شناسه خبر : 69001
دوشنبه 28 مرداد 1398 , 10:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نحوه کاوش شهدای آزاده / فیلم

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ما در راستای ردیابی محل دفن تعدادی از آزادگان شهید به منطقه موصل آمدیم و وارد یکی از اردوگاه‌های اسرا شدیم که الآن تخریب شده است.
 

طبق اعلام رسمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، از تعداد 42 هزار و 879 اسیر ایرانی در اردوگاه‌های رژیم بعث صدام 24 هزار اسیر ایرانی تا روزهای آخر اسارت از چشم صلیب سرخ جهانی مخفی نگه داشته شده بودند و 450 نفر از اسرای ایران در دوران اسارت به دلیل شکنجه یا درگیری‌های دیگر با دشمن در اردوگاه‌ها به شهادت رسیده‌اند. هزار نفر از افسران به ویژه خلبانان اسیر کشور، 10 سال از دوران اسارت خودشان دور از نظارت صلیب سرخ زندانی بودند. 

پیکر شهدای آزاده‌ای که در اردوگاه‌های رژیم بعث دفن شده‌اند، بعد از گذشت سال‌ها توسط کمیته جستجوی مفقودین کاوش شده و به کشور بازمی‌گردند. سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در بازدید از اردوگاه موصل1 در عراق گفت: ما در راستای ردیابی محل دفن تعدادی از آزادگان شهید به منطقه موصل آمدیم و وارد یکی از اردوگاه‌های اسرا شدیم که الان تخریب شده است و در جریان حمله داعش از بین رفته و مدتی هم یکی از گروه‌های کُرد منطقه در اینجا ساکن بودند.

وی افزود: این اردوگاه الان تبدیل به تلی از خاک تبدیل شده. محلی که به عنوان پادگان نظامی طراحی و ساخته شده بود و بعد برای نگهداری اسرا آماده شد و بالغ بر پنج هزار نفر و به نقلی تا 10 هزار نفر از اسرا را در آن نگهداری می‌کردند.

سردار باقرزاده با اشاره به کاوش پیکر چند تن از شهدای آزاده گفت: در عید قربان جمعی از اسرا تصمیم به خروج از اردوگاه می‌گیرند و به سمت برج نگهبانی حمله می‌کنند و موفق به فرار کامل نمی‌شوند. تعدادی به شهادت می‌رسند و در همین منطقه دفن می‌شوند. ما با راهنما که خودش از نظامیان شاهد این صحنه بوده در حال شناسایی منطقه و پیدا کردن این شهدا هستیم.

فیلم بازدید سردار باقرزاده از اردوگاه موصل 1 در ادامه قابل مشاهده است:

 

download

منبع: شهیدخبر
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi