شناسه خبر : 68924
پنجشنبه 24 مرداد 1398 , 12:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سوریه میراث پایداری در برابر

سوریه تنها کشور عربی است که ملت و دولت آن همراه حزب‌الله و بیداری اسلامی در برابر اسرائیل ایستادگی کرده است.

سوریه میراث پایداری در برابر اسرائیل

حزب الله لبنان با پیروزی در نبردهای گوناگون مقابل رژیم غاصب صهیونیستی کشورهای مختلف منطقه را به این خودباوری رساند، که می­توان هیمنه پوشالی اسرائیل را با مقاومت از بین برد. بعد از پیروزی حزب­ الله لبنان در جنگ 33 روز روند مبارزات مردم کشور های عربی غرب آسیا در مقابل اسرائیل و طواغیت تغییر شگرفی کرد، در برخی کشور ها مانند سوریه مقاومت جانانه تر و هر چه فشار اسرائیل و شرکایش بیشتر می شد مقاومت نیز شکل جدی تری به خود می­گرفت، مردم بعضی از کشورها هم تحت عنوان بیداری اسلامی علیه پادشاهان دست نشانده قیام کرده و از آنها سلب قدرت نمودند.

سوریه را می­‌توان تنها کشوری خواند که در کنار لبنان دولت و ملت مقابل اسرائیل پایداری کرده‌­اند ، در کتاب «حزب ­الله لبنان و بیداری اسلامی » که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده نمونه هایی از پایداری دولت و ملت سوریه را می‌­خوانیم:

سوریه تنها کشور عربی است که ملت و دولت آن همراه حزب‌الله و بیداری اسلامی در برابر اسرائیل ایستاده و با وجود اینکه جنگ‌های ناسیونالیست‌های عرب پس از جنگ اکتبر 1973 برعلیه اسرائیل و اشغالگران پایان پذیرفته، این کشور فراتر از مسائل قومی در مبارزه با اسرائیل همچنان پایداری و مقاومت خود را استمرار بخشیده است. مسئولان سوری از ابتدا از مقاومت لبنان حمایت و اسرائیل را بانی تمام ماجراجویی‌های نظامی در منطقه می‌دانستند. هرچند برخی از محافل سیاسی سوری با رویکرد عربستانی‌ها علیه حزب‌الله و مقاومت همراهیکرده‌اند، اما سوریه بر ثابت‌قدم ماندن خود در حمایت از مقاومت تأکید و در عمل آن را اثبات کرده و مطبوعات این کشور هم از سکوت کشورهای عربی در مقابل آتش‌افروزی‌های اسرائیل علیه حزب‌الله و لبنان ابزار انزجار و آن را محکوم کرده‌اند.

در وجه وحدت اسلامی و همراهی با حزب‌الله در برابر اسرائیل دکتر «احمد بدرالدین حسون»، مفتی و اندیشمند سوری با تمام وجود از حزب‌الله حمایت و همراهی با مقاومت در مقابله با اشغالگری را واجب دانست. او در ارتباط با پاک باختگی سیدحسن نصرالله بیان داشت که «هرکه حسن نصرالله را بشناسد در او قلبی می یابد که عاشق شهادت است، همان‌گونه که مردم عاشق زندگی هستند.» او از سیدحسن نصرالله در کنار شهدایی چون شیخ احمد یاسین و شیخ راغب حرب به عنوان سروران مقاومت یاد می‌کند که با وجود آنها دشمن در دسترسی به اهدافش ناکام خواهد ماند.

مفتی سوریه عظمت سیدحسن نصرالله و حزب‌الله را در پیوندشان با اسلام و با عملکرد درخشان به عنوان نماد امت عربی و اسلامی معرفی می‌کند که فراتر از دعواهای فرقه‌ای و مذهبی اندیشه می کند و در این تنگناها بر خود روا نمی‌دارد که بر کسی حکمی صادر کند، هر چند که دیگران به ناحق این‌چنین کردند.دکتر حسون ازجمله علمایی بود که به‌شدت در مقابل مفتیان عربستانی که علیه حزب‌الله بودند، ایستاد و موجب تغییر مواضع و احکام آنها گردید.

همچنین این عالم روشنفکر در مصاحبه‌ای با «تشرین» بیان داشت که حزب‌الله علاوه بر شکستن هیمنه‌ ابرقدرتی دشمنان، پس از یک دوره سقوط و ناکامی پی‌درپی توانست روح زندگی را در کالبد امت بدمد. او وضع جدیدی ایجاد کرد که بر عقیده و مبانی امت تکیه دارد و ثابت کرد می‌تواند فوقِ مقیاس‌های قدرت و معادلات مادی با امت به ‌پا خیزد، چرا که پیروزی فقط از جانب خداوند خواهد بود. این مفتی دانا موضوع سنی و شیعه را یک موضوع سیاسی می‌داند چراکه در اسلام سنی و شیعه وجود ندارد بلکه اینان مذهب‌ها و مکتب‌های فقهی هستند و مسلمانان همگی یک امت واحدند که در فقه متفاوت هستند و همگی فرزندان اسلام می‌باشند. امروزه تحولات منطقه نمایانگر حقانیت سخنانی است که مفتی حسون خطاب به حکام عرب بازگو کرد و گفت:

«از زمان پیشی بگیرید، زیرا زمان از شما پیشی خواهد گرفت و با ملت راستگوی خود، که در برابر پیمان‌های آمریکا تسلیم نگشتند، حرکت نمایید. آمریکا قدرت حمایت از شما ندارد و او هیچ‌کدام از کشورهایی را که در رکابش حرکت می‌کردند، حمایت نکرده است. می‌توانید تاریخ دور و نزدیک را مطالعه کنید. اما آن دولت کوچک، یعنی اسرائیل عمر کوتاه و محدودی دارد و ناگزیر به پایان خواهد رسید... و مجاهدان پایدار و خشنود خواهند بود، ولی آنان که مجاهدان را رها کردند غمگین خواهند گردید.»

و اینک ما این دقّ و غصه‌های حاکمان بزرگ عرب را که از مردمان خود عقب مانده‌اند و ناچار دست به کشتار آنها می‌زنند، به چشم خود می‌بینیم.

سوریه به دلیل پایداری در مقاومت و حمایت همه‌جانبه از آن از طرف آمریکایی‌ها حامی تروریسم شناخته می شود و در رسانه‌ها بر آن تأکید می‌گردد. آمریکایی‌ها ترور رفیق حریری در 14 فوریه‌ سال 2005  را به عنوان راهبرد جدید بشار اسد در سیاست خارجی این کشور و حمایت از تروریسم اسلامی تفسیر می‌کنند و به نقل از ولید جنبلاط، در جلسه‌ای که حریری و اسد با یکدیگر داشته‌اند، مدعی هستند اسد، حریری را تهدید کرده است. همچنین آمریکا سوریه را حامی عملیات‌های عراقی‌ها برعلیه نیروهای خود می‌داند و دیپلماسی فعال و اولویت‌دار آن را با ایران و ارتقای روابط دوجانبه را در راستای حمایت از تروریسم اسلامی تفسیر و تعبیر می‌کند. آنها مستندات زیادی را در خصوص روابط سوریه با القاعده مطرح می‌کنند که قابل اعتنا نیست. غرب برای جداسازی سوریه از جبهه‌ مقاومت و سپس شکستن مقاومت حزب‌الله تلاش میکند. در مقابل این استراتژی، ایران به شدت حمایت خود را از سوریه افزایش داده و بارها نشست مشترکی همراه رهبران مقاومت در دمشق برگزار نموده‌اند و بر استمرار مقاومت تجدید پیمان کرده‌اند.

آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی در اقدامی هماهنگ و دسته‌جمعی به منظور مهار بیداری اسلامی در منطقه و مدیریت آن در راستای منافع خودشان در لیبی، بحرین و یمن برخلاف مصر و تونس در تکاپو هستند. اما آنچه در سوریه به صورت جدی دنبال می‌کنند، براندازی حکومت سوریه برای برقراری موازنه‌ استراتژیک ناشی از سقوط مبارک است.

کارشناسان بر این باورند که اگر آمریکا و سعودی‌ها در این نقشه توفیق یابند، با سقوط تنها نظام عربی حامی مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین آنگاه به‌صراحت می‌توانند از تغییر نقشه‌ سیاسی خاورمیانه به نفع رژیم صهیونیستی سخن بگویند. حمایت سعد حریری از مخالفان سوریه و مشارکت فعال در ناامن‌ساختن مناطقی از سوریه نشان از پیوند مسائل اسلامگرایی و مقاومت با تحولات لبنان و سوریه دارد و تلاش برای بازگشت به قدرت سیاسی در لبنان از طریق بازی‌های خطرناک امنیتی علیه سوریه و سپس علیه آینده‌لبنان، در مسیر و اهداف صهیونیست‌هاست. گو اینکه مأموریتی ویژه برای تحقق اهداف آنها دارد. ازاین‌رو حزب‌الله لبنان به‌شدت در تنویر افکار عمومی لبنانی‌ها و سوری‌ها و برملاکردن فتنه‌ها فعالیت می‌کند و نقشه‌های دشمنان را در این حوادث به شکل مستند لو داده و در برابر اتحاد شوم و رسانه‌ای غربی- عربی ازجمله الجزیره و العربیه مقاومت و روشنگری می‌کند. درحالی که «هاآرتص» از موافقت 54 درصدی مصری ها برای لغو پیمان صلح با رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد، این رژیم در تلاش شبانه‌روزی است که یکی از حلقه‌های اصلی مقاومت را با همکاری دول عربی متحد با آمریکا از هم بگسلد تا از تنگ‌شدن زنجیره‌ مقاومت فرار و خود را نجات دهد. شیخ نبیل رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان اعلام کرد که حزب‌الله لبنان به سوریه وفادار خواهد بود چراکه سوریه همیشه به مقاومت و حمایت از لبنان وفادار بوده است. همچنین او به نیروهای 14 مارس اشاره کرد که همان‌گونه که در بحران لبنان ابزار دست آمریکا بودند، امروزه برای برهم زدن امنیت سوریه و اجرای طرح‌های آمریکایی در خدمت رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار گرفته‌اند و از آن به عنوان یک اشتباه بزرگ یاد کرد و در نهایت اعلام داشت که مقاومت لبنان اجازه نخواهد داد سوریه به خطر بیافتد، چراکه ثبات و قدرت سوریه ثبات و قدرت لبنان است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi