شناسه خبر : 68944
شنبه 26 مرداد 1398 , 10:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

طعم شیرین نوشتن زیر حس تلخ اسارت

کتاب "تلخ و شیرین از اسارت" اثر جدید نویسنده کتاب برگزیده سال دفاع مقدس؛ "هنر اهل بیت (ع) " توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.

موضوع اسارت و آزادگی در سال‌های پس از جنگ تحمیلی از ابعاد مختلف نگارشی و تحقیقی مورد توجه نگارندگان و پژوهندگان حوزه دفاع مقدس قرار داشته است. به نظر می‌رسد که نوشتن در این حوزه نه تنها می‌تواند به انتقال تجربه‌هایی از اسارت بینجامد که گاه شیوه پرداخت به موضوع، از بار سنگین و طعم تلخ آن می‌کاهد.


کام تلخ رزمندگان ایرانیِ در بند رژیم بعث عراق در ۲۶ مرداد‌ماه سال ۱۳۶۹ با بازگشت به خاک میهن به شیرینی نشست و در این روز، نخستین گروه از آزادگان بوسه بر خاک میهن زدند. رنج اسارت که از تبعات جنگ محسوب می‌شود، آمیخته با درس‌هایی است که واگویی آن برای نسل امروز می‌تواند لحظات مقاومت را به شیوایی بیان کند.

هنر زندگی در چگونگی استفاده از داشته‌ها و فرصت ها، خصوصا در زمان بحران‌ها است. غم و غصه و شادی و نشاط لازمه هر جامعه‌ای است. اما در اردوگاه‌های یاس آور اسارت این عناصر رنگ و بوی دیگری داشت. چرا که فرزندان سلحشور خمینی از کمترین‌ها برای حفظ روحیه و ایمان خود بهترین بهره را می‌بردند. رسالت این اثر تبیین و معرفی گوشه‌ای از این خلاقیت‌ها است، که می‌تواند برای نسل‌های امروزی راهگشا باشد.
 
در این اثر بیش از ۱۵۵ خاطره تلخ و شیرین از زبان ۳۴ نفر از آزادگان و نیز چند کتاب جمع آوری و به رشته تحریر در آمده است.
پیش از این، از این نویسنده و جانباز سر افراز دو کتاب هنر اهل بیت (ع)؛ سیری در اندیشه و باور‌های شهدا و رزمندگان دفاع مقدس و کتاب نهال‌های برومند؛ سیری در اندیشه و باور‌های آزادگان سر افراز به چاپ رسیده است.
 
برشی از کتاب:
آلبرت مسیحی:
موقع عزاداری یکی از اسرای مسیحی به نام آلبرت گفت: برای مراقبت و نگهبانی من پشت پنجره می‌ایستم. از او پرسیدیم: اگر عراقی‌ها ما را هنگام عزاداری ببینید و کتک بزنیند، برایمان لذت بخش است، چون به آن اعتقاد داریم. اما تو چی؟ اگر عراقی‌ها بفهمند خیلی اذیتت می‌کنند.
آلبرت گفت: این که من مسلمان نیستم و اسلام دین من نیست، درست؛ اما همان طور که ایران وطن من است و برای آن جنگیدم، اسلام هم دین هموطنان من است و برای من ارزشمند است؛ بنابراین اگر در این راه کتک هم بخورم برای من لذت بخش است. ضمن آنکه امام حسین ع. به سبب جوانمردی و نرفتن زیر بار ظلم به شهادت رسید. شما هم برای چنین شخصی عزاداری میکنید و این برای من مهم و ارزشمند است...
کتاب "تلخ و شیرین از اسارت" در قطع رقعی و ۱۵۰ صفحه اثر جدید سید حسن منتظرین که همزمان با ایام سالروز بازگشت آزادگان سر افراز به میهن اسلامی توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.
علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب "تلخ و شیرین از اسارت" می‌توانند از طریق سایت manvaketab.ir با تخفیف ویژه تهیه نمایند و یا از طریق ارسال نام کتاب به سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ کتاب را با پست رایگان دریافت نمایند
منبع: دانشجو
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi