شناسه خبر : 68477
یکشنبه 06 مرداد 1398 , 11:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سقوط اعتبار کشتیرانی انگلیس پس از تلافی‌ ایران

وزیر خارجه جدید انگلیس می‌گوید درباره توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران شتابزده تصمیم‌گیری نمی‌کند. این سخنان همزمان با انتشار خبری مبنی بر افت اعتبار جهانی انگلیس در کشتیرانی بازرگانی عنوان شده است.
دومینیک راب که از سوی بوریس جانسون به عنوان وزیرخارجه جدید معرفی شده، گفت: با توجه به حساسیت بسیار زیاد موضوع توقیف نفتکش ما توسط ایران، نیاز هست درباره آن، شتابزده تصمیم‌گیری نکنیم.
وی که با اسکای نیوز گفت‌وگو می‌کرد، خاطرنشان کرد: در سال‌های 2000 تا 2006 زمانی که در وزارت خارجه مشاور بودم روی موضوع ایران کار می‌کردم و درباره تحولات اخیر به طور کامل رایزنی خواهم کرد.
نیروی دریایی سپاه جمعه گذشته به تلافی توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق، یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرد.
در همین‌حال گزارش‌ها حاکی است توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران، موجب سقوط اعتبار جهانی انگلیس در عرصه کشتیرانی شده است. به گزارش راشاتودی اقدام ایران در توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی تردیدهایی را درباره توانایی انگلیس برای حفاظت از کشتی‌هایی ایجاد کرده است که با پرچم این کشور تردد می‌کنند.
یک فرمانده نیروی دریایی سابق در انگلیس ابراز نگرانی کرده است که مالکان برخی کشتی‌های بازرگانی شاید تصمیم بگیرند پرچم قرمز رنگ مشهور انگلیس را کنار بگذارند!
خبرنگار شبکه تلویزیونی راشاتودی به کنایه می‌گوید: وقتی که پای کشتیرانی بازرگانی به میان می‌آید، عملکرد انگلیس بسیار عالی است!
هر ساله شش میلیون تن محموله و پنج میلیون کانتینر از بنادر انگلیس جابجا می‌شوند یعنی بیش از 90 درصد تجارت انگلیس از طریق کشتی‌ها مبادله می‌شود.
راشا تودی گفت: از روزهای امپراطوری انگلیس یعنی زمانی که شرکت ایست ایندیا (هند شرقی) محموله‌های چای، ادویه، پنبه و ابریشم را با کشتی‌ها به قاره اروپا می‌آورد، ناوگان کشتیرانی بازرگانی انگلیس با پرچم قرمز رنگ این کشور، برای مدت‌های مدیدی نشانه افتخار برای کاپیتان کشتی‌ها محسوب می‌شد.
حدود چهار هزار و پانصد کشتی یا مستقیماً در انگلیس ثبت شدند یا از طریق جبل‌الطارق، کیمن آیلند و ویرجین آیلند (به صورت غیرمستقیم) در انگلیس ثبت شدند. در واقع پرچم مشهور و قرمز رنگ انگلیس به عنوان یکی از معتبرترین ناوگان کشتیرانی بازرگانی در جهان محسوب می‌شود که از بهترین حفاظت‌ها برخوردار است اما احتمالاً از این به بعد اینگونه نباشد و این خبری بد برای انگلیس است.
دریاسالار الکس برتون فرمانده سابق نیروی دریایی سلطنتی انگلیس می‌گوید: افول جایگاه انگلیس به عنوان قلب کشتیرانی بازرگانی، افولی فاجعه‌آمیز و غیرمعقول خواهد بود و جایگاه انگلیس به عنوان کشور پیش‌تاز جهان در عرصه دریایی را تضعیف خواهد کرد.
کارشناسان کشتیرانی می‌گویند با توجه به تنش‌های خلیج فارس بسیاری از مالکان و بهره‌برداران کشتی‌ها قصد دارند پرچم کشتی‌های خود را تغییر دهند و نمی‌خواهند که به وسیله قایق‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توقیف شوند!
مارک گری (Mark Gray) مؤسس و مدیر شرکت ام‌ان‌جی مریتایم در گفت‌وگو با راشا تودی گفت: تغییر دادن پرچم کشتی‌ها نسبتاً آسان است. شما پرچم کشتی خود را تغییر می‌دهید تا از مزایای پرچم جدید استفاده کنید. در اکثر موارد تغییر پرچم به علت این موضوع است که پرچم جدید هزینه کمتری دارد اما در زمان بروز تنش‌ها، شاید شما به پرچم خاصی تغییر دهید تا از حفاظت بیشتری برخوردار شوید یا اینکه خطر برای کشتی‌های خود را کاهش دهید.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi