شناسه خبر : 68930
پنجشنبه 24 مرداد 1398 , 13:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

زندگی رهبر شیعیان نیجریه/تکذیب بازگشت به نیجریه!

رهبر شیعیان نیجریه
رهبر شیعیان نیجریه حقیقتا الگوی ایستادگی است! او نه ‌فقط در برابر شهادت فرزندانش صبر کرد و هرگز لب به شکوه نگشود، که حتی وخیم‌ترین شرایط جسمانی خودش را نیز در مخوف‌ترین محبس دنیا ماه‌ها و بلکه سال‌هاست تحمل کرده است!

 

مردی در رنگ مؤذن پیامبر، سالیانی است که با مقاومت خود و پیروانش در قلب آفریقا بدل به فخر جهان اسلام شده است! متحیرم ریشه در کدام ایمان، کدام معرفت، کدام عقل و کدام عشق دارد اسلام «شیخ زکزاکی» که اینگونه مقاوم ایستاده است! نه رسانه‌ای مظلومیتش را آنچنان که باید و شاید مخابره می‌کند و نه مجامع بین‌المللی پیگیر حال و احوال وخیم او بودند، لیکن رهبر شیعیان نیجریه حقیقتا الگوی ایستادگی است!

 

شیخ زکزاکی کیست؟

ابراهیم زَکزاکی (زاده ۱۳۳۲ش)، روحانی شیعه و رهبر شیعیان نیجریه. زکزاکی با تأثیر از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ و امام خمینی، شیعه شد و با تأسیس جنبش اسلامی نیجریه، سیصد مدرسه اسلامی در نیجریه و کشورهای همسایه آن تأسیس کرد. او همچنین مؤسسات خیریه‌ای برای ارائه خدمات مالی درمانی و آموزشی به شیعیان راه‌اندازی کرده است.

چنان‌که زکزاکی گفته، وی از اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی، هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب ده‌ها نفر آغاز کرده و تعداد پیروان اهل بیت (ع) در نیجریه، در دهه ۱۳۹۰ شمسی، با تلاش‌های وی به میلیون‌ها تَن رسیده است.

همچنین زکزاکی، در جریان حمله نیروهای ارتش نیجریه به حسینیه بقیة الله در شهر زاریا در سال ۱۳۹۴ش بازداشت و زندانی شد.رهبر جمهوری اسلامی ایران،حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید، و شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین به کشتار شیعیان در نیجریه اعتراض کردند. تجمعات و آیین‌هایی هم در ایران، آمریکا، استرالیا، سوئد و ترکیه، در اعتراض به عملکرد دولت نیجریه برگزار شد.

زَکزاکی، پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ش، به ایران سفر کرد و پس از بازگشت، جنبش اسلامی نیجریه را در کشور خود راه‌اندازی کرد. وی حدود ۳۰۰ مدرسه اسلامی در نیجریه و کشورهای همسایه آن تأسیس کرد. زکزاکی همچنین یکی از اعضای عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است. تأسیس مؤسسه الشهدا با هدف رسیدگی به فرزندان شهدا و یتیمان، تأسیس مؤسسه خیریه الزهرا با هدف ارائه خدمات اجتماعی و عمرانی و تأسیس مرکزی با هدف ارائه خدمات درمانی و آموزشی، از دیگر اقدامات ابراهیم زکزاکی بوده است.
به گفته نسیبه زکزاکی فرزند ابراهیم زکزاکی، با تلاش‌های وی، ۱۲ میلیون نفر در نیجریه شیعه شده‌اند. چنان‌که زکزاکی گفته، فعالیت تبلیغی وی در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی (هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران) با جذب ده‌ها نفر آغاز شده و بعد از ده سال، به صدها هزار نفر رسیده و در دهه ۱۳۹۰ش به میلیون‌ها نفر پیرو مکتب اهل بیت رسیده است.

 

آذر ماه سال ۹۴ بود که نظامیان ارتش نیجریه در اقدامی وحشیانه به منزل شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور در منطقه «گیسلو» در شهر «زاریا» واقع در ایالت «کادونا» یورش بردند.

در حملات وحشیانه سال ۹۴ ارتش نیجریه به منزل شیخ زکزاکی، درگیری شدیدی میان نظامیان و طرفداران این روحانی شیعی درگرفت که به دنبال آن حدود دو هزار نفر شهید و هزاران نفر دیگر زخمی شدند. طبق اعلام رسمی نهادهای بین المللی، ارتش نیجریه پس از شهادت شمار زیادی از شیعیان اقدام به دفن آنها در گورهای دسته جمعی کرده است. نظامیان ارتش نیجریه در ایام ماه محرم الحرام و صفر نیز شیعیان عزادار حسینی را در منطقه «کانو» هدف حملات خود قرار دادند که منجر به شهادت ده ها نفر از آنها شد.

پیش از آن، در مرداد ۱۳۹۳ش نیز سه پسر ابراهیم زکزاکی به همراه ۳۳ تن از شیعیان، در جریان حمله نیروهای نظامی نیجریه به راهپیمایان روز قدس، کشته شدند.

از آذر ماه سال ۹۴ تاکنون مناطق مختلف کشور نیجریه صحنه تظاهرات مردمی در حمایت از شیخ زکزاکی و محکومیت ارتش این کشور بوده است.

اعتراضات مردمی نه تنها در مناطق مسلمان نشین بلکه در مناطق مسیحی نشین نیز ادامه می یابد؛ در اواسط آذر ماه ۹۵ سرانجام مقاومت شیعیان نیجریه جواب داد و دادگاه عالی نیجریه طی حکمی اعلام کرد شیخ ابرهیم زکزاکی به همراه همسر وی ظرف مدت ۴۵ روز آزاد شود که این زمان در روز دوشنبه ۲۷ دی سال ۹۵ به پایان رسید اما وی آزاد نشد.

 

شیخ زکزاکی

 

ممانعت نیجریه از معاینه شیخ زکزاکی

شیخ «آدم سوهو» عضو ارشد جنبش اسلامی نیجریه بیان کرد: وضعیت جسمی شیخ زکزاکی و همسر ایشان همانند سابق بود و تفاوتی نکرده بود؛ یعنی شیخ زکزاکی در هنگام هجوم به ایشان در سال های اخیر، چشم چپ خود را از دست داده  و چشم راست ایشان نیز وضعیت خوبی ندارد و آسیب دیده است. شیخ زکزاکی و همسر ایشان به پزشک نیاز داشتند. حکومت نیجریه اجازه نداده شیخ زکزاکی را به مطب پزشک ببرند تا مورد معاینه قرار گیرد. زیرا حکومت نیجریه از شیخ می ترسد که در برابر روزنامه نگاران سخنی بگوید و حرفی بزند که باب میل آنها نباشد.

وی همچنین درباره رابطه دولت نیجریه و عربستان سعودی بیان کرد :حقیقت این است که میان دولت نیجریه با رژیم سعودی یا آمریکا و یا صهیونیست ها روابط خوب و مستحکمی برقرار است. زیرا آنها همگی علیه شیعیان نیجریه توطئه می کنند؛ درست همانگونه که علیه لبنان و سوریه و عراق توطئه کردند.

دختر شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه نیز اعلام کرده بود که پدرش توسط دولت نگهداری می شود و آن ها اجازه نمی دهند که او به پزشک یا بیمارستان دسترسی پیدا کند.

وی گفته بود: شیخ زکزاکی در تلفظ برخی حروف به ویژه در زمان نماز و دعا ناتوانی داشته است. وی همچنین در اندام خود ضعف دارد و قوای جسمی شیخ در حال ضعیف شدن هست در حدی که حتی برخی اشیا را نمیتوانند بلند کنند. در ابتدا فکر کردم ممکن است مشکل خون رسانی مغزی باشد اما علائم در حال بدتر شدن است. شیخ زکزاکی در راه رفتن خود نیز اکنون مشکلاتی دارد.

دختر شیخ زکزاکی در پایان گفت که پدرش به دلیل مشکل فشار خون داروهای مختلفی مصرف می کند اما مسئولین دولتی هیچ توجهی به این مسئله ندارند.

 

تظاهرات گسترده در نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی

آبوجا پایتخت نیجریه شاهد تظاهرات گسترده مردمی برای آزادی عالم سرشناس این کشور شیخ زکزاکی بود، مردم در این تظاهرات با تاکید بر غیرقانونی بودن حبس شیخ زکزاکی از حکومت نیجریه خواستار آزادی هر چه سریعتر او شده بودند.

 این تظاهرات در چارچوب کمپین نهادهای مدنی و حقوقی با عنوان "انتظار تا پایان" در حمایت از شیخ زکزاکی برگزار شد.

ارتش نیجریه سال 2015 به تجمعات حامیان شیخ زکزاکی در شهر زاریا حمله کرد که به گفته طرفداران او به کشته شدن نزدیک به 1000 تن از جمله چند عضو خانواده وی منجر شد.

سهیلا زکزاکی فرزند پنجم عالم مبارز نیجریه ای در مصاحبه با شبکه العالم گفت: در روز دوم یعنی 13 ژانویه نظامیان نیجریه ای خانه پدرم را آتش زدند و بر اثر آن برخی از اعضای خانواده در حالی که زنده بودند در آتش سوختند.

وی افزود: روز بعد وقتی نظامیان وارد خانه ما شدند و ما را در داخل خانه دیدند اقدام به تیراندازی بدون هدف و کورکورانه کردند و بر اثر آن دو تا از برادرانم در دم شهید شدند. مادرم هدف اصابت دو گلوله قرار گرفت و پدرم نیز وضع مشابهی داشت و از ناحیه بازوی چپ زخمی شد. دو برادر دیگرم نیز وقتی وارد خیابان شدند شهید شدند، یکی از آنان از ناحیه پشت سر هدف گلوله قرار گرفت. حقیقتا زنده ماندن پدرم از آن حادثه نسل کشی در نوع خود یک معجزه بود.

 

زکزاکی

 

هدف از کشتار شیعیان و بازداشت شیخ زکزاکی چه بود؟

کشتار شیعیان و بازداشت شیخ زکزاکی با هدف مقابله با محبوبیت ایران در نیجریه بود

یوسف حمزه فعال سیاسی نیجریه‌ای بیان کرد: کاملا آشکار است که طرف‌هایی وجود دارند که در حال اعمال فشار بر دولت نیجریه بوده تا شیخ ابراهیم زکزاکی معالجه و آزاد نشود. این توطئه‌ای است که از خارج نیجریه هدایت می‌شود. اخیرا شاهد این موضوع بودیم که مقامات عالیرتبه نیجریه اعلام کردند که حمله و بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی با هدف کاهش محبوبیت ایران در نیجریه بوده است. این مقامات گفته‌اند که حمله به شیعیان در نیجریه با هدف جلوگیری از  افزایش محبوبیت و نفوذ ایران در نیجریه صورت گرفته است. تردیدی وجود ندارد که آمریکا و اسرائیل هستند که به دنبال مقابله با نفوذ و محبوبیت ایران در نیجریه هستند.

 

بدیعه زکزاکی: الگوی پدرم امام خمینی است

بدیعه زکزاکی گفت: پدرم زمانی که به دانشگاه می‌رود به انجمن اسلامی دانشجویان می‌پیوندد  و پس از مدتی نیز رییس انجمن می‌شود. برای‌مان تعریف کردند: «همیشه در ذهنم بود شرعیات اسلام را که پس از جنگ با عثمانی در یک قرن پیش کم رنگ شده بود، دوباره در جامعه عملی کنم. اما نمی‌دانستم چطور  این کار را انجام دهم. و اگر حرکتی کنم ثمر می‌دهد یا نه؟ تا اینکه یک روز سر کلاس بودیم. یک استاد آمریکایی داشتیم که قرار بود آن روز تفاوت قدرت و نفوذ را برایمان تدریس کند. او مثال زد که در ایران شاه قدرت دارد اما (امام) خمینی در میان مردم نفوذ پیدا کرده. یادم هست استاد آن روز (KH) اول نام امام را روی تخته نوشت و درس را شروع کرد تا در مورد نفوذ یک شخصیت بین مردم بیشتر صحبت کند. این اولین باری بود که نام ایشان را می‌شنیدم و شناختی از ایشان نداشتم.»

آن ایام روزنامه خیلی کم پیدا می‌شد. یک روز یکی از این روزنامه ها عکسی از امام را در فرانسه منتشر می‌کند در حالی که ایشان مشغول خواندن نماز بودند. این عکس تاثیر زیادی بر مردم نیجریه و شیخ می‌گذارد. برایمان می‌گفتند: «من آن عکس را از روزنامه جدا کرده، تعدادی چاپ کردم و به تمام دیوارهای دانشگاه چسباندم. یکی دیگر هم به دیوار اتاقم زدم. یک روز رفتم پایتخت نیجریه که سفارت ایران آنجا بود. داخل شدم و از کارکنان پرسیدم شما عکس امام را دارید؟ آنها می‌گویند: نه اما دانشجویی یک عکس را چاپ کرده می‌توانید از او بگیرید.» آن‌ها نمی‌دانستند خود شیخ این کار را کرده است.

 

دختر شیخ زکزاکی

 

 

پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی ایران درباره شیخ زکزاکی

 

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفتم اردیبهشت سال جاری اقدام دولت نیجریه در خصوص اجازه ملاقات و معاینه یک تیم پزشکی از شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش را مثبت ارزیابی و از آن استقبال و ابراز امیدواری کرد با درمان کامل شیخ زکزاکی و همسرش در داخل و یا خارج از نیجریه، روند تعامل و گفت‌وگوی سازنده بین مسئولان جنبش اسلامی و دولت نیجریه منجر به حل مشکلات و آزادی کامل او شود.

یک ‏تیم پزشکی وابسته به کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن، (روز جمعه ششم اردیبهشت) برای اولین بار موفق شد با شیخ «ابراهیم زکزاکی» و همسرش «زینت ابراهیم» در محل اسارتشان دیدار کرده و شرایط جسمانی آن‌ها را بررسی کند.

از زمان بازداشت شیخ زکزاکی تاکنون تظاهرات و اعتراضات متعددی در نیجریه برای آزادی او انجام شده و این روزها نیز ابوجا پایتخت نیجریه شاهد تظاهرات حامیان شیخ زکزاکی بود و تظاهرکنندگان ضمن اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی او، خواستار آزادی هر چه سریع‌تر شیخ زکزاکی شدند که با واکنش پلیس این کشور مواجه شد و ۳۸ نفر از حامیان شیخ زکزاکی در این تظاهرات‌ها بازداشت و دادگاهی شدند و تعدادی هم به قید وثیقه آزاد و چند تن هنوز در بازداشت هستند. حتی جنبش اسلامی نیجریه نیز اعلام کرد که پلیس ۲ نفر از اعضای این جنبش را در جریان تظاهرات اخیر در مقابل پارلمان در ابوجا، به قتل رسانده است.

در همین زمینه «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه هفدهم تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تضییقاتی که برای ایشان ایجاد شد پیگیر موضوع بوده هم از راه‌های دیپلماتیک و سیاسی و هر چه در توان بود انجام شده است و اخیرا کاردار سفارت نیجریه به وزارت خارجه آمد و مراتب نگرانی ایران به وی ابلاغ شد و ایشان توضیحاتی داد و قرار شد نگرانی‌های ما را منتقل کند.»

موسوی بیان کرد: «لزوم حفظ جایگاه و شأن ایشان برای ما و مسلمانان و دولت نیجریه لازم و واجب است و امیدواریم تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد و گشایش‌هایی که در بحث پزشکی ایشان ایجاد شده به نتیجه برسد و ایشان سلامتی کامل خود را بازیابد و زمینه خلاصی ایشان از بند فراهم شود.»

از سوی دیگر موسسه حقوق بشر ایران ( صلح زیبا) در نامه‌ای از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست هر چه سریع‌تر امکان آزادی شیخ زکزاکی و معالجه او را فراهم کند.

 

سید عباس موسوی

 

 

نقش پررنگ صهیونیست‌ها در اقدامات علیه شیخ زکزاکی

 

حسن هانی‌زاده بیان کرد: شیخ زکزاکی یکی از شخصیت‌های مبتکر و  تاثیرگذار شیعه در نیجریه بود که توانست تفکرات و اندیشه‌های اهل بیت را به مردم نیجریه منتقل کند و شرایطی فراهم کند که شیفتگان مکتب حسینی هر روز در نیجریه افزایش یابند.

وی ادامه داد: طی یک دهه گذشته سعودی‌ها با نفوذ در میان فرماندهان نظامی و مقامات سیاسی و قضایی کشور نیجریه، تلاش کرده‌اند تا مانع حرکت شیخ زکزاکی در این کشور شوند. آنها  در این راستا، ده‌ها میلیون دلار رشوه به فرماندهان نظامی و سیاسی نیجریه پرداخت کرده‌اند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: حملات مکرر به منزل شیخ زکزاکی و یاران او با تحریک عربستان و وهابیت که نفوذ زیادی در نیجریه و شرق و غرب آفریقا پیدا کرده، بوده است. متاسفانه هرگاه دادگاهی برای تبرئه شیخ زکزاکی برگزار می‌شود، سعودی‌ها با نفوذ در میان قضات و فرماندها نظامی نیجریه مانع این کار می‌شوند.

هانی زاده خاطرنشان کرد: جریان وهابیت در نیجریه همسو با صهیونیست‌ها به صورت خزنده و آرام در حال نفوذ در میان شیعیان این کشور هستند از ترس اینکه مبادا محور مقاومتی در آفریقا به وجودبیاید و خطری را متوجه صهیونیست‌ها و وهابیون داشته باشد.

وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها همراه وهابیون نقش پررنگی در اقدامات خشونت آمیز علیه شبخ زکزاکی دارند، افزود: همین وهابیت و صهیونیست‌ها بودند که با حمایت‌های مالی و سیاسی خود باعث بروز فتنه و تفرقه در سودان شدند و حال نیز تمام تلاش خود را در ایجاد شکاف و تفرقه بین مسلمانان شیعه و سنی در مناطق غرب آسیا و شمال آفریقا دارند.

 

صادر شدن مجوز آزادی شیخ زکزاکی توسط دادگاه نیجریه بعد از سالها

کاربران فضای مجازی  همزمان با مسلمانان دیگر کشورهای جهان، طوفان توییتری عظیمی به راه انداختند و در این پویش جهانی، آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی را مطالبه کردند. کاربران فضای مجازی پست‌های خود را با هشتگ‌های FreeZakzaky# (آزادی زکزاکی)، #زکزاکی_آزمون_انسانیت  و FreeZakzakyForTreatment# (آزادی زکزاکی برای درمان) در توییتر به اشتراک گذاشتند و همگی یکصدا مظلومیت شیخ شیعه‌ نیجریه را فریاد زدند.

دادگاهی در نیجریه مجوز آزادی شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی این کشور و همچنین همسر ایشان برای درمان در خارج از کشور را صادر کرد.

جنبش اسلامی نیجریه در همین ارتباط در حساب توئیتری خود نوشت، دادگاه مجوزی برای سفر وی و همسرش به هند برای پیگیری روند درمان صادر کرده است.

براساس گزارشها این حکم از سوی دادگاه عالی کادونا، یکی از ایالتهای نیجریه، صادر شد .

 

اقدام فریبکارانه در فرودگاه هند با شیخ زکزاکی

دفتر شیخ زکزاکی در ایران درباره وضعیت بهداشتی شیخ زکزاکی و همسرش بیانیه ای صادر کرده بود.

در این بیانیه آمده است: شیخ زکزاکی و همسرشان پس از تحمل چهار سال بازداشت، رنج و بیماری، در ۱۳ آگوست ۲۰۱۹ جهت درمان به بیمارستانی در هند منتقل شد.

متاسفانه انتقال ایشان به بیمارستان معیّن با پزشکان از پیش تعیین شده موفقیت آمیز نبوده است و در هنگام ورود شیخ زکزاکی به فرودگاه به طرز فریبکارانه ای شیخ و همسرش را تحویل گروهی دادند که مشخص شد با گروه پزشکی از پیش تعیین شده متفاوت بوده است.

شواهد نشان دهنده اعمال نقشه ای از پیش طراحی شده توسط نیروهای امنیتی نیجریه NIA و همدستان آنهاست.

دولت نیجریه، علی الخصوص نیروهای امنیتی آن باید مسولیّت هرگونه پیشامد منفی در سلامتی شیخ زکزاکی و همسرش را بپذیرد.

 

آیا تصمیم شیخ زکزاکی برای بازگشت به نیجریه صحت دارد؟

شیخ «ابراهیم زکزاکی» رئیس جنبش اسلامی نیجریه تصمیم گرفته است به این کشور بازگردد.

بر اساس گزارش یونیوز شیخ زکزاکی که برای درمان به هند سفر کرده بود تصمیم گرفته این کشور را ترک کند و به نیجریه بازگردد.

این اقدام به دنبال تشدید فشارهای امنیتی علیه وی صورت گرفت که بر روند درمانی شیخ زکزاکی تأثیر منفی گذاشته است.
البته "سید جلال نقوی" از شیعیان هند و عضو گروه ویژه سفر دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه به هند خبر‌های منتشره شده درخصوص تصمیم بازگشت شیخ زکزاکی از هند را تکذیب کرد.

همچنین خبرگزاری صداوسیما با انتشار این فیلم تصمیم بازگشت شیخ زکزاکی را تکذیب کرد.

هراس دولت نیجریه از خیزش اسلامی در آفریقا

کشورهای آفریقایی در هفته‌های اخیر شاهد خیزش جدیدی از بیداری اسلامی هستند که کشورهای شمالی این قاره (لیبی، سودان، الجزایر) را پس از ۱۰ سال، بار دیگر در برگرفته و افزون بر این در روزهای اخیر به مراکش در شمال‌غربی آفریقا کشیده شده است. دیگر کشورهای این قاره سیا، در ترس و هراسند که مبادا این اعتراضات مردمی در مناطق آن‌ها شکل گیرد؛ کشورهایی که با سیاست‌های آل‌سعود و امارات همراه هستند و سیاست‌های عبری و غربی آن‌ها را در بلادشان دنبال می‌کنند؛ سیاست‌هایی که با واکنش‌های عمومی مواجه شده و اعتراضات و تظاهرات متعددی در سودان و مراکش علیه سیاست‌های ریاض و ابوظبی به دنبال داشته است چرا که به‌طور رسمی به دخالت در این قاره اذعان کرده‌اند؛ دخالت‌هایی که به فراخوانده‌شدن سفیر امارات از رباط، پایتخت مراکش منجر شد.

از این رو، حکومت آباچا در نیجریه که امور سیاسی این کشور را در دست دارد و با سیاست‌های آل‌سعود همراه است، از گسترش و خیزش بیداری اسلامی در «نیجریه» که پرجمعیت‌ترین کشور آفریقاست، هراس دارد. این کشور ۱۷۰ میلیون نفری به برکت تلاش‌های «شیخ ابراهیم زکزاکی» حدود ۱۰ میلیون نفر از آنان طرفدار انقلاب اسلامی و مذهب جعفری شده‌اند.

 

download

منبع: ریشه
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi