شناسه خبر : 68693
دوشنبه 14 مرداد 1398 , 12:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چهره «بابا رجب» تنها در قاب تصاویر جوانی‌اش ماند

«بابا رجب» به همین عنوان معروف شد، نانوای اهل مشهد و جانباز ۷۰ درصدی که صورتش به خاطر اصابت خمپاره به کلی تغییر کرده بود. «رجب محمدزاده» متولد سال ۱۳۱۷ اولین حضورش در جبهه‌های جنگ به سال ۱۳۶۴ بازمی‌گردد و آخرین حضورش به سال ۱۳۶۶. ماجرای مجروحیتش این‌طور بود که در نزدیکی سنگر در حال شکستن یخ بود که خمپاره‌ای نزدیکی او و چهار سرباز دیگر اصابت کرد، یکی از همرزمان دست و پایش قطع شد، چند نفر به شهادت رسیدند و بابا رجب به شدت مجروح شد، ترکشی که به صورتش اصابت کرد تمام صورت را از بین برد، ۲۰ روز در بیمارستان تبریز و ۱۸ ماه در تهران بستری شد. کسی فکرش را نمی‌کرد بابا رجب زنده بماند؛ اما خدا خواست و او زنده ماند تا حجتی شود از روز‌هایی که جوانان دلیر و شجاع برای دفاع از وطن و دین خود، از هرچه داشتند گذشتند.

جانبازی که به خاطر صورتش معروف شد

مستند «پسر را ببین، پدر را تصور کن» عنوان فیلمی است که «حمید یادروج» درباره زندگی بابا رجب ساخته است و در جشنواره‌های متعددی جایزه گرفته است. در بخشی از فیلم، از مردم خواسته می‌شود تا نظرشان را در مورد چهره بابا رجب بگویند؛ مردمی که با دیدن چهره او گمان می‌کردند در اثر بیماری یا تصادف و سانحه صورت بابا رجب از بین رفته است، زمانی که متوجه می‌شدند در سن جوانی و در دفاع مقدس به این وضع دچار شده است، اغلب اشک در چشمان‌شان حلقه می‌زد و متاثر می‌شدند.

همه سال‌هایی که بابا رجب در کنار مردم زندگی می‌کرد از آن‌ها دور بود، بار‌ها روی صورتش عمل انجام شد و از پوست بدنش به صورتش پیوند زدند؛ اما ترکش روز‌های جنگ صورتش را کاملا از بین برده بود. ۲۴ عمل روی صورتش او را به حالت اولیه برنگرداند و چهره بابا رجب تنها در قاب تصاویر جوانی‌اش ماند.

بعد از آن فیلم که نام بابا رجب را سر زبان‌ها انداخت، دیگر همه او را به عنوان قهرمان جنگ می‌شناختند. با وجود همه سختی‌هایی که بابا رجب در تمام سال‌ها زندگی به خاطر مجروحیتش کشید، تنها خواسته‌اش دیدار با رهبری بود که چند سال پیش محقق شد و این اتفاق خوب برای بابا رجب افتاد و او به همراه خانواده‌اش در عید نوروز ۱۳۹۴ در یکی از تالار‌های حرم مطهر رضوی به دیدار مقام معظم رهبری رفتند.

جانبازی که به خاطر صورتش معروف شد

تیرماه سه سال پیش بابا رجب به خاطر بیماری ریه در بیمارستان امام حسین (ع) مشهد بستری شد و پس از مرخص شدن پس از یک هفته دوباره به بیمارستان انتقال یافت تا تحت نظر پزشکان قرار گیرد. این جانباز ۷۰ درصد جنگ تحمیلی سرانجام ۱۴ مرداد ۹۵ به شهادت رسید و به همرزمانش پیوست.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi