شناسه خبر : 68749
چهارشنبه 16 مرداد 1398 , 15:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خدمات‌دهی دانشگاه‌ها به دانشجویان شاهد و ایثارگر باید تقویت شود

وزیر علوم با اشاره به‌ضرورت تقویت بخش خدمات‌دهی دانشگاه‌ها بخصوص در دوره دکتری، بر لزوم حضور عزتمندانه فرزندان شاهد و ایثارگر در دانشگاه‌ها تأکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، منصور غلامی در چهارمین جلسه ستاد برنامه‌ریزی شاهد و ایثارگر، با تأکید بر لزوم توجه به دانشجویان شاهد و ایثارگر، گفت: از آغاز انقلاب تاکنون، توجه به فرزندان شاهد و ایثارگر همواره مدنظر مجموعه آموزش عالی قرار داشته که البته بخش مهمی از آن در دانشگاه‌ها به‌عنوان گروه‌های تربیتی باهدف تربیت و تقویت این عزیزان برای ورود به جامعه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بحث آموزش دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه‌ها بسیار مورد توجه بوده و آیین‌نامه‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد، افزود: باید با این دانشجویان به‌گونه‌ای برخورد شود که حضورشان در دانشگاه‌ها متکی به نفس و عزتمندانه باشد.

وزیر علوم با اشاره به محتوای موجود در برخی از آیین‌نامه‌های مرتبط با فرزندان شاهد و ایثارگر، ادامه داد: بعضاً تسهیلاتی در این آیین‌نامه‌ها طرح‌شده که برای رشته‌های دیگر نیز وجود دارد و آنچه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها به آن می‌پردازد، تقویت موقعیت تحصیلی این افراد است.

غلامی تصریح کرد: در سال‌های اخیر رشد ورود فرزندان شاهد و ایثارگر به دانشگاه‌ها سبب شده تا این افراد به رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که در شرایط قبلی امکان ورود به آن را نداشتند، ورود پیدا کنند که این امر از منظر فراهم شدن شرایط تحصیل برای این عزیزان خوب است، اما از باب حضور تمامی این افراد در دانشگاه‌هایی که نوعاً در آن دانشجویان بااستعدادتری پذیرفته می‌شوند، موجبات نگرانی را فراهم کرده است.

وی گفت: به‌طوری‌که این امر در برخی از رشته‌ها و گروه‌ها از جمله پزشکی به یک‌شکل و در برخی دانشگاه‌های وزارت علوم نیز به شکل دیگری خود را نشان می‌دهد لذا باید در برنامه‌ریزی‌ها، تقویت پایه‌های تحصیلی این افراد را در نظر داشته باشیم تا در دانشگاه‌ها این افراد دچار سرخوردگی نشوند.

وزیر علوم با بیان اینکه در بحث تحصیلات دانشگاهی نیز باید توان و انرژی بیشتری را برای افزایش حضور فرزندان شاهد و ایثارگر در دانشگاه‌ها داشته باشیم، بر لزوم هدایت تحصیلی این دانشجویان اشاره کرد و اظهار داشت: اگرچه تصور بر این است که هدایت‌های تحصیلی صرفاً باید توسط آموزش و پرورش انجام دهد، اما این امر در دانشگاه‌ها نیز می‌تواند محقق شود، زیرا امکان تغییر رشته در آن وجود دارد که این مورد باید در مجموعه دانشگاه‌های شاهد و ایثارگر لحاظ شود تا دانشجویان بتوانند از ظرفیت علایق خود استفاده کنند.

غلامی بابیان اینکه مجموعه دانشگاه‌های شاهد و ایثارگر باید رصد مستمر بر تحصیل این دانشجویان داشته و برنامه‌های تقویتی را به‌طور مستمر برگزار کنند، عنوان کرد: باید تلاش کنیم تا بخش خدمات‌دهی در دانشگاه‌ها بخصوص در دوره دکتری تقویت شود، زیرا بعضاً پیش‌آمده که دانشجویی صرفاً به خاطر نمره زبان خود با چالش مواجه شده که باید این ضعف‌ها برطرف شود.

وزیر علوم با اشاره به برخی مطالبات دانشگاه‌ها در زمینه شهریه از دانشجویان شاهد و ایثارگر، گفت: اگرچه برخی دانشگاه‌ها تمایلی به طرح این موضوع ندارند، اما بسیاری از دانشگاه‌های دیگر مرتب این موضوع را به وزارت علوم گوشزد می‌کنند و باید به شکلی به این امر کمک کنیم، زیرا یک فرزند شاهد و ایثارگر نباید برای تسویه‌حساب مالی در دانشگاه‌ها متوقف شوند و این موضوع نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ‌شده است که به‌هیچ‌وجه به لحاظ مالی کاری با دانشجویان شاهد و ایثارگر نداشته باشند و همچون دانشجویان عادی با آن‌ها رفتار کنند.
اینستاگرام
سلام ، آقای دکتر غلامی وزیر محترم علوم در سال 75 در دانشگاه بوعلی سینا معاون اداری و مالی بود. بنده هم در دانشگاه جزو کارشناسان بودم روزی ناراحت از بحث یکی از مسئولان در جلسه دانشگاه هنگامی که به اتاقم برگشتم به هم اتاقی گفتم الان حالتی دارم که فقط در حرم مطهر امام رضا (ع) خوب میشوم. هنوز این حرف از دهانم خارج نشده بود که مدیر کل دفتر جلوی در اتقاق ایستاد و گفت : حاضری ماموریتی مشهد بری ؟
هم اتاقی و بنده از شنیدن این حرف اشک در جشمانمان حلقه زد. عجب اجابتی بود اینقدر سریع طلب کردیم و اجابت شد. قرار شد به مشهد سفر کنم و نقشه اردوگاه گلمکان را تهیه و در دانشگاه بوعلی سینا اجرا کنیم.
رهبر معظم انقلاب دستور داده بود در 14 دانشگاه کشور 14 پروژه اردوگاه فرهنگی دانشجویی بنام حضرت بقیه الله اعظم (عج) احداث شود. پس از مراجعه به اردوگاه مشهد طراحی اردوگاه را خیلی نامناسب دیدم لذا تعدادی عکس از مشکلات اردوگاه گرفتم و برگشتم. از پنجشنبه و جمعه استفاده کردم و طرحی پیشنهادی با استفاده از طرحهای معماری اسلامی تهیه کردم . در جلسه روز شنبه ارائه کردم که طرح پذیرفته و با اجرای آن موافقت شد.
شخصا شاهد بودم آقای دکتر غلامی خیلی تلاش کرد تا دستور مقام معظم رهبری به خوبی و درستی در حداقل زمان اجرا شود بنابراین برای احداث پروژه اختیار تام داشتم. در آن دوران معاون وزیر علوم هر هفته برای پیشرفت پروژه سرکشی داشت و شخصا از نزدیک نظارت میکرد تا پروژه معماری اسلامی که تا آن زمان نظیر نداشت با سرعت پیشرفت کند. بعد از اجرای کلیات پروژه حکم آقای دکتر غلامی برای ریاست دانشگاه امضا شد و بنده با خانواده به مشهد مهاجرت کردیم.
یکی از خاطرات فراموش نشدنی با آقای دکتر غلامی روزی برای بازدید از پروژه باتفاق آقای دکتر غلامی و شخص دیگری بودیم که آن شخص گفت در این باغات زیر درختان میوه و هوای عالی خوبه اینجا تختی بگذاریم و بخوابیم اما دکتر غلامی گفت اینطور نگو بلکه بگو در این باغات زیر درختان میوه یک میز بگذاریم اختراعی بکنبم.
این خاطرات را عرض کردیم تا با توجه به روحیات و اخلاقی که از آقای دکتر غلامی سراغ داریم از ایشان تقاضا کنیم واحدی برای رسیدگی به شکایات ایثارگران در هر استان تشکیل شود زیرا قوانین و آیین نامه های تسهیلات ایثارگران الی ماشاالله تصویب شده و در دسترس قرار دارند لیکن برای هماهنگی و استفادن از قوانین و آیین نامه ها واسطه های حاضر در دانشگاه حمیت لازم را ندارند و همیشه با نظر منفی با موضوعات برخورد میکنند که موجب تاسف و گرفتاری ایثارگران است. از سوی دیگر افرادی در بدنه کارشناسی آموزش و برخی اساتید در امور ایثارگران اخلال میکنند که هیچگونه سیستمی برای رسیدگی و هماهنگی با مرکز وجود ندارد لذا لزوم تشکیل واحدی مستقل از دانشگاه در هر استان مورد نیاز است یا بنحو مقتضی امکان ارتباط مستقیم ایثارگران با مرکز فراهم شود.
در حال حاضر هنگامی که ایثارگران با مشکلی لاینحل مواجه شوند علاوه بر برخورد منفی توسط نمایندگان ایثارگران در دانشگاهها تعدادی فرم در سایت وزارت علوم وجود دارد که همیشه با مشکل ارسال مواجه هستیم یعنی موضوع را در فرم تایپ میکنیم اما ارسال نمیشود.
مسئول آموزش دانشگاه بعد از فارغ التحصیلی بعد از انقضای مهلت انتخاب واحد در ترم تابستان اعلام کرده یک درس جا مانده وجود دارد که بایست در ترم مهر پاس شود تا فارغ التحصیل شود. از سوی دیگر چنانچه تا 31 شهریور فارغ التحصیل نشود میبایست از کارشناسی ارشد انصراف بدهد که سرخوردگی واقعی همین جا شکل می گیرد.
با استفاده از تبصره ذیل آیین نامه تسهیلات دانشجویان ایثارگر با ارائه گواهی درمان میتوان مهلت انتخاب واحد در ترم تابستان تا 4/17 زمان ترم انجام شود که لازم است با تهران هماهنگ شود لیکن مسئول هماهنگی دانشگاه با تهران همکاری نمی کند و حقوق قانونی ایثارگران اینگونه نابود می شود لذا به جای ایثارگران کسانی به راحتی مدرک می گیرند که با انقلاب و نظام اسلامی ضدیت دارند و در پست های جساس قرار می گیرند.
در جمهوری اسلامی قوانین بسیار زیادی در موارد گوناگون برای رفاه دانشجویان ایثارگران تصویب شده اما مجری قانون و نظارت بر حسن اجرای قوانین نداریم اگر هزاران قانون برای رفاه ایثارگران تصویب شود اما مجریان قوانین کارشکنی کنند هرگز مشکلی از مشکلات ایثارگران حل نخواهد بلکه مشکلات دست ساز ایجاد میشود.
مکانیسم فعلی انعکاس مشکلات ایثارگران به مرکز ناکارآمد است و میبایست ایثارگران بتوانند بطور مستقیم با واحد رسیدگی به شکایات وزارت علوم مرتبط باشد تا دچار مشکل کارشکنی توسط هماهنگ کننده با مرکز قرار نگیرد.
عمده ترین مشکلات در دانشگاهها کارشکنی توسط مسئولان آموزش و اساتید مورد دار است. طبق قانون تمام امور تحصیلی دانشجویان از صفر تا صد به عهده آموزش دانشگاه و استاد راهنما است لیکن هنگامی که آنها وظایف را به درستی انجام ندهند و کارشکنی کنند برای مثال اداره آموزش واحدی را در ترم آخر برای دانشجوی ایثارگر جا بگذارد تا دانشجوی ایثارگر یک ترم برای یک درس علاف شود و فرصت سوزی شود یا استاد عمدی نمره را کم بدهد تا دانشجو مشروط شود در اینصورت اوضاع غیر قابل تحمل و کنترل میگردد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi