عمل نادرستی ست!
سعی کنید به جای ایرادگیری و شکایت، دو قدم خود بردارید و ننشینید به پیدا کردن عیوب دیگران
که شما از خیلی چیزها نااگاهید و فقط تخریب می کنید!
روی چه حسابی؟ معلوم نیست!
چرا؟ چون شما از چه چیز خلوص و نیت فاش خبر دارید که انقدر بی دغدغه وجدان، برچسب می زنید
فکر می کنید اینطور سیاهنمایی کردن آن هم زیر مطالب ایثارگران و شهدا چه تاثیری دارد؟
فقط برکت را می برید!
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi