شناسه خبر : 69015
دوشنبه 28 مرداد 1398 , 14:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رأی‌الیوم بررسی کرد

۸پیام مهم انصارالله در حمله به مرکز نفتی عربستان

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» با بررسی حمله ۱۰ پهپاد یمن به میدان نفتی «الشیبه» و پالایشگاه وابسته به شرکت آرامکوی عربستان 8 پیام مهم این عملیات بزرگ را بررسی کرده است.

ارتش یمن روز شنبه از بزرگ‌ترین حمله پهپادی به اهداف سعودی در عمق 1200 کیلومتری خاک عربستان خبر داد و گفت که پایگاه نفتی «الشیبه» در جنوب شرق عربستان را هدف قرار‌داده است. این عملیات یمنی‌ها که با استفاده از 10 فروند پهپاد هجومی صورت گرفت، بزرگترین حمله پهپادی تاریخ یمن به بزرگترین منبع ذخایر استراتژیک نفتی عربستان نام گرفت که با توجه به وسعت، حجم و برد این حملات، تحول شگرفی در طول جنگ یمن به شمار می‌آید.
حالا روزنامه «رأی‌الیوم» به بررسی 8 پیام این حمله پرداخته است:
پیام اول: این حمله نیز همانند آخرین حمله‌ای که در ماه می(اردیبهشت) گذشته رخ داد و خط لوله نفت شرق به غرب عربستان را با استفاده از هفت پهپاد هدف قرار‌داد، بیانگر استراتژی نظامی یمن برای حمله به منابع نفتی عربستان به عنوان ستون فقرات اقتصاد این کشور در چارچوب طرح فرسایشی عربستان در بلند مدت است. پیام دوم: سؤالی که کارشناسان نظامی و امنیتی مطرح می‌کنند این است که چگونه این تعداد از پهپادهای یمن توانسته‌اند خود را به این میدان استراتژیک رسانده و آن را به آتش بکشند و تولید آن را متوقف نمایند بدون آنکه رهگیری شده و متوقف شوند. پیام سوم: هدف قرار‌دادن این میدان نفتی که محل مناقشه امارات و عربستان است، با هدف ارسال پیام دوگانه به دو متحد اصلی در حمله به یمن صورت گرفته است؛ نخست تلاش برای نابودی باقیمانده این اتحاد ضعیف و متزلزل و دوم تلاش برای ایجاد شکاف در روابط بین این دو متحد و جانبداری از طرف اماراتی و شاید اعطای پاداش به آن به دلیل خروج نیروهایش از یمن. پیام چهارم: پیام مهم یمن این است که پهپادهایی که توانسته به میدان الشیبه برسند، قادرند میادین دیگر همچون میدان نفتی بزرگ «الغوار» عربستان که روزانه حدود پنج میلیون بشکه نفت (نیمی از تولیدات مجموعه‌های نفتی عربستان) تولید می‌کند را هم، هدف قرار دهند. پیام پنجم: هشدار آشکار به امارات مبنی بر اینکه دو شهر ابوظبی و دبی و فرودگاه‌های آن به راحتی قابل دسترس است و اگر امارات از تصمیم خود برای خروج نیروهایش از یمن منصرف شود و هواپیماهای آن در بمباران شهرهای یمن مشارکت داشته باشند، این دو شهر مهم امارات را هدف قرار خواهد داد. پیام ششم: بیشتر حملات جنبش انصارالله به عمق خاک عربستان خواه به شهرهای جنوبی در جیزان، نجران و عسیر یا فرودگاه‌ها، تلفات انسانی در میان غیرنظامیان نداشته است بر خلاف حملات ائتلاف اماراتی-سعودی که بیمارستان‌ها، مدارس، بازارها، مجالس عزا و مراسم‌های عروسی را هدف قرار می‌دهند. پیام هفتم: جنگ یمن در چهار سال اول به نوعی جنگ یک طرفه از سمت عربستان و امارات علیه یمن بود اما اکنون به جنگ دو طرفه تبدیل شده است و به نظر می‌رسد با توجه به حمله اخیر به الشیبه و پالایشگاه آن و دقت هدفگیری، در روزها و ماه‌های آینده حملات تلافی‌جویانه یمن شدت بیشتری خواهد داشت. پیام هشتم: نمی‌توان این تحولات را جدای از تنش کنونی بین ایران و آمریکا در تنگه هرمز دانست گرچه انصارالله اصرار دارد که این حوادث مطلقا ارتباطی به این قضیه ندارد اما انصارالله رکن اصلی محور مقاومت به رهبری ایران است که سوریه، عراق، حزب‌الله لبنان و جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی را دربرمی‌گیرد. صرف نظر از اینکه این حمله به تنش در تنگه هرمز ارتباط دارد یا نه، اهرم فشاری بر عربستان و آمریکا به نفع ایران و متحدان آن و مطالبات مربوط به پایان جنگ یمن خواهد بود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi