شناسه خبر : 69214
جمعه 08 شهريور 1398 , 23:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تخم بلدرچین معجزه ای در سلامت

تخم بلدرچین از تخم مرغ کوچک‌تر است اما برخی مواد مغذی موجود در آن چند برابر تخم مرغ است. دارای پروتئین و اسید آمینه های ضروری و مواد معدنی بسیاری ست.

سعیده نام آور(کارشناس تغذیه و رژیم درمانی و ارشد مشاوره) - هر کدام از مواد غذایی دارای خواصی هستند که میتواند برای بدن مفید باشد. برخی مواد غذایی که سلامتی انسان را به شکل قابل توجهی بهبود می‌بخشد. تخم مرغ، منبعی عالی از پروتئین است و برخلاف دیگر منابع خوراکی پروتئین، دارای اسید آمینه کامل است. اکثر ما به خوردن تخم مرغ عادت داریم اما بسیاری از افراد به ویژه کشورهای آسیایی مانند ژاپن، چین و اندونزی با تخم بلدرچین نیز آشنا هستند. تخم بلدرچین، تخم پرنده ای به نام بلدرچین است که اندازه آن از تخم مرغ کوچک‌تر است اما برخی مواد مغذی موجود در آن چند برابر تخم مرغ است. مثلا دارای تمام اسید آمینه های ضروری بدن می باشد.

۲۲ مهمترین خواص تخم بلدرچین برای سلامتی

حقایق تغذیه‌ای

 تخم بلدرچین یا تخم کوترنیکس ژاپونیکا ارزش تغذیه‌ای بالاتری نسبت به تخم مرغ دارد. تخم بلدرچین میتواند ۱۳٪ پروتئین مورد نیاز روزانه را تامین کند. تخم بلدرچین دارای مواد مغذی زیادی ست. گفته می‌شود تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، آهن و پتاسیم بیشتری دارد. مواد مغذی موجود در تخم بلدرچین را در این‌جا آورده‌ایم:

این میزان مربوط به هر سروینگ یا هر 5 عدد تخم بلدرچین است.  DV  یعنی ارزش روزانه

Vitamin A: 5.5 percent of the daily value (DV)

Vitamin B2 (or riboflavin): 23 percent of the DV

Vitamin B5 (pantothenic acid): 9 percent of the DV

Vitamin B9 (or folate): 8 percent of the DV

Vitamin B12: 9 percent of the DV

************************************************

Iron: 10 percent of the DV

Phosphorus: 12.5 percent of the DV

Zinc: 5 percent of the DV

Selenium: 23 percent of the DV

خم بلدرچین دارای کمی ب 1، ب 3 یا نیاسین، ب 6 و کمی ویتامین ای ست. دارای اسیدهای چرب ضروری مانند امگا- 3 و امگا- 6 است که در سلامت قلب بسیار بسیار موثر است.مقدار کمی کلسیم، فسفر، مس، منیزیوم نیز در هر سهم یافت می شود.

 

***خواص تخم بلدرچین
 

بهبود عملکرد جنسی

تخم بلدرچین با استناد به مطالعه انجام شده توسط دانیل در ۲۰۱۰، حاوی هورمون‌های جنسی نیز هست که می‌تواند عملکرد برخی از اندام‌های جنسی از جمله غده پروستات را بهبود بخشد.

 موز و شکلات به عنوان رایج ترین مواد محرک قوای جنسی در مردان شناخته شده اند. تخم بلدرچین در بهبود قوای جنسی و پایداری نعوظ موثر است. به افزایش تولید هورمون تستوسترون کمک می کند و متعاقباً میل جنسی یا تمایل جنسی شما را بهبود می بخشد. محتوای فسفر موجود در تخم بلدرچین به مردان کمک می کند تا سلامت پروستات خود را حفظ کرده و از این طریق سیستم تولید مثل را تقویت کنند. پروتئین ها، ویتامین های دیگر و مواد معدنی نیز به عنوان محرک جنسی عمل می کنند و به غدد تولید مثلی برای تولید منی سالم کمک می کنند.

این خاصیت تخم بلدرچین البته با مصرف تحت نظر متخصص تغذیه، می تواند در جانبازان به ویژه افرادی که دارای کم توانی جنسی هستند کمک کننده باشد.

بهبود عملکرد مغز

تخم بدرچین دارای سطح بالایی از اسیدهای آمینه و پروتئین است که می‌تواند عملکرد مغز را تحریک کرده و سیستم عصبی مغز را تغذیه کند. اسید آمینه یا پروتئین موجود در تخم بلدرچین در برابر آسیب از سلول‌های مغزی محافظت کرده و در صورت بروز آسیب، آن‌ها را ترمیم می‌کند.

جلوگیری از کم‌خونی

مطالعات نشان می‌دهند زنانی که به طور منظم تخم بلدرچین مصرف می‌کنند، کمتر در معرض کم‌خونی قرار می‌گیرند. تخم بلدرچین حاوی آهن است که می‌تواند به تشکیل سلول‌های قرمز خونی کمک کرده و از کم‌خونی جلوگیری ‌کند.

 پاک‌سازی خون

اثبات شده که تخم بلدرچین می‌تواند به دفع فلزات سنگین و سمومی مانند جیوه از بدن کمک کند. اسیدهای آمینه و دیگر ترکیبات موجود در تخم بلدرچین می‌توانند به سموم چسبیده و آن‌ها را از بدن دفع کنند. این خاصیت، تخم بلدرچین را به تصفیه ‌کننده خون تبدیل می‌کند.

خواص تخم بلدرچین

بهبود رشد بدن

پروتئین، ماده اصلی سازنده بدن است و برای فرآیند رشد – به ویژه در کودکان – ضروری است. تخم بلدرچین مقادیر بالایی پروتئین دارد که رشد عضلات را در بدن افزایش داده و عملکرد اعضاء بدن را بهبود می‌بخشد.

تقویت سیستم ایمنی

تخم بلدرچین دارای اسیدهای آمینه بسیاری از جمله لیزین است که می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد. لیزین که نوعی اسید آمینه است می‌تواند به تولید پادتن کمک کرده و از عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی کند. همچنین این افزایش سیستم ایمنی به دلیل داشتن مواد مغذی موثر در سیستم ایمنی نیز هست.

 پیشگیری از دیابت

چه کسی می‌داند تخم بلدرچین می‌تواند جلوی دیابت را بگیرد؟ مطالعات نشان می‌دهند که تخم بلدرچین حاوی اسیدهای آمینه به ویژه لئوسین است که می‌تواند به تنظیم قند خون و حفظ تعادل انسولین کمک کرده و آن را به یک خوراکی مفید برای جلوگیری و درمان دیابت تبدیل ‌کند.

 حفظ سلامت پوست

تخم بلدرچین، منبعی عالی از پروتئین و دارای لیزین – نوعی اسید آمینه- است که می‌تواند تولید کلاژن را افزایش دهد. کلاژن، نوعی پروتئین است که برای حفظ سفتی پوست لازم بوده و از افتادگی و چین و چروک آن جلوگیری می‌کند.


کاهش خطر بیماری قلبی

تخم بلدرچین دارای مواد مغذی و ویتامین‌های مهم است و با استناد به مطالعه‌ای که در توسط لی و همکارانش در ۲۰۱۰ انجام شد، می‌‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. این خاصیت به دلیل وجود ویتامین E یا توکوفرول و اسیدهای چرب خوب است.

بهبود بینایی

تخم بلدرچین دارای ویتامین A است که برای چشم ضروری است. مصرف منظم تخم بلدرچین می‌تواند برای حفظ سلامت چشم‌ها مفید بوده و از تباهی لکه زرد که در سنین بالا اتفاق می‌افتد نیز جلوگیری می‌کند.

افزایش سلامت مو

خواص تخم بلدرچین می‌تواند سلامت موها را نیز بهبود بخشد. تخم بلدرچین دارای اسیدهای آمینه بسیار به ویژه اسید لینولئیک است که می‌تواند ریشه موها را تقویت کرده و رشد موها را افزایش دهد.

 Image result for ‫تخم بلدرچین‬‎

افزایش رشد استخوان

اسیدهای آمینه موجود در تخم بلدرچین به ویژه لیزین، نقش مهمی در رشد استخوان – به ویژه در کودکان- دارد.

 کاهش فشار خون

تخم بلدرچین نه تنها سرشار از پروتئین بلکه سرشار از اسیدهای چرب از جمله DHA یا دوکوزاهگزانوئیک اسید نیز هست. DHA نوعی اسید چرب است که می‌تواند به نرمال شدن فشار خون در بدن کمک کرده و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

کاهش کلسترول

با استناد به مطالعه‌ای که در ۲۰۱۲ در مجله راهنمای رژیمی آمریکا منتشر شد، تخم بلدرچین اسیدهای چرب ترانس کمتری دارد که به معنای داشتن کلسترول پایین‌تر نسبت به تخم‌های دیگر از جمله تخم مرغ است. اسیدهای چرب موجود در تخم بلدرچین می‌توانند کلسترول LDL یا لیپوپروتئین کم چگالی که همان کلسترول بد است را کاهش داده و کلسترول HDL یا لیپوپروتئین پرچگالی یا همان کلسترول خوب را افزایش دهند.


 کاهش افسردگی

 تخم بلدرچین خواص ضد افسردگی دارد که به هورمون P شناخته می‌شود و در کاهش افسردگی به ویژه در زنانی که به سندرم یائسگی دچار هستند موثر است.

 درمان حساسیت

بسیاری از افراد با مصرف تخم مرغ به حساسیت دچار می‌شوند. مطالعات اثبات کرده‌اند که تخم بلدرچین کاملا بی‌خطر است و به دلیل داشتن پروتئین اووموکوئید، هیچ‌گونه واکنش حساسیتی  ایجاد نمی‌کند. لازم است بدانید که این پروتئین در ساخت داروهای ضد حساسیت به کار می‌رود.

کمک به بهبود سریع‌تر بیماری

تخم بلدرچین به دلیل داشتن پروتئین بالا و مواد مغذی دیگر، به بهبودی بیماری‌ها کمک می‌کند چرا که بازسازی سلول‌های جدید را افزایش داده و در ترمیم اعضاء بدن نقش دارد.

کاهش آسم و سل

محققان معتقدند که تخم بلدرچین دارای مواد مغذی است که برای درمان آسم و سل مفید هستند.


درمان ورم معده (گاستریت)

تخم بلدرچین خواص ضد التهابی دارد که می‌تواند به درمان زخم معده یا ورم معده کمک کند. اسیدهای آمینه موجود در تخم بلدرچین به ترمیم غشای آسیب دیده معده – به دلیل عفونت- کمک می‌کند.

عوارض جانبی و نکات مصرف تخم بلدرچین

هیچ گونه عوارض جانبی از جمله واکنش حساسیتی بعد از مصرف تخم بلدرچین گزارش نشده است چرا که تخم بلدرچین بی‌خطر بوده و واکنش حساسیتی ایجاد نمی‌کند. اما توصیه می‌کنیم بیش از بیست عدد تخم بلدرچین در روز مصرف نکنید. نکاتی در مورد مصرف بلدرچین را در این‌جا آورده‌ایم:

– تخم بلدرچین با کیفیت بخرید و از خریدن تخم بلدرچین فاسد خودداری کنید.

– مصرف پنج عدد تخم بلدرچین در روز برای بهره‌مند شدن از فواید آن کافی است. مصرف بیش از اندازه تخم بلدرچین می‌تواند باعث مسمومیت ویتامین A شود به ویژه اگر آن را با دیگر منابع ویتامین A از جمله ماهی و هویج مصرف کنید.

– تخم بلدرچین را قبل از مصرف بشویید.

 

منبع:drhealthbenefits

Source: Pulse Ghana

 

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
سلام دکتر جان خوبی دکتر این مواد غذایی یه حوریه باید فاکتورهای غذایی دیگه کامل باشه تا اثرگذار باشند برای سلامت روحی و جسمی هیچ چی مثل یه دوست خوب اثر ندارد من نیاز به یه دوست خوب داشتم پیداش کردم می ترسم اسمشو ببرم چشم بخوره رابطه دوستی ام اما بعدش یه اشتباه کردم این دوستی تا مدتی از دست رفت وقتی خودمو جمع و جور کردم دیدم دوستم آن ور پل منتظر منه
ولی من آسیب روحی دیده بودم نیاز داشتم به بازسازی همان اتفاقی که قبلاً رخ داده بود تا سلامت خود را پیدا کنم . آن اتفاق باز هم در محیط جانبازان نخاعی رخ داد . عجیبه نه ؟
من نیاز به گروه درمانی داشتم . شما که مشاوری متوجه هستی چی می گم ؟
تو اون گروه مثل اینجا چه آتیش ها سوزاندم . اما خدا شاهده هیچ وقت دوست اولم را فراموش نکردم . میگم دوست کسی بد برداشت نکنه . یه دوستی معنوی بود خودم بودم و باورهای ارزشی ام . دوستم همین محیط چهارگوش هست که شما هم دارید می بینید
من هر چی دلم خواست ارسال کردم . تاوان حرفهای خودمم دادم .
ولی آن گروه درمانیه فرق داشت . دعوا هم کردم تو گروه با جانبازان نخاعی . چیه بهم نخند ؟ همین کارا کردم که خوب شدم . آنجا دردمو درمان کرد . خودمم خیلی تلاش کردم ولی دیشب یه اتفاقی افتاد . وقتی که اصلا تو حال و هوای خودم بودم و به جمله نوشتم یکی آمد نوشت تخیلیه . داشت سرنخ می داد درباره رنجی که کشیده بودم تا خوب شدم . باز می خواست منو برگردونه سر جای اول . این بار دیگه با هیچ جانباز نخاعی مشورت نکردم و تو جمع باهاش به شدت دعوا کردم حساب کار بیاد دستش . خوب بعد با خیال راحت رفتم دنبال کارم . وقتی برگشتم تو گروه خودشو اخراج کرده بود . نمی دونی چقدر حالم بیشتر خوب شد . آن درمانگر حتی منو تا صبح بیرون نکرده بود از گروه . خب حتما تا حالا متوجه شدی من با چه گروههای خوب دیگه لینک شدم . اما هیچ چیزی مثل دوست اول و دومم حالمو خوب نکرد . پس داشتن دوست خوب را با اهمیت تر از تخم بلدرچین و هر خوردنی دیگه می دانم . دوستتان دارم . مراقب خودتان باشید
مفید وبسیار خوب بود .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi