شناسه خبر : 69070
جمعه 01 شهريور 1398 , 14:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

احساس خوشبختی حلقۀ گمشدۀ جامعه!

یکی از ثروت های معنوی هر انسان این است که خودش را موظف بداند دیگران را شاد و امیدوار کند.

  جانباز رمضانعلی کاوسی - روانشناسان معتقدند صداقت و مهربانی مهمترین فاکتور انسان بودن است. داشتن آرامش در زندگی روزمره بزرگترین نعمت است. ممکن است فردی ثروتمند باشد، اما آرامش نداشته باشد. یکی از ثروت های معنوی هر انسان این است که خودش را موظف بداند دیگران را شاد و امیدوار کند.

انسان های صادق، معمولاً به صداقت همنوع خود ایمان دارند و نسبت به آنها خوشبین هستند. آنها معتقدند اگر خوبی دیگران را بخواهیم، خدا هم برایمان خوبی خواهد خواست. صدیقین از خطاهای دیگران چشم پوشی می کنند تا خداوند نیز از خطاهایشان درگذرد. انسان های دروغگو همیشه آیۀ یأس می-خوانند و از لحاظ روحی در رنج و عذابند، چون فکر می کنند همه مثل خودشان دروغ می گویند.
انسان های بزرگوار همیشه در تلاشند راستگویی، شرافت، تواضع و مهربانی را سرلوحۀ زندگی خود قرار دهند و از دروغگویی، حیله گری، تنگ نظری و توقع زیادی از دیگران بپرهیزند.
انسان های موفق همیشه در تلاشند صفت رذیلۀ حسادت را از خود دور کنند. برعکس انسان های حسود دیگران را مثل خود می پندارند و همین حس سبب خواهد شد همیشه از درون بسوزند.
شرایط زندگی این روزها به نحوی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم گاهی یک فکر پلید سراغمان می آید تا ما را به ورطۀ سقوط بکشاند. باید همیشه مراقب باشیم افکار پلید در اذهانمان رسوخ نکند.
معمولاً یکی از غیراخلاقی ترین عادات ما انسان ها تهمت زدن، پیش داوری و قضاوت در مورد دیگران است. قضاوت های نابه جای ما گاهی بذر نفرت را در دل همنوعان می کارد. به جا خواهد بود اگر از افرادی که چنین رویه ای را در پیش گرفته اند پرهیز کنیم.
هر چه از افراد منفی باف پرهیز کنیم در زندگی خوشبخت تر خواهیم بود. کسانی که به هر طریقی در جامعه بذر ناامیدی می کارند، همنوعان خود را از خوشبختی دور می کنند. باید بدانیم که کلید خوشبختی هر انسانی در دست خودش است. اشتباه است تصور کنیم کلید خوشبختی ما در جیب دیگران است.
داشتن ثروت فقط یکی از عوامل خوشبختی است. گاهی برای خوشبخت شدن به هر دری می زنیم تا ثروتمند شویم، در صورتی که ثروت به تنهایی عامل خوشبختی نیست. تلاش برای رسیدن به قلۀ خوشبختی شایسته است، اما حریص بودن امری ناپسند است. زیاده خواهی و بلندپروازی برای کسب ثروت بیشتر، اکثر اوقات استرس زاست و فرد را از رسیدن به قلۀ خوشبختی دور می کند.

 معمولاً افراد در سن میانسالی و پیری به این نتیجه می رسند که یک ساعت دویست هزار تومانی با یک ساعت دو میلیون تومانی هر دو وقت را نشان می دهد. خودروی صد میلیونی و خودروی یک میلیاردی هر دو انسان را به مقصد می رسانند. خانۀ صد و پنجاه متری و عمارت هزار متری هر دو مسکن و مأواست. ممکن است فردی در خانۀ کوچکی خوشبخت باشد، اما فرد دیگری در خانه ای وسیع و زیبا همیشه خون از جگرش بچیکد.
لزومی ندارد در دوردست¬ها دنبال خوشبختی بگردیم. افراد دانا خوشبختی را کنار رفقا و بستگان خود جستجو می کند. روابط صحیح و صمیمی با دیگران و به خصوص با اقوامِ نزدیک، سبب خلق شادی می شود. به عبارت بهتری صله ارحام با بستگان و دوستان عامل شادی ماست. هر چه در رفت و آمدهای روزمره محبت مان را نثار بستگان کنیم، یک پله به اوج خوشبختی نزدیک می شویم. البته نوع مراودات با اقوام نیز مهم است. اگر بنا باشد در گپ و گفت های روزانه و شب نشینی ها، مدام خاطرات تلخ را مرور کنیم این دورهمی دردی از ما دوا نخواهد کرد. باید بیشترین انرژی خود را صرف شادی زمان حال بکنیم. به قول معروف گذشته ها گذشته است، چه لزومی دارد تجربیات تلخ و وحشتناک خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم؟
باید همیشه هدفمند زندگی کنیم و سپاسگزار خالق و مخلوق باشیم. متأسفانه اکثر ما انسانها فقط به نیمۀ خالی لیوان توجه می کنیم. همیشه می گوییم فلان چیز را نداریم. چرا به سرمایه های فراوانی که داریم توجه نمی کنیم؟ به نظر شما داشتن سلامتی و یک زندگی آرام و ساده نعمت بزرگی نیست و جای تشکر از خداوند را ندارد؟
خوش بینی، ما را به شادی نزدیک و فکر پلید، ما را از شاد زیستن دور می کند. انسان های خردمند هیچگاه اجازه نمی دهند افکار منفی وارد ذهن شان شود.
مردمان شاد نیاز به عاملی که بالاجبار آنان را وادار به شادی کند، ندارند. آنها دنبال شغل خاص و درآمد بالا نیستند. چنین افرادی آموخته اند که قانع و رضایتمند باشند و با آنچه خداوند روزیشان کرده شاد زندگی کنند.
راز خوشحالی شما در خوشحال کردن دیگران نهفته است. هر چه تلاش کنید دیگران را شاد کنید خودتان نیز مسرور خواهید شد. به قول معروف از هر دست که بدهید از همان دست پس می گیرید. مطمئن باشید خوشبختی از طریق خودخواهی و زیاده خواهی به وجود نمی آید.
ذکر این نکته نیز ضروریست که شاد کردن دیگران فقط خنداندن آنها نیست. درد مردم داشتن، دلسوزی برای آنان و مرتفع کردن احتیاجاتشان نیز از عوامل مهم شاد کردن است.
و جملۀ آخر اینکه قدر کسانی که هنر خنداندن دیگران را دارند، بدانیم. معتقدم این افراد با شوخ طبعی خود فضای جلسات دورهمی را سرشار از انرژی مثبت می کنند.

کد خبرنگار: 19
اینستاگرام
نشاط وشادی ,مسافرت , خواب خوب ,جزء عمر انسان محسوب نمیشه .
سلام . خوبی . حاج آقا شما با من صادقی ؟ قبلا بهتون گفتم بلایی سرم آمده که دیگه هیچ کسی رو ندیده باور ندارم . اما می بینی من هنوز شاد و سرحال با همتون صحبت می کنم بگو که در آخرین صحبتی که باهم داشتیم چه بی خیال حرف زدم . اصلا به روی خودم نمیارم که چه بلایی سر روح و روانم آمده . ولی وجدان که نباشه آدم نامرد میاد میگه تهمت می زنی و فحاشی می کنی ؟
باشه همتونو به خدا واگذار کردم هر کی که صادق نیست با من ... خدا خودش بلده باهاشون چکار کنه
من فقط باید راه شادی معنوی خودمو دنبال کنم و به بقیه کار نداشته باشم .
مبهمه یا من گیج می زنم .
اون که زنگ زده و این حرفارو بهش گفتم خودش متوجه است چی دارم می گم ؟
هیچوقت تمام انرژی مثبت حود را برا همه خرج نکنید بعضی نامذدند پی فرصتی برا ضربه زدن هستند اعتماد صد در صد نکن البته پیشقدم ناراحتی هم نشو
مازیاران چشم یاری داشتیم خود غلط بود آنچه ما پنداشتیم
مار تو آستین پروراندن کار عاقلانه ای نیست
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi