شناسه خبر : 68970
یکشنبه 27 مرداد 1398 , 09:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دیروز در عمق ۱۲۰۰ کیلومتری انجام شد

حمله ۱۰ پهپاد انصارالله به بزرگ‌ترین مرکز نفتی عربستان

یگان پهپادی ارتش و انصارالله یمن با 10 فروند پهپاد تهاجمی، مراکز حساس نفتی و پالایشگاه‌های دولت سعودی را در جنوب شرق این کشور و در نزدیکی مرز امارات هدف قرار‌دادند. این حمله، «بزرگ‌ترین عملیات یمن علیه آل‌سعود» عنوان شده است.

تحولات یمن وارد فاز جدیدی شده است. پس از ناکامی ائتلاف سعودی در نبرد نظامی با انصارالله این بار طرح تجزیه این کشور مشترکا توسط امارات و عربستان در دستور کار قرار گرفته است. نیروهای وابسته به ابوظبی و ریاض در نزدیک به دو هفته اخیر در شهر جنوبی عدن با هم وارد درگیری شده و نیروهای شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات بر شهر عدن مسلط شدند. کارشناسان می‌گویند این درگیری‌ها مقدمه‌ای برای سه پاره شدن یمن است. شرق یمن برای عربستان، جنوب برای امارات و شمال نیز برای انصارالله! اما این مسئله و این حربه شدیدا توسط انصارالله رد شد و این جنبش به دنبال به شکست کشاندن آن است. در همین راستا خبر رسید انصارالله یمن «بزرگ‌ترین عملیات» خود را با هدف هشدار به متجاوزان انجام داده است و جهان را متوجه خود کرد.
عملیات بازدارنده شماره 1
خبرگزاری فارس در این باره نوشته، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که با 10 فروند پهپاد تهاجمی، تأسیسات نفتی آرامکو را در نزدیکی مرز امارات هدف قرار‌داده و این عملیات در چارچوپ عملیات «بازدارنده شماره یک» است. بنابر اعلام شبکه المسیره، سریع این را هم گفت که در این عملیات حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» از شرکت‌های وابسته به آرامکو در شرق عربستان و در نزدیکی مرز امارات (۱۰ کیلومتری مرز امارت ابوظبی) هدف قرار گرفته است. ارتش یمن بلافاصله پس از این عملیات از شرکت‌های خارجی خواست از مراکز مهم در عربستان خارج شوند و از آن دوری کنند. او گفت که حوزه نفتی و پالایشگاه «الشیبه» بزرگترین ذخایر استراتژیک عربستان را در خود جای داده است. میدان نفتی الشیبه در سال ۱۹۹۸ کشف شد. میزان ذخیره نفت خام این میدان بالغ بر ۱۴ میلیارد بشکه برآورد شده است. ظرفیت تولید میدان نفتی الشیبه به طور میانگین معادل یک میلیون بشکه در روز اعلام شده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن با تقدیر از تمامی کسانی که در این «پیروزی» سهیم بودند؛ دولت سعودی را تهدید کرد که در صورت عدم توقف حملات، عملیات‌های وسیع‌تر و بزرگ‌تر در راه خواهد بود.
اظهارات رهبر انصارالله
«سید عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن، عصر دیروز با اشاره به عملیات یگان پهپادی ارتش یمن و انصارالله علیه میدان نفتی «الشیبه» ، آن را بزرگترین عملیات یمنی‌ها از ابتدای جنگ ائتلاف سعودی دانست و خاطرنشان کرد، عملیات پهپادی امروز یمن درس مشترک و هشداری مهم به امارات است.
وی پالایشگاه الشیبه را یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های نفت عربستان سعودی و دارای مخازن نفتی بسیار دانست وخطاب به دشمنان یمن گفت: هر اندازه دشمنی شما ادامه پیدا کند، اصرار ما برای ادامه مبارزه هم بیشتر می‌شود. توانایی نظامی ما در صورت ادامه تجاوزات ائتلاف سعودی، روز به روز افزایش پیدا می‌کند.
رهبر انصارالله یمن در ادامه خطاب به عربستان و امارات هشدار داد که خسارت‌های اقتصادی کشورهای متجاوز در صورت ادامه تجاوزاتشان، بیشتر و بیشتر خواهد شد و آمریکا با ادامه این جنگ، شما را می‌دوشد.
وی به دولت سعودی گفت: منفعت شما در پایان دادن به جنگ یمن است و ادامه حملات به یمن، هیچ توجیهی ندارد.
رهبر جنبش انصارالله یمن در ادامه به تحولات اخیر عدن اشاره کرد و گفت که آنچه که در (منطقه ) مرکزی جنوب یمن رخ داده، ارتباط روشنی با توطئه‌های ائتلاف متجاوز به یمن دارد.
وی تصریح کرد: هدف دشمنان در جنوب یمن، اشغالگری و تجزیه این کشور بوده و این موضوعی است که ما از ابتدای جنگ به آن اشاره کرده‌ایم.
سید عبدالملک الحوثی افزود: شورای انتقالی جنوب یمن و حزب اخوانی الاصلاح(تحت حمایت عربستان) و دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی»، از جمله گروه‌هایی هستند که تصمیم به ایستادگی در کنار ائتلاف متجاوز را گرفته‌اند. این گروه‌ها هرگز تصور نمی‌کردند که کشورهای عضو ائتلاف برای رسیدن به آرزوهای توسعه طلبانه خود و کشاندن جنوب یمن به ورطه نابودی، گوی سبقت را از هم بربایند.
رهبر انصارالله تاکید کرد ، منصور هادی باید خیلی احمق و ساده‌اندیش باشد که فکر کند آمریکا و انگلیس تلاش خواهند کرد تا به وی کمک و خدمت رسانی کنند.
الحوثی گفت که عربستان و امارات و دیگر متحدان آنها امروز در بحران یمن گیر افتاده‌اند و به دنبال راه خروج هستند.
آل‌سعود: حمله بزرگ نبود!
رویترز ساعتی بعد از این خبر به نقل از یک منبع سعودی این خبر را تأیید کرد. رویترز به نقل از این منبع که نامش را فاش نکرد، نوشت، یک منبع سعودی به حمله حوثی‌ها به حوزه نفتی الشیبه اذعان کرد و گفت که خسارت سطحی به ایستگاه گاز وارده آمده است! شرکت سعودی «آرامکو» هم برای کم‌اهمیت جلوه‌دادن بزرگ‌ترین عملیات پهپادی در تاریخ یمن گفت که این عملیات یمنی‌ها باعث توقف فرآیند تولید میدان نفتی «الشیبه» نشده است. به گزارش الجزیره، شرکت نفتی آرامکو بعد از ظهر روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تیم اطفای حریق صبح امروز موفق شد «آتش‌سوزی محدود» در میدان نفتی الشیبه را مهار کند. سعودی‌ها پیش از این نیز تلاش کرده‌اند حملات انقلابیون یمن را کوچک جلوه دهند اما کار را به سازمان ملل هم کشانده‌اند!
ارتش و انصارالله یمن طی ماه‌های گذشته شروع به حملات وسیع پهپادی و موشکی در عمق خاک عربستان کرده‌اند. هرچند پیش از آن نیز حملات پهپادی صورت می‌گرفت اما وسعت، برد و دقت این حملات تحول تازه‌ای در جنگ یمن محسوب می‌شود. یگان پهپادی یمنی‌ها در ۲۴ اردیبهشت گذشته نیز برای اولین بار توانست تا عمق ۸۵۰ کیلومتری عربستان پرواز کرده و خط لوله نفت استراتژیک شرق به غرب سعودی‌ها را هدف قرار‌داد. حمله‌ای که «یک تحول راهبردی» در جنگ محسوب می‌شد به طوریکه سعودی‌ها از سران کشورهای عربی برای برگزاری نشستی در این خصوص در مکه دعوت کردند و همزمان دولت ریاض این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل نیز مطرح کرد.
تجهیزات نظامی بنجل!
 دهم مرداد گذشته نیز سرتیپ «یحیی سریع» با حضور در مقابل رسانه‌ها اعلام کرده بود: «یک هدف نظامی مهم در الدمام را با یک موشک بالستیک پیشرفته دوربرد هدف قرار‌دادیم. بار دیگر از شرکت‌های خارجی در عربستان دعوت می‌کنیم که از اهداف نظامی و حیاتی دور شوند». الدمام در عمق ۱۵۰۰ کیلومتری خاک عربستان قرار دارد. نکته جالب توجه اینکه در هیچ یک از این حملات پدافند هوایی سعودی‌ها که از آمریکا خریداری شده است قادر به هیچ واکنشی نبوده‌اند. فرودگاه «ابها» و پایگاه هوایی «ملک خالد» و فرودگاه «نجران» نیز گاه و بیگاه هدف حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها قرار می‌گیرد. پیش از این در برخی گزارش‌ها آمده بود، ترامپ تجهیزات نظامی بنجل به بن سلمان فروخته است!
عقب‌نشینی عربستان از یمن
اما روزنامه «نزاویسیمایا گازتا» در مقاله‌ای نوشته: «عربستان حضور نظامی خود در یمن را، بعد از عقب‌نشینی امارات احتمالاً کاهش می‌دهد.» این موضوع را یک منبع دیپلماتیک عربی، که در چارچوب اتحادیه عرب کار می‌کند، به این روزنامه اعلام کرده و گفته، گفت‌وگوها با مسئولان سعودی این تصور را به‌وجود آورده است که ریاض خطرات ادامه مشارکت در جنگ یمن را می‌داند. در این مقاله دلیل عقب‌نشینی برنامه‌ریزی‌شده عربستان از مشارکت در درگیری یمن اعلام نشده ولی احتمال داده است که این جنگ برای ریاض بسیار گران بوده است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi