شناسه خبر : 68723
چهارشنبه 16 مرداد 1398 , 06:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سریالی که "شهاب حسینی" را عوض کرد

دختر شهید بابایی با اشاره به ماندگاری سریال «شوق پرواز» از عدم ساخت و استمرار نمایش شخصیت‌های بزرگ و قهرمانان معاصر گلایه کرد و گفت که نمی‌دانم چرا در این روزگار، «شوق‌پروازها» فراموش شده‌‎اند؟

پانزدهم مردادماه بود که خبر شهادت سرلشکر خلبان عباس بابایی معاون عملیات نیروی هوایی ارتش رسانه‌ای شد. این شهید بزرگوار روز عید قربان همراه با یکی از خلبانان نیروی هوایی سرهنگ علی محمد نادری به منظور شناسایی منطقه و تعیین راه کار صحیح اجرای عملیات با یک فروند هواپیمای اف5 دو کابینه از پایگاه هوایی تبریز به پرواز درآمد و وارد آسمان عراق شد. بابایی و نادری پس از انجام مأموریت به هنگام بازگشت در منطقه عملیاتی سردشت به شهادت رسیدند.

تلویزیون یک پروژه ماندگاری را به کارگردانی یدالله صمدی تقدیم خانواده شهید بابایی کرد. پروژه‌ای که از سال 74 با همکاری ارتش شروع شد. مرحله پیش‌تولید این سریال از سال 76 آغاز و بخش‌هایی از فیلم که مربوط به دوران کودکی شهید بابایی در شهر قزوین بود هم فیلمبرداری شد.

کارگردانی سریال در این دوره برعهده حسین قاسمی جامی و نویسندگی سه تن از نویسندگان ارتش گذاشته شده بود که به علت اختلاف‌نظرهای به وجود آمده بین عوامل تولید در همین ابتدا متوقف شد. ولی پس از وقفه‌ای 10 ساله مجددا از سال 86 کلید خورد.

در این دوره نویسندگی فیلمنامه کار مشترک ارتش، بنیاد امور ایثارگران و جانبازان و خانواده عباس بابایی بود. با ورود مرحوم یدالله صمدی به عنوان کارگردان تصویربرداری سریال از خرداد 88 آغاز شد. ملیحه حکمت همسر عباس بابایی با دیدن فیلم «دلشکسته» تحت تأثیر بازی شهاب حسینی قرار گرفت و وی را برای ایفای نقش همسرش در سریال پیشنهاد داد که با موافقت سایر عوامل تهیه روبرو شد.

حالا بعد از این سال‌ها و چندین بار پخش تلویزیونی بسیاری از سکانس‌ها، پلان‌ها و حتی صدایِ دلنشین و خاطرانگیز یدالله صمدی در ابتدای تیتراژ این سریال یادآور اتفاقات جذاب و ماندگار «شوق پرواز» است. سلما بابایی در ایام سالگرد شهادت پدرش با خبرنگار خبرگزاری تسنیمگفتگویی انجام داد.

سلما بابایی دختر شهید عباس بابایی درباره سریال «شوق پرواز» تصریح کرد: من اعتقاد دارم آن‌قدر شهاب حسینی قدرتمند نقش پدرم را بازی کرد که انگار گویی عباس بابایی جلوی دوربین بود. واقعاً یکی از عوامل ماندگاری این سریال حتماً بازیگر نقش شهید بابایی است. طبیعتاً کسی می‌تواند این سریال را به این اوج ماندگاری رسانده باشد که کاربلد و حرفه‌ای هدایتگری و کارگردانی کند. یدالله صمدی آنقدر خوب درباره شهید بابایی، نیروی هوایی و اتفاقات دیگر سریال تحقیق کرده بود که می‌توانست در جایگاه یک راوی جامع از زندگی شهید عباس بابایی هم قرار بگیرد.

وی در خصوص صحنه‌هایی که بازیگران و عوامل گریه می‌کردند گفت: بسیاری از مواقع می‌دیدم و می‌شنیدم که آنقدر تحت تأثیر واقعیت‌های زندگی شهید بابایی قرار می‌گرفتند که بازیگران و گروه بارها گریه می‌کردند. جالب است بدانید این سریال تلویزیونی گوشه‌ای از شهید بابایی را نشان داد و نمی‌توانست تمام حقیقت را بیان کند چون باورپذیری‌اش برای مخاطب سخت بود. زیرا بسیاری با دیدن این سریال می‌گفتند واقعاً چنین آدمی وجود داشته؟!

دختر شهید بابایی با اشاره به بازتاب‌های این روزهای سریال «شوق پرواز» تأکید کرد: «شوق پرواز» چندین بار روی آنتن رفته ولی هنوز بازتاب‌های آن را می‌بینم و می‌شنوم. هر سال هم می‌گذرد علاقه مردم به شهید بابایی بیشتر می‌شود و دوست دارند بیشتر با ابعاد شخصیتی و سبک زندگی ایشان آشنا شوند. بسیاری با دیدن این سریال شهید بابایی را الگوی خودشان قرار دادند. خیلی‌ها به خودم گفتم مسیر زندگی‌مان تغییر کرد و حتی می‌گفتند با عباس بابایی زندگی کردیم.

وی با اشاره به اینکه مردم در خارج از کشور هم شهید بابایی را شناختند، گفت: بارها گفته‌ام تا زمانیکه سریال «شوق پرواز» ساخته نشده بود شناخت اکثریت مردم حتی آن‌هایی که در خارج از کشور هستند یک شناخت کامل و جامعی نبود. پیام‌هایی را از خارج از کشور دریافت کردم مرا تحت تأثیر قرار دادند. فکر می‌کنم ساخت این مجموعه‌ها به شدت برای جامعه ما می‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد. همیشه گفتم و انگار توجهی به این حرف‌ها نمی‌شود.

سلما بابایی عنوان کرد: بیاییم راجع به کسانی کار کنیم که شناخته شده نیستند ولی بسیار بزرگند. داستان این بزرگمردان بسیار دیدنی و تأثیرگذار است. گفتن خیلی از حرف‌ها و دغدغه‌ها به واسطه فیلم‌های داستانی می‌تواند راهگشاتر از نشر و کتاب باشد. اکثریت این روزها فیلم می‌بینند و کمتر کتاب می‌خوانند. فیلم‌هایی که برایشان جذابیتی داشته باشد طبیعتاً آن را دنبال می‌کنند. براساس داستان واقعی باشد تأثیر بیشتری دارد و خط مشی جوان‌ها را تغییر می‌دهد. همین جوان‌هایی که مسئولین جامعه فردای ما هستند. باعث خوشحالی من است که می‌شنوم بسیاری از همین جوان‌ها با دیدن این سریال، تغییر کردند. به سراغ کتاب‌ها و آثار دیگری رفتند تا بیشتر شهید بابایی را بشناسند.

 

وی با بیان اینکه شهاب حسینی از لحاظ ظاهری هم به پدرم شباهت بسیاری داشت، افزود: لحظه به لحظه «شوق پرواز» گریه کردم آنقدر تحت تأثیر قرار گرفتم مخصوصاً با هنرنمایی شهاب حسینی که از لحاظ ظاهری هم خیلی به پدرم شباهت داشت. او نقش کسی را بازی می‌کرد که من به عنوان یک فرد عادی شهید عباس بابایی را یک قهرمان ملی می‌دانم. افسوس می‌خورم ای کاش در کنار ایشان بیشتر فرصت زندگی پیدا می‌کردم تا خیلی چیزها را از ایشان می‌آموختم.

دختر شهید بابایی با اشاره به ماجرای عوض شدن شهاب حسینی در دوران بازی نقش شهید بابایی، تصریح کرد: شهاب حسینی واقعا یکی از بازیگران بی‌حاشیه هستند که در صحنه نمایش و ایفای نقش یک سوپراستار به تمام معنا هستند. خودشان به من می‌گفتند، شهید بابایی زندگی من را عوض کرد. به شدت علاقه‌مند شهید بابایی هستم و خیلی تأثیرات زیادی روی من گذاشتند.

وی با گلایه از فراموش شدن «شوق پروازها» در تلویزیون، گفت: این مسئله را بارها گفته‌ام ساختن فیلم‌های طنز و سریال‌هایی با موضوعات اجتماعی خوب و لازمند و مردم به این آثار نیاز دارند ولی انگار در این روزگار، «شوق پروازها» فراموش شده‌اند. یک زمانی آدم‌هایی در این جامعه بودند و بعداً با نقش‌آفرینی در جبهه پایداری، قهرمان معاصر شدند ولی خبری از پرداختن به این شخصیت‌ها نیست. جوان ما باید این شخصیت‌ها را بشناسد تا بتواند از سبک زندگی‌هایشان الگوی درست بگیرد.

سلما بابایی در پایان درباره عدم حمایت مسئولین نسبت به کارهای دفاع‌مقدس، گفت: من یک کاری به نام «وکیل مدافع» را کارگردانی کردم اما متأسفانه مورد حمایت قرار نگرفت. من فعلاً قصد ندارم کار دفاع‌مقدسی بسازم چون دلسرد شدم. می‌خواستم با داستان تأثیرگذار «وکیل مدافع» یک تلنگری به مسئولین و کسانی که از جنگ و شهید و شهادت سوء استفاده می‌کنند تا به جایگاه و مقامی برسند، بزنم. اما نشد و کسی ما را حمایت نکرد! به این دلیل فعلاً کار جنگی نمی‌سازم شاید به سراغ کار اجتماعی رفتم و البته اگر فرصت و شرایط مناسبی برای کار جنگی پیش آمد دغدغه‌مندانه در آن میدان حاضر خواهم شد.

به نقل از تسنیم

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi