شناسه خبر : 69108
یکشنبه 03 شهريور 1398 , 12:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

راهکار مبارزه با هر نوع فساد

دستور می دهد با فرستادن ماموران مخفی راستگو و باوفا، کارهای آنان را زیر نظر بگیرد؛ زیرا مراقبت و بازرسی مداوم و پنهانی، سبب می شود که آنان به امانتداری و مدارای با مردم وادار شوند...

جانباز دکتر مرتضی رضیعی - راهکار مبارزه با هر نوع فساد (خصوصا" فساد اقتصادی که ضد تولید و رونق اقتصادی و مطالبه اصلی اغلب مردم است) را باید در  نامه مولای متقیان علی ع به مالک اشتر جستجو کرد. در عهدنامه ی مالک اشتر ابتدا حضرت وی را به انتخاب افراد شایسته مأموریت می دهد، و پس از آن می فرماید:

پس در انتخاب آنان، هرگز به فراست و خوش بینی و خوش گمانی تکیه مکن، زیرا افراد زرنگ، راه جلب نظر و خوش بینی زمامداران را با ظاهرسازی و خوش خدمتی خوب می دانند؛ در حالی که ورای این ظاهر جالب، هیچ گونه امانتداری و خیرخواهی وجود ندارد.

سپس به وی دستور می دهد با فرستادن ماموران مخفی راستگو و باوفا، کارهای آنان را زیر نظر بگیرد؛ زیرا مراقبت و بازرسی مداوم و پنهانی، سبب می شود که آنان به امانتداری و مدارای با مردم وادار شوند. «اعوان و انصار خویش را سخت زیر نظر بگیر. اگر یکی از آنان به خیانت دست زد و ماموران مخفی تو به اتفاق، چنین گزارشی دادند، به همین مقدار از شهادت بسنده کن و او را زیر تازیانه ی کیفر بگیر و به مقدار خیانتی که انجام داده، او را مجازات کن؛ سپس وی را در مقام خواری و مذلّت بنشان و نشانه ی خیانت را بر او بنه و گردنبند ننگ و بدنامی را به گردنش بیفکن، تا عبرت دیگران شود.»

 از کلمه «اتفاق» معلوم می شود نظر حضرت امیر 2 یا 3 مامور مخفی مجزا و موازی از هم بوده که اخبار به طور صحیح، دقیق و جامع برسد تا خدای ناکرده به کسی یا گروهی به غلط و ناروا ظلمی نشود.
ظاهرا نظر ان حضرت بر این بوده که مثل شهادت در دادگاه که نیاز به 2 شاهد عادل و راستگو هست، در مورد گزارش مامورین مخفی هم علاوه بر گزارش مأمورین مخفی اولی، بررسی و گزارش مأمورین مخفی دومی (و شاید سومی) هم لازم بوده  و نهایتا گزارش ها  به  رئیس کل مربوطه  و سپس حاکم مربوطه داده می شده است (امروزه منظور از حاکم،حاکم یا رئیس 3 قوه قضائیه، مجریه و مجلس می باشد).

این نشان می دهد که برای سالم سازی یک جامعه امروزی که فساد در ارکان مختلف آن رخنه کرده عزم و همکاری روسای 3 قوه لازم است. فلذا روسای سه قوه در مبارزه و ریشه کن کردن فساد باید
1 - متخصص (داشتن دانش مبارزه با فساد)  و مسلط بر زیر مجموعه خود باشند.

2 - روحیه ضدفساد داشته باشند (این روحیه بخشی از آن عشق به نظام و ولایت است و بخشی ذاتی و ژنتیکی).


3 - سه قوه در نیل به این هدف بزرگ با هم همرا باشند (در این مورد رهبری چند بار تاکید موکد کرده و دستور دادند ولی در گذشته عملا… فلذا اگر یکی از 3 مورد فوق لنگ بزند مبارزه با فساد سخت و کامل نمی شود، هر چند عزم و اراده جدی، تیم تخصصی (دانش مبارزه با فساد) و عملی کردن مبارزه با فساد در یکی از قوا (قضائیه یا مجریه یا مقننه) به تنهایی دشوارتر خواهد شد، ولی می تواند الگویی برای دو قوه دیگر و مطالبه گری مردم از دو قوه دیگر شود.

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi