شناسه خبر : 69066
جمعه 01 شهريور 1398 , 08:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به مناسبت روز پزشک

چند قدم با شهدای پزشک

پزشکان و یا دانشجویان پزشکی بسیاری یا دست از تحصیل کشیدند برای دفاع از میهن... و یا علم خود را صرف رسیدگی و درمان رزمندگان کردند تا مرز شهادت و پرواز...

شهید گمنام - به زندگینامه شهدا که نگاه می کنیم، از اقشار متفاوت و تحصیلات متفاوتی مسیر شهادت و عشق را طی کرده اند... پزشکان و یا دانشجویان پزشکی بسیاری یا دست از تحصیل کشیدند برای دفاع از میهن... و یا علم خود را صرف رسیدگی و درمان رزمندگان کردند تا مرز شهادت و پرواز...

نگاهی به گوشه ای از زندگی تعدادی از پزشکان شهید این آب و خاک می اندازیم...

سر به پای قدمت ای شهید...

مختصری از زندگینامه شهید دکتر سهراب داداش نیا

تاریخ تولد: 1333 تاریخ شهادت: 1366 محل شهادت: منطقه جنگی جنوب (جنگ ایران و عراق) شغل شهید: پزشک میزان تحصیلات: رزیدنت سال دوم ارتوپدی (بعد از شهادت دانشنامه با درجه تخصصی ارتوپدی افتخاری در رشته ارتوپدی به ایشان داده شده است). در سال 1333 در یکی از دهکده های مازندران در خانواده ای محروم ولی متدین دیده به جهان گشود از کودکی آثار نبوغ در سیمایش پیدا بود، ولی متاسفانه در روستای او امکانات آموزشی و مدرسه ای وجود نداشت، (مثل اکثر روستاهای آن زمان) لذا تا سن حدود 10 سالگی از نعمت سواد بی بهره ماند. هوش سرشار و استعداد خدا داد او بالاخره یاریش داد و با کمک برادرش و با تحمل مشقات فراوان دوران ابتدایی را در مدت حدود 8 سال فرا گرفت و داوطلب امتحان برای پایان تحصیلات ابتدایی در شهر بابل دید و پس از موفقیت به دبیرستان آن شهر راه یافت. علیرغم مشکلات فراوان عاطفی و دوری از خانواده و مشکلات مالی او همیشه دانش آموزی منظم، کوشا، بازدهی پاک و سرشار از احساس و خستگی ناپذیر بود. وی علاوه بر مطالعه دروس خود ساعاتی را نیز به ورزش و به خصوص کشتی که بسیار مورد علاقه اش بود می پرداخت و این مهم را تا پایان زندگی کوتاه و پربارش حفظ کرد و بارها بر سکوهای قهرمانی قرار گرفت.

 در سال 1351 موفق به اخذ دیپلم و همانسال در کنکور سراسری شرکت و بلافاصله به دانشگاه مشهد در رشته پزشکی راه یافت. به آرزوی خود که تحصیل طلب و خدمت به محرومین جامعه بود رسید. سال 1357 با یکی از همکلاسیهای خود ازدواج نمود. ثمره این پیوند سه فرزند است. (در حال حاضر دو نفر از آنان دانشجو و یکی دانش آموز دبیرستان می باشد). سال 1358 دکتر و همسرش موفق به اخذ دکترا در رشته پزشکی عمومی گردیده و بلافاصله برای خدمت رهسپار استان کرمان شدند. دکتر داداش نیا پس از سالها خدمت در مناطق محروم و دور افتاده استان کرمان و کمک به آسیب دیدگان زلزله زده این استان و کمک رسانی به جبهه های جنگ تحمیلی، بدلیل علاقه شدید به آموختن و لبیک گفتن به ندای «اطلبواالعلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه» پیامبر بزرگوار اسلام در سال 1363 در امتحان تخصصی شرکت جست و در رشته ENT دانشگاه مشهد پذیرفته شد. اما با مشاهده وضع مجروحین جنگ ترجیح داد که تغییر رشته دهد و اینبار در سال 1364 در رشته ارتوپدی دانشگاه مشهد پذیرفته و از مهرماه 1365 عملا دوران رزیدنتی را آغاز کرد. درس و کلاس هرگز او را از جبهه جدا نکرد و در هر فرصتی به کمک جبهه ها و مجروحین جنگ تحمیلی می شتافت و پس از چندین مرتبه اعزام به جبهه ، در سال 1366 در حالیکه رزیدنت ممتاز سال دوم ارتوپدی بود بصورت داوطلبانه به جبهه اعزام و در تاریخ 6/10/66 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

****************************************************

شهید محمدمهدی فقیهی، نخبه و مبارز انقلابی یکم اردیبهشت‌ماه سال 1332 در خانواده متدین و کاسب اصفهانی به دنیا آمد و بزرگ شد فعالیت‌های مذهبی را در سن نوجوانی در مسجد آغاز کرد و محور کار‌های فرهنگی محله و مسجد بود. کار‌های مذهبی و فرهنگی را به‌‌صورت تشکیلاتی انجام می‌داد. کارگروه سیاسی تشکیل داد و در جریان‌های سیاسی انقلاب وارد شد تا جایی که چهره وی برای عمده گروه‌های سیاسی آشنا بود. بعد از ورود به دانشگاه، تشکیلات منظم اما مخفیانه‌ای ایجاد و نخستین کتابخانه دانشگاه و نمایشگاه های متعدد کتاب همچنین نشریه دانشجویی، نخستین کارگروه‌های فرهنگی و انجمن اسلامی را تاسیس کرد.

چندین بار از سوی ساواک دستگیر و شکنجه شد، اما مدرکی از خود باقی نمی‌گذاشت تا براساس آن‌ها محکوم شود. خسروداد فرمانده نیروی هوایی و مسئول حکومت نظامی اصفهان شخصا شهید فقیهی را شکنجه می‌کرد. وی فرد بسیار محوری و کلیدی اما گمنام شهر اصفهان بود. آموزش‌های مختلف نیرو‌های مردمی را در شهر زادگاهش برعهده داشت به‌طوری که در آستانه انقلاب نیز مسئول سامان‌دهی تظاهرات مردمی بر علیه رژیم پهلوی بود. بعد از اخذ مدرک دکترای، داروسازی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌عنوان یکی از نخستین پذیرفته‌شدگان این رشته، آزمایشگاه و مقدمات ساخت دارو در کشور را در حالی‌که در تحریم بودیم مهیا کرد. برای پیدا کردن مواد اولیه دارو‌ها سفر‌های متعددی به خارج از کشور داشت که تا حدودی موفق بود. فرمول علمی بسیاری از دارو‌‌هایی که موفق به تهیه آن‌ها نشد را خود به دست آورد.
 
دکتر فقیهی، در دوران سخت تحریم‌های زمان جنگ، نذر می‌کند اگر موفق شود تا تحریم‌های دارویی را بشکند به مناطق جنگی برود. وی بعد از مدتی تلاش علمی به تولید دارو‌ها موفق و گمنام و با عنوان پزشک در جبهه آماده شد و برای رفع مسائل بهداشت و درمان رزمندگان نقش کلیدی ایفا کرد. او به‌عنوان نیروی عملیاتی حاضر شد، روایت‌ها حاکی است وی در گمنانی به پانسمان زخم رزمندگان اقدام می‌کرد و حتی پوتین‌های نوی خود را در حالی که پوتین‌هایش دیگر قابل استفاده نبودند به رزمنده دیگر داد. دکتر مهدی فقیهی در عملیات معروف به حاج عُمران عراق به شهادت رسید.

***************************************************************

مجید بقایی

شهید مجید بقائی در بهمن ماه سال 1337 در بهبهان چشم به جهان گشود رفتار متین او در خانواده و علاقه اش به مسائل مذهبی و رعایت آنها در سنین 10-12 سالگی رشد فکری و فرهنگی او را مشخص و نمایان ساخت.هوش سرشار و استعداد وی باعث شد تا تحصیلات پنجم و ششم دبستان (نظام قدیم ) را در عرض یکسال در یکی از مدارس بهبهان بگذارند و سپس رشته «ریاضی» را برای ادامه تحصیل در دبیرستان انتخاب کند.حدود سالهای 53-54 ، فعالیتهای او در دانشگاه شکل گرفت و تماسهایش تشکیلاتی شد. وی برای رژیم شاه، نقش تعیین کننده ای را در رهبری مبارزات دانشجوئی دانشگاه اهواز و غیر دانشگاهیان بعهده گرفت.در سالهای 55و 56 که مبارزه ملت مسلمان به اوج خود نزدیک می شد او از عناصر هدایت کننده تظاهرات علیه رژیم بود.او در بدو تشکیل گروه منصورون وارد شاخه نظامی شد و رهبری برخی عملیات مسلحانه را در آن زمان بعهده گرفت.مجید نسبت به اصالت حرکتهای انقلابی تعصب خاصی داشت.

در یکی از راهپیمائیهای زمان انقلاب هنگامیکه منافقین با سوءاستفاده از حسن ظن مردم ، آرام سازمان خودشان را بالا می بردند. او ناگهان متوجه می شود و آرم آنها را خود بدست می گیرد و در یک فرصت مناسب آنرا پائین می آورد و بدون اینکه کسی متوجه بشود آنرا زیر اورکتش گذاشته و بعد از خارج شدن از صف راهپیمایان آنرا پاره می کند.پس از پیروزی انقلاب به دادگاه انقلاب و اهواز رفت و جریان انحرافی و آمریکائی خلق عرب را سخت پیگیری نمود و بسیارهم موفق بود.کار نظامی او پس از انقلاب هم ادامه داشت . وی فعالیتش را در این زمینه با حضور در کمیته و شهربانی آغاز کرد و در کنار این فعالیتها او معتقد بود که جامعه بعد از پیروزی انقلاب احتیاج به کارهای فرهنگی دارد. و بهمین خاطر به تشکیل کانون نشر فرهنگ اسلامی در بهبهان پرداخت که فعالیتهای این در محورهای تبلیغاتی شهر بسیار مؤثر بود.وی تا اوایل جنگ تحمیلی تقریباً با همه ارگانهای انقلابی در ارتباط بود و با حضور خود مایه دلگرمی سایر برادرها می شد. ارایه راه حلهای ابتکاری و مناسب او همه را دلگرم و پرجوش نگه یداشت.پیش از آغاز جنگ تحمیلی ببه توصیه برادر محسن رضائی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و در واحد روابط عمومی سپاه امیدیه به فعالیت مشغول شد.با شروع جنگ تحمیلی و پیمان او برای حضور در جنگ باعث شد بدلیل خصوصیات مختلفی که داشت ، از جهت آگاهیها و رفتارها به عنوان نماینده سپاه استان در اطاق جنگ معرفی شد.پس از مدتی به فرماندهی سپاه پاسداران شوش منصوب شد و در این مدت طرحهای عملیاتی بسیار خوبی را علیه دشمن بعثی در قالب گروههای کوچک به اجرا در آورد.

 از آن پس به دلیل اشتیاق فراوانش برای درگیر شدن مستقیم با دشمن و به خاطر لیاقت های فراوانی که در هنگام فرماندهی سپاه شوش از خود نشان داده بود به فرماندهی لشکر فجر برگزیده شد و در عملیات فتح المبین، بیت المقدس و رمضان به سمت معاونت برادر باقری فرمانده قرارگاه کربلا، منصوب و پس از عملیات محرم فرمانده قوای یکم کربلا گردید.مجید بقائی این دانشجوی مبارز قبل از انقلاب و مجاهد خستگی ناپذیر در سنگرهای جنگ و سازندگی و ارشاد و تبلیغ و… ،در 9 بهمن ماه 1361 در حالیکه بعنوان فرمانده  قوای یکم کربلا بهمراه چند تن دیگر از برادران و یاران مشغول بررسی یکی از مکان ها برای شناسائی و نفوذ در دل دشمن و بودند مورد اصابت گلوله توپخانه دشمن قرار گرفتند .و همه باهم دعوت حق را برای نظر به وجه الله لبیک گفتند.

******************************************************************

عبدالحمید قاضی میر سعید

شهید عبدالحمید قاضی میرسعید در مردادماه  در1339 در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود. ایشان بعد از گذراندن مقاطع ابتدایی و دبیرستان، در آزمون کنکور شرکت کرد و در رشته ی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قبول شد.
در همین سالها بود که شهید قاضی تصمیم گرفت علاوه بر سنگر تحصیل وارد سنگر مبارزه علیه کفر هم به شود.در سالهای اولیه جنگ بود که به فرماندهی سپاه شهر پاوه منصوب شد ودر کنار بزرگانی همچون شهید همت قرار گرفت.
ایشان در 26 بهمن ماه 1364 همراه با تیم پزشکی در حال مداوای مجروحان در اورژانس خط مقدم بود، که به فیض شهادت نائل آمدند

****************************************************

اسماعیل هادیان

 شهید اسماعیل هادیان در عید قربان سال  ۱۳۴۵ شمسی به دنیا آمد.وی دوره ابتدایی را با رتبه های ممتاز به پایان رسانید. دوره راهنمایی را زمانی آغاز نمود که رژیم طاغوت رو به انحلال شده و انقلاب اسلامی به رهبری امام بزرگوار در شرف پیروزی بود. در جریان انقلاب و پس از پیروزی با آنکه ۱۲ سال بیشتر نداشت با دیگر عزیزان همکاری می کرد.

 زمانی که جنگ شروع شد شهید از اولین اعضای بسیج به شمار آمده و در آموزش‌های مختلف نظامی آموزش شرکت نمود.سپس با کسب تجارب فراوان و ازطرف دیگر به علت چابکی و زیرکی که در او بود مسئولیت بخشی از آموزش بسیجیان فداکار را بر دوش ایشان نهادند که در این مقطع نیز شهید عزیز،با آشنا نمودن روستائیان و اقشار دیگر ورق درخشانی را به زندگی خود افزود.
ایشان همگام با فعالیت در بسیج در تشکیل پایگاه های مقاومت بسیج تلاش فراوانی نمود و به عنوان مسئول تبلیغات پایگاه شهید باهنر به برگزاری کلاس های معارف و احکام و امر تبلیغ در سطح شهر کوهدشت پرداخت.

 سپس برای اولین بار به جبهه شتافته و در عملیات پیروزمندانه بیت المقدس شرکت کرد که در ضمن آن از ناحیه پا مجروح گردید و مدتی در بیمارستان بستری شد.اما او دست از تلاش نکشید و با همان پای شکسته در حالیکه هنوز چند ماه از مجروحیت او نمی گذشت دگر بار به جبهه های نور علیه ظلمت اعزام شد.و در عملیات رمضان شرکت نمود.
در دوره دبیرستان علاوه بر عضویت انجمن اسلامی به عنوان یکی از اعضای اتحادیه انجمن اسلامی مدارس انتخاب شد.

 ایشان همچنین برای آگاهی بیشتر از علوم اسلامی همراه با دروس دبیرستان به فراگیری دروس حوزه پرداخت و با برادر همرزمش شهید آدینه وند به بحث و مطالعه مشغول شد و با این حال در سال ۶۴ با شرکت در کنکور سراسری دانشگاه ها در رشته پزشکی قبول شده و به دانشگاه اصفهان راه یافت و همگام با آن دروس حوزه را نیز ادامه داد.
ایشان در عملیات ظفرمندانه کربلای ۱۰ درجبهه های غرب درتاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۶۶به شرف شهادت نائل آمده ومرغ روحش به ملکوت اعلی رسید.

**************************************

سردار شهید «سیداحمد رحیمی» در سال 1338 در بیرجند متولد شد. وی که از قبول شدگان سال 56 دانشکده پزشکی دانشگاه تهران بود،‌ در سیزده آبان 58 به همراه تعداد دیگری از دانشجویان پیرو خط امام، لانه جاسوسی آمریکا را به تصرف درآورد.

سیداحمد، مدتی بعد به درخواست دادسرای انقلاب اسلامی بیرجند به این شهرستان مراجعت کرد و مسئولیت فرماندهی سپاه پاسداران این منطقه را پذیرفت. دوران خدمتش در سپاه مقارن شد با نواخته شدن طبل جنگ و آغاز حرکت کور منافقین و فعالیت تروریست‌های اقتصادی و ملاکان غاصب.

شهید رحیمی بعد از سال‌ها مبارزه، در زمستان 61 به شوق حضور مداوم در جبهه به همراه خانواده به خوزستان هجرت کرد و روز 24 فروردین 1362 در عملیات «والفجر یک» در منطقه شرهانی با اصابت گلوله تانک، به شهادت رسید؛ پیکرش در بوستان شهدای بیرجند آرام گرفت و این زمزمه به یاد ماندنی‌اش محقق شد؛ «دوست دارم در جایی به شهادت برسم که هیچ کس مرا نشناسد و احمد صدایم نزنند و ناله‌هایم را جز خدا کسی نشنود».

*****************************************

و یک رزمنده پزشک مجاهد و پایدار

«دکتر منوچهر دوایی» متولد سال ۱۳۱۵ در تهران است و به سبب آنکه پدر وی از داروسازان به نام تهران بوده علاقه به درمان و التیام بیماران در وی نیز ظهور و بروز پیدا می‌کند تا آنجا که موجب می‌شود پس از پذیرش با نمره عالی در کنکور پزشکی دانشگاه تهران و طی دوره پزشکی عمومی برای ادامه تحصیل جلای وطن کرده و به آمریکا برود.
 در مدت ۹ سال اقامت در آمریکا تحصیلات خود را در دانشگاه «جان هاپکینز» به پایان می‌رساند و به میهن بازمی گردد و علیرغم فراهم بودن امکانات مناسب در تهران برای خدمت اهواز را به عنوان محل خدمت بر می‌گزیند و در مناصب گوناگون به عنوان ریاست دانشکده پزشکی، معاونت پژوهشی دانشگاه و ریاست دانشگاه اهواز همواره در کنار دوستان و شاگردانشان برای اعتلای نام این دانشگاه تلاش می‌کردند.
 تا اینکه ساز ناکوک و گوش خراش جنگ به صدا در می‌آید؛ اما دکتر دوایی نه تنها صحنه را ترک نمی‌کند بلکه با تمام وجود احساس دین به وطن و تعهد بالا در خدمت به همنوعان او را در تمام مدت جنگ به عنوان جراح در جبهه نگه می‌دارد و دست تقدیر زمینه‌ساز رودررویی و آشنایی او با شهید دکتر «مصطفی چمران» می‌شود.

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi