شناسه خبر : 69031
چهارشنبه 30 مرداد 1398 , 10:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نشنال اینترست:

پیشرفته‌ترین قدرت موشکی در منطقه


یک نشریه آمریکایی معتقد است ایران در توسعه توانمندی موشکی به دستاوردهای مهمی رسیده است.
نشنال اینترست نوشت: ایران، فاقد موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌‌ای با قابلیت حمل کلاهک اتمی، مانند نوعی که ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس دارا هستند، است. با این وجود این کشور به توسعه موشک‌های بالستیک خود با برد بالا طی سالیان اخیر ادامه داده و اتفاقا به دستاوردهای مهمی هم دست پیدا کرده است.
در تاریخ 8 سپتامبر و یک اکتبر 2018، ایران موشک‌های ذوالفقار، قیام یک و فاتح-110 را به سمت مقر تروریست‌ها در کردستان عراق شلیک کرد. این حملات از این جهت حائز اهمیت بود که طی 20 سال اخیر در نوع خود بی‌سابقه بود.
حملات ماه اکتبر، با موشک‌های نوع ذوالفقار و قیام-یک، شبه‌نظامیان داعش را در نزدیکی شهر مرزی ابوکمال در شرق سوریه هدف قرار داد. چندی پیش نیز در ماه سپتامبر از موشک‌های فاتح-110 برای حمله به مقر گروه‌های مسلح در خاک کردستان عراق استفاده شد، حمله‌ای که باعث کشته شدن حداقل 17 نفر و زخمی شدن تعدادی دیگر گردید.
در ماه مه سال 2018، دولت ترامپ رسما از توافق هسته‌ای سال 2015 بین ایران و 6 قدرت جهانی خارج شد.
واشنگتن رسما خواهان مذاکره بر سر برنامه موشکی جمهوری اسلامی شد. وزیر امور خارجه، مایک پمپئو در یکی از سخنرانی‌های خود توقف برنامه موشکی ایران را از پیش‌شرط‌های شروع مذاکرات با این کشور نامید.
آنچه که روشن است این‌که تهران برای بهبود موشک‌های موجود خود از زیرساخت و تخصص لازم برخوردار است. مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن در این‌باره اظهار داشت: ایران دارای بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی در خاورمیانه است که هزاران موشک بالستیک و کروز با برد کوتاه و متوسط ​​را در خود جای داده است. با این موشک‌ها، اسرائیل و جنوب شرقی اروپا در تیررس ایران هستند.
در ماه مه سال 2018، محققان موسسه مطالعات بین‌المللی میدبوری در مونتری کالیفرنیا فاش کردند که به‌نظر می‌رسد یک مکان آزمایش مخفی موشکی ایران در نزدیکی شهر بیابانی شاهرود واقع شده است. مایکل‌اللمن، یک کارشناس موشکی در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن، به نیویورک‌تایمز گفت که تأسیسات شاهرود بسیار پیشرفته است.
 دولت ترامپ این‌گونه تصور می‌کند که تحریم‌ها و تهدید به زور، ایران را وادار به تسلیم موشک‌‌های خود و زیرساخت‌های تحقیق و توسعه آن می‌کند، اما این فرضیه به‌نظر نادرست است.
در این بین به‌نظر می‌رسد اللمن و مارک فیتزپاتریک، مدیر اجرایی انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک، رویکردی واقع‌بینانه‌تر برای دور نگه داشتن خطرناک موشک‌های ایران ارائه داده‌اند. آنها معتقدند که ایالات متحده در معامله جدید با ایران نباید خواهان توقف کامل برنامه موشکی این کشور باشد بلکه تنها باید به محدود کردن برد آنها اکتفا کند.
با این حال اگر دولت ترامپ واقعاً خواهان توافق دیپلماتیک برای مهار موشک‌های ایران بود، نباید از برجام خارج می‌شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi