شناسه خبر : 68999
دوشنبه 28 مرداد 1398 , 09:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تجلیل از همسر شهید مدق در «عصرانه کتاب»

در نخستین برنامه از سلسله برنامه‌های «عصرانه کتاب» از همسر شهید مدق تجلیل به عمل آمد. این برنامه در ایستگاه مترو شهدا برگزار شد.
تجلیل از همسر شهید مدق در «عصرانه کتاب»



ایستگاه متروی شهدا به دلیل موقعیت مکانی در کنار میدان معروف شهدا یا همان ژاله سابق قرار دارد. میدانی که خاطره قیام خونین ۱۷ شهریور سال ۵۷ را تداعی می‌کند. هویت و بافت محله ۱۷ شهریور آن را به یکی از محله‌های شهیدپرور تبدیل کرده است. تقریباً تمام کوچه‌ها و خیابان‌های این منطقه به نام یک شهید مزین شده است؛ از شهدای دوران انقلاب تا شهدای هشت سال دفاع مقدس.

مسافران متروی ایستگاه میدان شهدا نیز عموماً از ساکنان همین محله هستند. بی‌مناسبت نیست بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در این ایستگاه متبرک به نام شهدای گرانقدر باشد و چه بهانه‌ای بهتر از آیین رونمایی و معرفی کتاب زندگی شهدای عزیزمان.

این بار زندگی شهید منوچهر مدقّ به روایت فرشته ملکی،‌ همسر شهید و به قلم مریم برادران به رشته تحریر درآمده است. در دوره‌ای که بسیاری از ناشران کتاب‌های ادبی و فرهنگی دغدغه انتشار آثار شان را در حضور ناشران غیرقانونی و نیز رانت موجود در عرصه چاپ و نشر را دارند. اثر حاضر با کمترین تبلیغات ممکن و صرفاً به دلیل شیوایی، رسایی و در عین حال سادگی روایت به عنوان اثری پرمخاطب در معرض فروش قرار گرفته است. در مراسمی به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران و با مشارکت و همراهی موسسه روایت فتح، آیین رونمایی و خوانش کتاب شهید مدق با حضور همسر شهید و همچنین مسافران متروی تهران برگزار شد.

مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و نواخته شدن سرود مقدس جمهوری اسلامی آغاز شد و مژده لواسانی، مجری برنامه ضمن معرفی کتاب به عنوان عاشقانه‌های زندگی شهید مدق و همسرش به حاضرین، از فرشته ملکی، همسر شهید منوچهر مدق برای حضور در صحنه دعوت کرد.

فرشته ملکی با بیان خاطراتی از زندگی مشترک خود با شهید مدق از تلاش موسسه روایت فتح برای ثبت و انتشار کتاب شهید مطالبی را مطرح کرد. در بخش بعدی برنامه محسن دریالعل، مدیر انتشارات روایت فتح ضمن تشریح فرآیند چاپ کتاب گفت: مجموعه کتاب‌های «اینک شوکران» با هدف انتشار خاطرات همسران شهدا و معرفی بخش مهمی از زندگی ایشان به مخاطبان منتشر شده که اثر حاضر اولین کتاب از این مجموعه است. به منظور معرفی این آثار نشست‌های ادبی با عنوان «عصرانه کتاب» با حضور صاحب اثر برگزار می‌شود که این اولین عصرانه کتاب در ایستگاه متروی میدان شهدا است.

وی افزود: به دلیل استقبال زیاد، کتاب شهید منوچهر مدق به چاپ سی و یکم رسیده است. در مجموع بیش از 120 هزار نسخه از این اثر به فروش رسیده که به عنوان پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین کتاب نیز معرفی شده است و نکته جالب این که سه نسل از مخاطبان ما این کتاب را مطالعه کرده‌اند.

دریالعل نیز از مراحل انتشار کتاب صوتی این اثر هم یاد کرد و گفت: در مرحله اول این کتاب به صورت یک روایت صوتی ساده منتشر شد که به دلیل عدم تمرکز شنونده اثر ارائه آن با اقبال کمی مواجه شد. در نهایت با نظر کارشناسان تصمیم بر این شد که کتاب به صورت فیلم‌نامه تبدیل شود و در قالب اجرای رادیویی با در نظر گرفتن فضاسازی و تنوع صدای گویندگان عرضه شود.

مدیرعامل انتشارات روایت فتح در پایان صحبت‌های خود مسئله عرضه کتاب‌های تخفیف‌دار در مکان‌های عمومی به ویژه مترو را به عنوان یک دغدغه فرهنگی مطرح و خاطرنشان کرد: به رغم تلاش مدیران فرهنگی شاهد حضور عرضه‌کنندگان کتاب‌های قاچاق با تخفیف‌های ۵۰ درصدی هستیم که این مسئله باعث عدم موفقیت ناشران واقعی در عرضه کتاب با کیفیت مناسب شده است.

وی چاپ افست و بی‌کیفیت، رانت و ترجمه نامناسب از آثار فاخر ادبی را از عوامل بروز این مسئله عنوان کرد و از مسئولین فرهنگی تقاضای رسیدگی کرد.

احسان بیسادی معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز در توضیحاتی در خصوص مشکل یاد شده در فضاهای فرهنگی مترو تصریح کرد: دغدغه ناشران فرهنگی در خصوص عرضه کتاب‌های بی‌کیفیت با تخفیف‌های بالا قابل درک است. به همین منظور شرکت بهره برداری در تلاش است با در نظر گرفتن درآمدزایی، ضمن حفظ فضای فرهنگی ایستگاه‌های مترو به خصوص فضای فروش کتاب واگذاری غرفه‌های مربوطه را از طریق طی کردن مراحل قانونی و برگزاری مناقصه به ناشران واقعی کتاب انجام دهد. البته پیش از این متأسفانه برخی ناشران بدون رعایت موازین قانونی نسبت به عرضه آثار خود اقدام می‌کردند. بنابراین با برگزاری مناقصه و انجام مراحل قانونی فرصت عرضه و فروش در اختیار سایر ناشران قرار خواهد گرفت.

وی افزود:‌ با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو نشست‌های کتاب و معرفی آثار مطابق با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی را در برنامه‌های خود دارد که به صورت معرفی و جشن امضا در ایستگاه‌های منتخب در حال اجراست. همچنین با نصب کتیبه‌های گرافیکی نسبت به معرفی کتاب‌های پرمخاطب از طرف مردم و حتی چهره‌های مشهور که در آن بریده‌ای از کتاب در معرض نگاه مسافران قرار گرفته است پویش فرهنگی «بخوان» را اجرا کرده‌ایم.

در پایان مراسم ضمن تقدیر از همسر شهید، ‌به برگزیدگان مسابقه پیامکی کتاب جوایزی اهدا شد.

همچنین علاقمندان به کتاب شهید منوچهر مدق این اثر را با امضای همسر شهید دریافت کردند.

منبع: فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi