شناسه خبر : 68788
شنبه 19 مرداد 1398 , 11:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پایان ماه عسل ائتلاف سعودی در یمن؛

عربستان و امارات در عدن به جان هم افتادند

درگیری‌های شدید و بی‌سابقه‌ای بین نیروهای وابسته به امارات و عربستان در شهر «عدن» جریان دارد. درگیری‌هایی که ریشه آن باز‌می‌گردد به حمله دقیق و حساب شده چند روز پیش انصارالله به مراسم رژه نیروهای وفادار به منصور هادی!

در 52 ماه گذشته پیروزی‌های انصارالله یمن آنقدر موثر بودند که همواره باعث شکاف در بین نیروهای وابسته به عربستان و امارات شوند، چرا که شکست‌های میدانی باعث سرخوردگی متجازان و در نتیجه تشدید اختلاف‌ها بین آنها شده است. در شرایط کنونی نیز که امارات اعلام کرده در حال خارج کردن نیروهای خود از یمن است بار دیگر شبه نظامیان وابسته به عربستان و امارات در شهر جنوبی عدن به جان هم افتاده‌اند. البته این بار درگیری‌ها «بسیار جدی» گزارش شده و حتی برخی از کارشناسان از عنوان «پایان ماه عسل امارات و عربستان» خبر داده‌اند.
درگیری میان نیروهای تحت حمایت امارات و دولت مستعفی یمن که در ریاض مستقر است، روز چهارشنبه در پی حمله مسلحانه به شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع جنازه کشته‎های پادگان «الخلأ» در عدن بالا گرفت. حمله هفته گذشته انصارالله به این پادگان باعث کشته شدن 49 شبه نظامی وابسته به امارات و عربستان شد که برخی از آنها از درجه داران ارشد دو طرف بودند.
معاون رئیس‌شورای موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» (تحت حمایت امارات) می‎گوید عناصر اخوانی حزب «الاصلاح» تحت حمایت عربستان ابتدا، به مراسم تشییع جنازه حمله کردند. شورای انتقالی جنوب، به شکل رسمی از نیروهایش خواسته در حال
«آماده باش» قرار بگیرند. «هانی بن بریک» نایب رئیس‌این شورا نیز به اتهام اینکه دولت منصور هادی از حزب اخوانی الاصلاح حمایت می‌کند، از شبه‌نظامیان خود خواسته به کاخ «معاشیق» که مقر ریاست جمهوری دولت مستعفی منصور هادی است، حمله کنند. عدن روز چهارشنبه در نزدیکی ورزشگاه الحبیشی در شهر کریتر شاهد درگیری میان نیروهای گارد ریاست جمهوری دولت هادی و نیروهای الحزام الامنی (وابسته به امارات) بود. درگیری‌های روز چهارشنبه بیش از پنج کشته و چندین مجروح بر جای گذاشت.
در حالی که واکنش امارات به این اتفاقات، به توئیت «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت ابوظبی محدود شد (که در آن خواستار توقف درگیری‌ها شد)، عربستان نیز از زبان سخنگوی ائتلاف عربی درباره عواقب این تحولات صرفا هشدار داد. آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز خواستار خویشتنداری دو طرف شده‌اند.
کودتا علیه منصورهادی
با این همه، یک منبع در دولت هادی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته امارات با این اقدامات (دعوت شورای انتقالی به تصرف کاخ ریاست جمهوری- مقر هادی) در حقیقت به دنبال کودتا علیه دولت هادی است. روز پنجشنبه پای‌تانک‌ها نیز به خیابان‌های عدن باز شد و شبه‌نظامیان موسوم به «الحزام الامنی» (کمربند امنیتی) وابسته به امارات، با آر.پی.جی به برخی مناطق عدن از جمله «کریتر» حمله کردند. همچنین پایگاه «الخبر الیمنی» گزارش داد که کاخ معاشیق (ریاست جمهوری) و نقاط همجوارش، هدف شلیک چند خمپاره و شلیک‌تانک‌ها قرار گرفته است. علاوه بر این نظامیان سعودی برای مقابله با حملات عناصر مسلح تحت حمایت امارات در عدن، در اطراف کاخ ریاست جمهوری «المعاشیق» مستقر شدند. درگیری‌های جاری شدیدترین درگیری‌های اخیر در این مناطق گزارش شده است. درگیری‌ها روز پنجشنبه بعد از دعوت تشکل موسوم به «شورای انتقالی جنوب» یمن از طرفداران و شبه نظامیانش (کمربند امنیتی) برای یورش به کاخ ریاست جمهوری و سرنگون کردن دولت عبدربه منصور هادی تشدید شد.
فرودگاه عدن بسته شد
در ادامه درگیری‌ها یک منبع در دولت عبد ربه منصور هادی به خبرگزاری آناتولی گفت، با کشیده شدن درگیری‌ها به اطراف فرودگاه عدن، این فرودگاه پنجشنبه شب بسته شد. شرکت خطوط هوایی یمن پنجشنبه شب از تغییر مسیر پروازها از فرودگاه عدن در جنوب به فرودگاه «سیئون» در شرق به علت اوضاع امنیتی در شهر عدن خبر داد.
دولت مستعفی یمن با مشاهده اوضاع، درخواست «کمک فوری» کرده است. دولت منصور هادی، از ائتلاف سعودی خواسته با اعمال فشار بر «شورای انتقالی جنوب» (تحت حمایت ابوظبی) مانع اقدامات و درگیری‌های نظامی در شهر عدن شود.
در همین حال وزارت دفاع دولت مستعفی یمن هم از همه فرماندهان و نیروهای تحت امر خود خواسته برای انجام مأموریت خود آماده باشند. از سوی دیگر منابع محلی به المیادین خبر داده‌اند که: «آنچه در حال حاضر در عدن به ویژه منطقه کریتر مشاهده می‌شود جنگ خیابانی است،‌تانک‌ها و توپخانه وارد خیابان‌ها شده اند، از خمپاره استفاده می‌شود، شاهد کشته شدن مردم هستیم، گلوله‌ها در مناطق مسکونی فرود می‌آیند. این شرایط در آستانه عید قربان که مردم باید خود را برای خرید عید آماده کنند مایه تاسف است.»
پشت پرده درگیری‌ها
«عبدالعزیز صالح بن حبتور»، نخست وزیر «دولت نجات ملی یمن» وابسته به انصارالله در واکنش به این درگیری‌ها یادداشتی را برای روزنامه فرامنطقه‌ای
«رای الیوم» با این عنوان منتشر کرده: «عدن برای هزارمین بار زیر فشار سیاست‌های ویرانگر عربستان و امارات درد می‌کشد». نخست وزیر دولت نجات ملی با «جنایتکارانه» خواندن اقدامات امارات و عربستان در عدن اعلام کرده هدف اصلی از حمله امارات به استان‌های یمنی تحت اشغال امروز، از بین بردن بافت اجتماعی داخل یمن از طریق اتخاذ سیاست‌های استعماری قدیمی و جدید انگلیس است که از قبل با عنوان تفرقه بینداز و حکومت کن شناخته می‌شدند. از طریق این اصل، اماراتی‌ها می‌خواهند برای مدت طولانی عدن، جزایر و بنادر یمنی را تحت اشغال خود داشته باشند.»
گفتنی است از این درگیری‌ها می‌توان به عنوان چالشی جدی برای ریاض که قصد داشت ظرف مدت کوتاهی عبد ربه منصور هادی و متحدانش را به کاخ ریاست جمهوری صنعا بفرستد هم یاد کرد. روند تحولات در یمن به سمت و سویی پیش می‌رود که به نفع ادامه جنگ از سوی عربستان نیست. روزنامه
رای الیوم هم در سرمقاله خود به همین نکته اشاره می‌کند وقتی می‌نویسد: «جنگ نیابتی میان عربستان و امارات در جنوب عدن و ادامه حملات انصارالله به فرودگاه‌ها و عمق خاک عربستان، حکومت سعودی را مجبور به مذاکرات فوری با صنعا حتی به قیمت امتیازدهی‌های بزرگ خواهد کرد.»
حاکمان ریاض که زیر ضربات مهلک ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های مرزی به سر می‌برند و علاوه بر آن مراکز حیاتی آنها از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هدف قرار می‌گیرند در جنوب یمن نیز با چالش جدی روبرو هستند و نیروهای مورد حمایت امارات در حال بیرون کردن نیروهای حامی سعودی‌ها از جنوب یمن هستند. درگیری‌ها در جنوب یمن به مثابه تیر خلاصی به ائتلاف سعودی ضد یمن هم هست. سعودی‌ها نمی‌توانند کفه ترازو را به نفع عبد ربه منصور هادی و متحدانش یعنی حزب الاصلاح سنگین کنند. گزینه‌های عربستان اندک است. کارشناسان این درگیری‌ها را «گام جدیدی در راستای تجزیه یمن» می‌دانند. البته پیامد این درگیری‌ها خود به خود تضعیف بیش از پیش عربستان نیز خواهد بود. به نظر می‌رسد توطئه علیه یکپارچگی یمن وارد فاز اجرایی شده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi