شناسه خبر : 68987
یکشنبه 27 مرداد 1398 , 13:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فقر اطلاعاتی بنیاد شهید در مورد «آزادگان»

جانشین موسسه فرهنگی پیام آزادگان گفت: بنیاد شهید، آزادگان و نیازهای آن‌ها را به طور دقیق نمی‌شناسد. این ادعا نیست و کاملا واقعیت است که بنیاد شهید در مورد آزادگان فقر اطلاعاتی دارد.

بنیاد شهید در مورد آزادگان فقر اطلاعاتی دارد 26 مردادماه سالروز بازگشت آزادگان به کشور روز پرافتخاری را در تاریخ ایران رقم زد، رزمندگانی که ماه‌ها و سال‌ها در چنگال نیروهای بعثی رنج اسارت را تحمل کردند با رفتار و منش خود صحنه‌های بی‌بدیلی از فرهنگ آزادگی و بردباری را رقم زدند و با بازگشت خود شادی را در دل مردم جاری کردند. در ایام سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس پای صحبت‌های «فریبرز خوب‌نژاد» از آزادگان دوران دفاع مقدس و جانشین موسسه فرهنگی پیام آزادگان نشسته است تا از مشکلات جامعه آزادگان به عنوان گروهی از ایثارگران کشور بشنود. در ادامه بخش دوم مصاحبه این آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس را می‌خوانید.

بنیاد شهید خانه ماست

در تهران جلساتی با بنیاد شهید برگزار شده و ما دوست داریم بنیاد شهید خودش برنامه مستقل داشته باشد، چون یکی دو سالی است که مانند سال‌های قبل در برگزاری مراسم سالگرد ورود آزادگان به ویژه در تهران شاهد همکاری آنها نیستیم، یا بهتر بگویم، همکاری مناسب نیست. بنیاد نهادی‌ است که از طرف نظام جمهوری اسلامی و با نمایندگی مقام معظم رهبری برای رسیدگی به این امور به وجود آمده است. ما خود را فرزند بنیاد شهید می‌دانیم و در هر شرایطی بنیاد را حمایت می‌کنیم. سال‌هایی بوده که مسئولان بنیاد شهید نمی‌خواستند با ما همکاری کنند؛ اما ما در هر برنامه‌ای که داشتیم نام بنیاد را آوردیم بدون اینکه کمکی کرده باشند. چون خود را وابسته به آن‌ها می‌دانیم. امیدواریم بنیاد شهید که خانه ماست این موضوع را بداند که موسسه فرهنگی پیام آزادگان آمادگی هم‌افزایی را دارد و انتظار داریم آنها با آغوش باز در کارهای فرهنگی موسسه مشارکت موثر داشته باشند. ما دوست داریم که بنیاد فضا را باز کند تا ما بیشتر با آن‌ها کار کنیم.

 مراسم 26 مرداد بهانه‌ای برای حل مشکلات آزادگان باشد

بنیاد شهید، آزادگان و نیازهای آن‌ها را به طور دقیق نمی‌شناسد. این ادعا نیست و کاملا واقعیت است؛ بنیاد شهید در مورد آزادگان فقر اطلاعاتی دارد. نمی‌خواهم بگویم که بی‌توجه است اما دلیلش این است که آزادگان ۱۰ سال از این کشور دور بودند و وقتی برگشتند، ستاد آزادگان داشتند. اما وقتی نهادهای ایثارگری ادغام شدند از آزادگان کسی در بنیاد شهید نبود. به نظر من مدیران بنیاد مشکلات آزادگان را نمی‌شناسند یا بهتر بگویم کامل نمی‌شناسند و حال که نمی‌‎شناسند دلیل نمی‌شود خدماتی که نیاز آزادگان بوده به آن‌ها داده نشود. اگر اطلاعات ندارند جایی هست که اطلاعات و ارتباطات کامل با آزادگان دارد و ظرفیت‌های آزادگان را به درستی می‌شناسد، چرا از این ظرفیت استفاده نمی‌کنند؟ چرا به عنوان مشاور امین نباید از این موسسه در همه زمینه‌های مربوط به آزادگان استفاده شود؟

نبود اطلاعات کافی منجر به برخی از ناهماهنگی‌ها و برخی از مشکلات شده که نمونه آن را در آیین‌نامه نقل و انتقالات فرزندان ایثارگران در دانشگاه‌ها به وضوح می‌توان مشاهده کرد. این قانون که فقط جانبازان فلان درصد مشمول این قانون می‌شوند، یعنی اینکه آشنایی و اطلاعات درستی از آزاده‌ای که 10 سال اسیر و زیر شکنجه بوده ندارند. چرا نباید فرزند این آزاده در شهر خودش درس بخواند؟ منظور من این است که مشکلات و شرایط آزادگان شرایطی استثنایی و خاص است، این‌ها دارای شرایطی هستند که باید با توجه به آن قانون و آیین‌نامه تنظیم کرد؛ آزاده‌ای که 10 سال اسارت کشیده چرا نباید ۵۰ درصد جانبازی داشته باشد؟ من پیشنهادم برای بنیاد شهید این است که اعلام کنند تسهیلات و امور درمانی و خانواده‌های کلیه آزادگان که تعداد خیلی زیادی هم نیستند، مانند جانبازان ۵۰ درصد محاسبه ‌شوند؛ این کار می‌تواند تا حدی بی‌عدالتی را مرتفع کند.

ما در سالگرد ورود آزادگان از معاونت بهداشت و درمان بنیاد، معاون تعاون، معاون اداری- مالی، معاون فرهنگی و به‌خصوص معاون حقوقی درخواست داریم حتما نیازهای آزادگان را بشناسند. برای رفع این مشکل و شناخت بیشتر، از آزادگان نیز در پست‌های مدیریتی کمک بگیرید؛ در همه بنیاد شهید یک آزاده به عنوان مدیر شاغل بود که او هم هفته پیش رفته است. حالا دلیلش را نمی‌دانیم که بازنشسته شده، استعفاء داده یا او را برکنار کرده‌اند. وقتی کسی نباشد مشکل را بگوید نمی‌توان آن را حل کرد. ما امیدواریم مراسم سالروز ۲۶ مرداد سال ۹۸ یک بهانه‌ای باشد برای اینکه عدم شناخت بنیاد شهید و امورایثارگران نسبت به آزادگان برطرف شود.

اساس هویت آزادگان در خطر است

به نمایندگان خود در استان‌ها گفتم و باز هم تاکید می‌کنم که در دیدار با مقامات استانی به خصوص استاندار، نماینده ولی‌فقیه و رئیس بنیاد شهید تمام مشکلات آزادگان را بیان کنند و چون تا الان به درستی تبیین نشده است مشکلات و ظرفیت‌های آن ها را بگویند. آنگونه که من از استان‌ها شنیده‌ام گزارشاتی می‌آید که بنیاد الحمدالله تکانی خورده و بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی فرستاده است، امیدواریم و از خدا می‌خواهیم که آنقدر نام آزادگان توسط دستگاه‌ها به ویژه بنیاد شهید و امور ایثارگران گرامی داشته شود و نام آزادگان بر سر زبان‌ها باشد که ما به انجام کارهای دیگر از جمله تولید کتاب، گردآوری آثار آزادگان، تولید فیلم، مستند و سایر آثار هنری بپردازیم. وقتی ما می‌بینیم اساس هویت آزادگان در خطر است، ناچاریم برنامه‌های جدی برگزار کنیم. من از همه مدیران بنیاد شهید که حتی کمک کوچکی به ما کرده‌اند تشکر می‌کنم. به‌خصوص چند سالی همکاری‌ها خوب بود، اما 2دو سه سالی است که مقداری کم لطفی شده است. امسال هم تا اینجایی که ما مطلع هستیم کارهای خوبی در این زمینه انجام شده که امیدواریم در مرحله اجرا خود را نشان دهد. دوستان موسسه اعم از هیئت مدیره، هیئت موسس و مدیران هیچ رقابتی با هیچ جایی ندارند جز اینکه تلاش می‌کنند خدمتی انجام شود. از همین‌جا عرض می‌کنم که این موضوع برگزاری مراسمات به ویژه برای شرایط امروز کشور و نیاز آزادگان و خانواده‌هایشان به جشن و برنامه‌های دورهمی بسیار حائز اهمیت است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi