شناسه خبر : 68564
پنجشنبه 10 مرداد 1398 , 08:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پیچیدن عطر بهشت در دیار پهلوانان

 استان کرمانشاه در 11 روز گذشته رنگ شهید و شهادت گرفته و بوی مقاومت، ایثار و جانفشانی می‌دهد؛ دل‌های بسیاری با خاطرات جنگ و جبهه هوایی شده و به روزهای سخت و شیرین مقاومت برگشته‌ است.

این احوال و شمیم البته برای مردم این دیار آشنا و با گوشت و پوستشان درآمیخته است زیرا اولین تیرهای دشمن بعثی سینه مردم کرمانشاه را نشانه رفت، نخستین بمب ها بر سر آنان فرود آمد و آخرین برگ کتاب افتخارآفرین دفاع مقدس هم در تنگه مرصاد این خطه ورق خورد.

در این مدت هشت هزار بار صدای آژیر حمله در کرمانشاه بلند شد و 1200 بار بمب و موشک، خانه و کاشانه مردم این خطه را زیر و زبر کرد.

شاید بسیاری ها از جزئیات جانفشانی کرمانشاه در این مسیر پرسنگلاخ انقلاب مطلع نباشند؛ راهی که مردم مقاوم این استان برای گشودن و ادامه آن 9 هزار و 800 عزیز خود را فدا کردند، شهدایی که بیشتر آنها 17 تا 23 ساله و 950 نفر هم زن بودند.

آخر چگونه خصم جلودارتان شود

ساکنان دروازه کربلا اما عاشقانه در سنگر مقاومت ماندند و یک وجب عقب ننشستند؛ به قول محمدجواد محبت شاعر اهل همین دیار: آخر چگونه خصم جلودارتان شود/ وقتی شراب عشق چنین کرده مستتان.

کرمانشاهی‌ها برای حفظ دین و وطن، ده‌ها هزار جانباز هم داده‌اند؛ البته تنها 21 هزار و 600 نفر جانبازی خود را در بنیاد شهید و امور ایثارگران ثبت کرده و هزاران نفر هم ترجیح داده‌اند که گمنام بمانند.

354 نفر از این جانبازان، 70 درصد به بالا و 59 نفر دچار ضایعه نخاعی هستند؛ شیرمردانی که برخی از آنان بیش از 30 سال است جز پلک چشمان پُر از حرفشان، هیچ حرکتی ندارند.

هزار و 797 ایثارگر اهل این خطه هم بهترین سال های جوانی خود را در زندان و زیرشکنجه های رژیم بعث سپری کردند.   

تقدیم 2 شهید در 2 روز

از خودگذشتگی و ایثار بزرگ‌مردان و شیرزنان کرمانشاه نه تنها در دل و جان مردم این منطقه که در خاطره همه ایرانیان نقش بسته و عجیب نیست که با دیدن هر نشانه‌ای از آنها، دل‌ها به پرواز درآید و اشک‌ از چشم‌های پُر از غبطه جاری شود؛ درست مثل این روزها.

نسیم بهشتی کرمانشاه از روز 28 تیر و لحظه عروج شانزدهمین شهید مدافع حرم استان وزیدن گرفت؛ روزی که خبر آسمانی شدن شهید ابوالفضل سرابیان در منطقه العماره عراق و پیوستن او به یارانش شهید منتشر شد.

تشییع پیکر شهید ابوالفضل سرابیان شانزدهمین شهید مدافع حرم استان کرمانشاه

پیکر مطهر این مدافع حرم 2 روز بعد بر روی دست همشهریانش تا عرش بدرقه شد؛ درست زمانی که سید محسن نقیبی از تکاوران یگان صابرین سپاه پاسداران و دیگر دلاور کرمانشاهی در دفاع از امنیت وطن جان داد. این بار در شهرستان سراوان سیستان و بلوچستان در درگیری با گروهک های تروریستی.

تشییع پیکر مطهر «سیدمحسن نقیبی» با حضور سرلشگر سیدیحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا 

بازگشت یوسف کرمانشاه

حال و هوای روحانی استان با تشییع پیکر مطهر شهید سید محسن نقیبی در دوم مرداد دل‌انگیزتر شد تا اینکه «یوسف گمگشته کرمانشاه» هشت مرداد به زادگاهش بازگشت.

امیر سرلشگر شهید حسین ادبیان 38 سال پیش و پس از یک عملیات جسورانه و مقاومت حیرت‌آور در منطقه عملیاتی ارتفاعات بازی‌دراز در سرپل ذهاب عروج کرد و پیکرش تا تیر ماه امسال پنهان و ناشناخته ماند.

شهید ادبیان متولد سال 1330 در روستای مرادحاصل از توابع شهر کرمانشاه بود. او در آغاز جوانی با ورود به دانشکده افسری، ارتشی شد اما از آنجایی که در محضر بزرگانی چون شهید آیت‌الله اشرفی‌ اصفهانی و مرحوم آیت‌الله حاج مجتبی حاج آخوند کسب فیض کرده بود، در صف مبارزان انقلاب و دلدادگان امام راحل قرار گرفت تا جایی که در سه سال پایانی رژیم شاه در بند ساواک اسیر شد.

حماسه آفرینی در کردستان و کرمانشاه

انقلاب که پیروز شد، او بلافاصله برای سامان دادن به اوضاع کردستان راهی شهر به هم ریخته سقز شد و آنچنان در مقابل گروه‌های تروریستی منطقه نقش‌آفرینی کرد که بعدا خبر شهادتش، منجر به جشن و پایکوبی این گروه‌ها شد. ضدانقلاب پیش‌ از شهادت او حتی برایش چوبه‌دار آماده و روی تیرهای برق اسم و عکسش را نصب کرده بودند.

سقز که آرام شد او با شهیدان چمران و صیاد شیرازی در شکستن حصر پاوه همراه شد و آنجا هم حسابی جانفشانی کرد.

 

شهید حسین ادبیان در کنار شهید صیاد شیرازی

با آغاز جنگ تحمیلی، شهید ادبیان در آزادسازی ارتفاعات قراویز، آهنگران و تنگ حاجیان کرمانشاه حماسه‌های جدیدی آفرید. او پس از اشغال ارتفاعات بازی‌دراز یک عملیات هلی‌برن را با جمعی از نیروهای زبده و شجاع‌ترین ارتش طرح‌ریزی کرد و دوم اردیبهشت سال 1360 با چهار بالگرد در قلب نیروهای بعثی فرود آمد که نتیجه آن فتح ارتفاعات به عنوان چشم جبهه بعثی بود.

مادر شهید هم الگو شد

در ادامه همین عملیات بود که این دلاورمرد ارتشی آسمانی شد؛ حملات پیوسته دشمن اما آنقدر سنگین بود که هرگز امکان انتقال پیکر شهید ادبیان فراهم نشد تا عزیزانش 38 سال چشم انتظاری بکشند. خبر شهادت شهید ادبیان را هاشمی رفسنجانی در مجلس اعلام کرد و آیت الله خامنه‌ای هم در خطبه‌های نماز جمعه تهران آن را تبریک گفتند.

پدر سال 1374 در فراغ پسر شهید به رحمت ایزدی پیوست تا سنگینی بار انتظار بر دوش مادرش دوچندان شود؛ مادری که با وجود 40 سال اجاره‌نشینی حاضر نشد از حقوق و امتیاز خانواده شهدا استفاده کند و حتی قطعه زمینی که سهم آنان از تعاونی مسکن ارتش بود، برای تعمیر مسجد حاج شهبازخان اهدا کرد.

کمیته تفحص و جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح سرانجام در هفتم تیر امسال پیکر مطهر این شهید را یافت که پس از انجام آزمایش DNA به تایید ستادکل و خانواده او رسید.

مادر شهید ادبیان در مراسم ورود پیکر ایشان به کرمانشاه

قرار است پیکر شهید ادبیان ساعت ۸:۳۰ دقیقه روز پنجشنبه ۱۰ مرداد از مقابل مسجد جامع شهر کرمانشاه تشییع و در مراز شهدای شهر به خاک سپرده شود؛ در ساعت 17.30 همین روز هم مراسم ختم این شهید شاخص ملی در مسجد جامع کرمانشاه برگزار می‌شود.

بازگشت 26 لاله سرخ وطن از دروازه کربلا

درست همزمان با تشییع این فرمانده نام‌آور دفاع مقدس، 26 لاله سرخ هم از دروازه کربلا به آغوش وطن بر می‌گردند.

به گفته فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح " مراسم استقبال از پیکرهای مطهر این شهدای تازه تفحص شده ساعت 9 روز پنج‌شنبه 10 مرداد در منطقه مرزی سومار در گیلانغرب برگزار می‌شود."

سردار سیدمحمد باقرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهدا مربوط به عملیات های مسلم ابن عقیل در محور سومار – مَندَلی، عملیات والفجر ۳ در منطقه مهران – زُرباطیه، عملیات عاشورا در محور میمک و نیز عملیات‌ها و تک‌های دشمن در مناطق شورشیرین و زُرباطیه هستند.

او بیان کرد: "پیکر این شهدا در محورهای زرباطیه و مندلی در کشور عراق تفحص شده‌اند." شهر مَندَلی در استان دیاله و منطقه زُرباطیه در استان واسط عراق و در همسایگی استان‌های کرمانشاه و ایلام واقع شده ‌اند.

آنچنان که مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های اسلامی استان کرمانشاه هم گفته است: پیکر مطهر شهدا ابتدا بر روی دستان مردم شهیدپرور گیلانغرب تشییع سپس به مسجدالنبی(ص) طاق‌بستان شهر کرمانشاه منتقل می‌شوند.

مرادعلی محمدی افزود: پس از این مراسم پیکر شهدا به ستاد شهدای تهران منتقل می‌شوند تا شناسایی و به زادگاهشان تحویل داده شوند

 

منبع: جماران
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi