شناسه خبر : 68711
سه شنبه 15 مرداد 1398 , 10:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وضعیت بیمه و درمان ایثارگران را دریابید

حجت الاسلام سید محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز گذشته در نشستی با اصحاب رسانه از خبرنگاران حوزه حماسه و ایثار قدردانی کرد.

در این نشست که با حاشیه‌هایی همراه بود خبرنگاران ضمن معرفی خود به بیان نقطه نظراتی پیرامون عملکرد بنیاد شهید و مسائل و مشکلات جامعه ایثارگری پرداختند.

موضوع ساماندهی گلزار شهدا به کجا رسید؟

خبرنگاران ضمن جویا شدن احوال رئیس بنیاد شهید به جهت حواشی مطرح شده در روزهای گذشته پیرامون بیماری وی که منجر به کم کار شدن و حضور کمتر در برنامه‌ها و جمع خبرنگاران شد، برخی سوالات خود را نیز مطرح کردند. شهیدی در ارتباط با بیماری خود و رفع کسالت گفت: سال گذشته کسالت ریوی و جراحی برایم پیش آمد و باعث شد در هفت روز اول سال یک جراحی داشته باشم و بعد از آن هم به درمان مشغول شدم؛ ولی هم اکنون روی هم رفته حالم مساعد است. با وجود اینکه جراح من گفته که در روز بیشتر از 4-5 ساعت کار نکنم ولی بیش از 12 ساعت در روز کار می‌کنم اما باز هم بسیاری از کارها باقی می‌ماند.

از مباحث مطرح شده در این نشست مسئله گلزار شهدا و ساماندهی گلزارهای شهید بود که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ و نگهداری قبور شهدا از تصمیمات جدید بنیاد شهید بدین منظور سوال شد. همچنین یکی از خبرنگاران با گلایه از نبود تولیدات فرهنگی قوی از معاونت فرهنگی بنیاد شهید در خصوص این موضوع توضیح خواست.

بالا رفتن نارضایتی در جامعه ایثارگران

یکی دیگر از خبرنگاران جوابگو نبودن مسوولان بنیاد شهید در ارتباط با بیمه ایثارگران و حقوق آن‌ها را باعث بالا رفتن نارضایتی‌ها در جامعه ایثارگری دانست که شهیدی در جواب گفت: همه سعی ما این است خنده‌ای بر لب جانباز و خانواده شهید بیاوریم. مسلم است که خانواده ایثارگران ناراضی باشند چرا که در بین جامعه بیش از سه میلیونی این نارضایتی‌ها طبیعی است.

خبرنگار دیگری از دسترسی سخت به ریاست بنیاد برای مصاحبه و برقراری ارتباط با معاونین انتقاد کرد که رئیس بنیاد شهید قول همکاری بیشتر را داد.

یمه و درمان ایثارگران را دریابید

بحث درمان و معیشت جانبازان از موضوعات مهم مطرح شده بود که خبرنگاری با اشاره به صحبت یکی از معاونان بنیاد شهید که بروز این مشکل را نبود اعتبارات لازم و کمی بودجه عنوان کرده بود از مسوولان بنیاد شهید خواست جوابی قانع کننده و قاطع در این خصوص بیان کنند.

یکی دیگر از خبرنگاران به وضعیت ثبت خاطرات والدین شهدا اشاره و موضوع فوت والدین شهدا و مسکوت ماندن خاطرات آنان را مطرح کرد و از مسوولان خواست به این موضوع رسیدگی شود که جمع آوری خاطرات والدین شهدا به کجا رسید و قرار است از این خاطرات چه استفاده‌ای شود.

میرمرادی: هزار و 700 میلیارد تومان کسری بودجه داریم

در پایان نشست میرمرادی معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید پاسخ برخی از مسائل مطرح شده از سوی خبرنگاران را داد.

وی با اشاره به مبلغ بودجه سال جاری بنیاد شهید بیان کرد: سال ۹۷ بودجه پیشنهادی ما ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد بود که این مبلغ تایید و به معاونت بودجه ابلاغ شد اما با تصویب مجلس شورای اسلامی و پس از مکاتباتی که با ریاست مجلس داشتیم این مبلغ در نهات با 13 هزار و 900 میلیارد تومان تصویب شد که با کم کردن 3 درصد در پایان 12 هزار و 300 میلیارد تومان بودجه در سال 98 به بنیاد شهید تعلق گرفت.

میرمرادی تصریح کرد: تا به امروز از مجموع ۱۵۰ هزار والدین شهید ۴۴ هزار نفر از آنان تحت پوشش حق پرستاری قرار گرفتند. بنیاد در خصوص پرداخت حقوق به جامعه ایثارگری قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون نیروهای مسلح، حداقل حقوق کارکنان دولت و حداقل حقوق کارگران را در نظر گرفته است که هر کدام تعریف جدایی دارد. ما مجری حکم هستیم و حکم دست ما نیست کسی که حکم را می زند اطلاع از وضعیت بودجه ای ندارد. حق پرستاری از حداقل حقوق و مستمری از حداقل حقوق برخوردار است.

وی با اشاره به سختی مدیریت بنیاد شهید با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای این نهاد افزود: ما با چهار شیوه نحوه محاسبه رو به رو هستیم اگر ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد را در نظر بگیریم، ۱۲ میلیارد را باید حقوق بدهیم و مابقی مبلغ ناچیزی باقی می‌ماند.‌ جلسات متعددی برگزار شد که طی آن مشخص کردیم فقط در حوزه درمان ۳ هزار میلیارد پول لازم است که ما در خوشبینانه‌ترین حالت هزار و 200 میلیارد تومان داریم و فقط برای حقوق و درمان چیزی حدود هزار و 700 میلیارد تومان کسری بودجه داریم.

انتقادات به جا است

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید در ادامه بیان کرد: در بنیاد شهید برای حل مشکل همه ظرفیت‎ها به کمک آمدند. فقط در فرایند بیمه تکمیلی قریب به ۴۰۰ میلیارد از سایر منابع بنیاد داده شده که باید دولت پرداخت آن را تقبل می‌کرد. امروز حفظ نظام برای ما اولویت دارد و برای این مهم همه پای کار هستند. شاید حدود و انتظارات خانواده‌ها را نتوانیم با شرایط فعلی تامین کنیم.

وی افزود: سال گذشته تا ماه مرداد سه ماه سرانه ماهانه که مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان در هر ماه بود دچار مشکل شد و پرداخت نشد. چیزی بالغ بر هزار و 800 میلیارد تومان بدهی به بیمه دی داریم‌‌. رئیس جمهور و وزرا دغدغه حل موضوع را دارند. حتی با اجازه از مقام معظم رهبری تصمیم بر این شد برخی دارایی‌‎های بنیاد شهید را بفروشیم تا جوابگوی کسری بودجه باشدیم و مشکلات مرتفع شود.

میرمرادی با به جا دانستن برخی از انتقادات همگان را به همگرایی دعوت کرد و بیان داشت: سال گذشته طی آیین نامه‌ای بحث شاغلین به دستگاه‌ها واگذار شد اما مجلس دوباره آن را به بنیاد شهید داد چون شرایط امسال را پیش بینی می‌کرد که ما ملزم به اجرا شدیم. وظیفه ما رایزنی با مجلس و استفاده از ظرفیت قانونی و بیمه‌ها است. امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی بهتر برای سال 99 بتوانیم خدمت را کامل کنیم.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi