شناسه خبر : 68997
دوشنبه 28 مرداد 1398 , 09:34
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آخرین پرواز «نوژه» در «پاوه»

هواپیمای سرگرد خلبان «محمد نوژه» هنگام انجام گشت‌های هوایی، مورد اصابت آتشبار عناصر ضدانقلاب قرار گرفت و از کنترل خارج شد و به کوه اصابت کرد تا این خلبان شجاع به همراه همرزمش به شهادت برسد.

هر بار که نام کودتای «نقاب» می‌آید، برخی به اشتباه آن را کودتای «نوژه» می‌نامند؛ در حالی که «نوژه» نام کودتا نیست؛ بلکه نام یک خلبان شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که ۲۵ مرداد سال ۵۸ در «پاوه» به شهادت رسید؛ در حالی که کودتای نقاب سال ۵۹ رخ داد.

صحنه شهادت خلبان شهید «محمد نوژه» و همرزمش ستوان یکم خلبان شهید «سید عبدالله بشیری موسوی» که در کابین عقب هواپیما، وی را همراهی می‌کرد، در سکانسی از فیلم سینمایی «چ» نمایش داده می‌شود؛ همان‌جایی که یک جنگنده ارتش جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با ضدانقلاب بر فراز شهر «پاوه» به پرواز درمی‌آید؛ اما هدف گلوله قرار گرفته و سقوط می‌کند.

آخرین پرواز «نوژه» در «پاوه»

«محمد نوژه» ۸ فروردین سال ۱۳۲۴ در تهران به دنیا آمد و پس از گذر از دوران کودکی و نوجوانی، مدرک دیپلم خود را اخذ کرد و وارد دانشگاه افسری شد، بعد از اتمام تحصیلات در دانشگاه افسری و دریافت درجه ستوان دومی با توجه به علاقه زیادی که به آموختن فن خلبانی داشت، داوطلبانه به نیروی هوایی انتقال یافت و پس از طی دوره‌های خلبانی، سال ۱۳۴۹ به منظور تکمیل دوره خلبانی به هنگ آموزشی ۳۸ پایگاه هوایی «لاردو» واقع در ایالت «تگزاس» آمریکا اعزام شد و در سال ۱۳۵۱ با اخذ نشان و مدرک خلبانی، به جمع خلبانان اف-۴ پیوست.

«محمد نوژه» سال ۵۸ به پایگاه سوم شکاری همدان منتقل شد و مسئولیت گردان ۳۱ شکاری این پایگاه را برعهده گرفت. ۲۳ مرداد سال ۵۸ وقتی مهاجمان مسلح طرفدار حزب «دموکرات» کردستان به شهر «پاوه» حمله و آن را اشغال کردند، ۲ روز بعد یعنی ۲۵ مرداد، هیأتی مرکب از دکتر «مصطفی چمران» وزیر دفاع وقت، سرلشکر «ولی‌الله فلاحی» فرمانده نیروی زمینی ارتش و «ابوشریف» معاون عملیاتی سپاه، عازم شهر «پاوه» شدند.

در همین اوضاع بود که پایگاه سوم شکاری همدان، پس از مطلع شدن از ماجرای سقوط شهر «پاوه»، با دستور قبلی، تصمیم گرفت تا ۲ فروند هواپیما را بر فراز این شهر به پرواز درآورد تا با شکستن دیوار صوتی، در دل ضدانقلاب اضطراب ایجاد کرده و از طرفی نیز از بالگرد‌های نیروی زمینی ارتش و ستون اعزامی که از کرمانشاه به پاوه اعزام شده بودند، پشتیبانی کند؛ در همین راستا سرگرد خلبان «محمد نوژه» به همراه همرزمش ستوان یکم «بشیر موسوی»، با یک فروند هواهپیمای اف – ۴ داوطلبانه به مناطق تحت اشغال ضدانقلاب اعزام شد.

هواپیمای سرگرد خلبان «محمد نوژه» هنگام انجام گشت‌های هوایی، مورد اصابت آتشبار عناصر ضدانقلاب قرار گرفت و از کنترل خارج شد و به کوه اصابت کرد تا این خلبان شجاع به همراه همرزمش به شهادت برسد.

خلبان شهید «محمد نوژه» در طول دوران خدمت خود، مسئولیت‌هایی نظیر؛ افسر سامانه‌های کنترل اسلحه گردان ۱۰۱ شکاری، رئیس شعبه عملیات مشترک، معاونت عملیات پایگاه ششم و فرمانده گردان ۳۱ شکاری پایگاه سوم در نیروی هوایی ارتش را برعهده داشته و آن‌ها را در کمال صداقت انجام داده است. وی همچنین در دوران خدمت خود، همواره فردی با انضباط بود و با برخورداری از دانش و مهارت‌های تخصصی پرواز، یکی از کارکنان ممتاز پایگاه شکاری همدان شناخته می‌شد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi