شناسه خبر : 69195
پنجشنبه 07 شهريور 1398 , 09:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ناگفته‌هایی از سید آزادگان

“اندریاس ویگر”رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ که در اردوگاه اسرای ایرانی در عراق حضور داشته است، ناگفته‌هایی را از سید آزادگان حجت الاسلام سید علی اکبر ابو ترابی فرد در مستند " ورای صلح وجنگ " بیان کرده است.

به گزارش فاش نیوز نشست نقد و بررسی و رونمایی از مستند" ورای صلح و جنگ" در فرهنگسرای رسانه روز سه شنبه با حضور جمعی از آزادگان و فعالان فرهنگی و هنری برگزار شد.

 رضا عسگرلو کارگردان و تهیه کننده این مستند در سخنانی در این مراسم یادآور شد: موضوع آزادگان در مستندی ۳۰ دقیقه‌ای نمی‌گنجند. این مستند ۱۴قسمت دارد و سال‌ها پیش کار ساختش را با صدا و سیما مصوب کردیم اما در وسط کار بعد از هماهنگی‌ هایی که با صلیب سرخ انجام شده بود به دلیل تغییر مدیریت‌ها در کشور برنامه تغییر کرد.

 در بخش دیگری از این مراسم سید یاسر ابوترابی فرد فرزند مرحوم حجت‌الاسلام علی اکبر ابوترابی فرد در سخنانی بیان کرد: زمانی که آزادگان به میهن بازگشتند آنها همچون باران بر خاک ایران نازل شدند و همزمان با دورانی که مرحوم ابوترابی فرد درگذشتند، رضا عسگرلو در پی تولید مستندی با عنوان «سکوت» بود. عنوان این مستند بسیار عمیق و با مفهوم است. چرا که اسارت یک اتفاق درد آور است و خدا نکند که بر سر کسی بیاید.

وی ادامه داد:‌ ما توانستیم از این عنصر منفی {اسارت} مکتب جدیدی را بسازیم. عنوان « آزاده» در مکاتبات سال ۱۳۶۹ ایجاد شد. با وجود تمام فعالیت‌هایی که انجام داده‌ایم اما همچنان اسیر یک عنصر ناشناخته در جامعه ما شناخته می‌شود.
 پاک باش و خدمتگزار!

 محمدرضا عباسیان مجری طرح فیلم مستند ورای صلح و جنگ هم یادآور شد: تولید این فیلم مستند در خارج از ایران سه ماه زمان برده است و پلان‌های متعدد و بی نظیری را ضبط کرده‌ایم که در بخش های دیگر مستند به نمایش در می‌آید. بسیاری از پلان‌ها که ضبط شده است هنوز به مرحله تدوین نرسیده‌اند. گروه‌های ما به سوئیس، فرانسه نیز اعزام شده‌اند و توانسته‌ایم گنجینه عجیب و غریبی از مسائل مرتبط با اسرا و آزادگان را جمع آوری کنیم.

 عباسیان ادامه داد: کار فیلمبرداری مستند ورای صلح و جنگ سال ۹۶ انجام شد. ما مکان‌هایی را رفتیم که هیچ ایرانی پایش را نگذاشته است و به اسنادی از صلیب صلح دست یافته‌ایم که برای مخاطبان بسیار جذاب خواهد بود. در بخش دیگر این نشست سراطی مشاور فیلم مستند «ورای صلح و جنگ»  با اشاره به هدف از تولید این مستند خاطرنشان کرد:‌ ما نمی‌خواهیم در این مستند از سختی‌ها سخن بگوییم اگر چه ۱۰ سال اسارت سختی داشت اما برای ما برکاتی به همراه داشت. ما می‌خواهیم به نسل جوان و عزیزانی که در میدان اسارت نبودند، پیامی برسانیم.

 وی افزود: ما شاگردان و پیروان مکتبی هستیم که در تنگناها برای ما راهگشا بوده است. ما توانستیم در دوران اسارت سختی‌ها را به لطف همدلی و هم اندیشی تحمل کنیم. در دوران اسارت مرحوم ابوترابی فرد جمله‌ای داشت و می‌گفت: «پاک باش و خدمتگزار.»
این آزاده با اشاره به دستاوردهای دوران اسارت گفت: ما در اردوگاه‌های بی سواد نداشتیم و حتی گاها" وقت کم می‌آوردیم. ساخت این محیط به واسطه مدیریت حاج آقا ابوترابی و مکتب اسلام بود. امیدواریم در جامعه از مدیرتی که در دوران اسارت داشتیم، الگو بگیریم.

در ادامه این نشست دکتر علی داعی پژوهشگر و محقق حقوق جنگ یادآور شد: ۳۰ دقیقه مستندی که به نمایش درآمد نشان می‌دهد که چه زحمت‌هایی برای تولیدش کشیده شده است. متاسفانه ما در کشور برای مستندسازی ارزش قائل نیستیم، این در حالی است که در کشورهای دیگر برای این که وقایع در حافظه تاریخی جامعه پاک نشود از ابزار مستندسازی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در مستند ورای صلح و جنگ در همان ابتدا با جمله‌ای مواجه می‌شویم که بسیار تاثیرگذار است.« هیچ کسی صلح را درک نمی‌کند مگر آنکه جنگ را تجربه کرده باشد.» این جمله در مقدمه مستند باید مورد توجه همه ما قرار بگیرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi