شناسه خبر : 69217
شنبه 23 شهريور 1398 , 12:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یادداشتی بر "یک بار برابر تیربار"؛

به اعتبار انسان بودن!

رسد آدمی به جایی که اگر در جبهه دشمن هم باشد، به اعتبار همان صراط مستقیم، در مقابل تیربار همرزم خود سینه سپر می کند و برای دفاع و نجات جان اسیری می گوید...

فاش نیوز - وقتی در صراط مستقیم باشی، همیشه حق را می گویی. هرچند به ضررت باشد و چه بسا درپی آن ضرر و آسیبی باشد نه در حد "بازداشت سه روزه"، که در حد "یک بار برابر تیربار". 
 

اهدناالصراط المستقیم

روح پدرم شاد که می گفت به استاد

فرزند مرا هیچ میاموز به جز عشق

و ما ادراک العشق. عشق به الله و عشق به شهدا. چرا که اینها سراج منیرند و مصباح الهدی و نور هدایتگرشان چنان است که در مسیر زندگی "گم نمی شویم" و در هر مکان و حزب و گروهی باشیم انسانیت را فدای منافع نمی کنیم. به این اصول که معتقد باشیم، آن زمان که همگان تنهایمان می گذارند، حضور خودش (الله) تنهایی ما را طراوت می بخشد و کسانی را واسطه فیض می کند، حتی از آسمان به زمین که دائم "به تو سر بزنند" .

پس اینک با من بخوان: "ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا ..." و کارت نباشد چقدر به تو دور و نزدیک است، مأمن و مآوای ابدی ارواح پاک. تو فقط خواب های صادقه ات را جدی بگیر و باور کن آدرس خانه آن کسی را که با محبتش به آرامش می رسی؛ چه بسا آنجا "دست چپ، قبر دوم باشد، در قتلگاه شهدای مظلوم هویزه.

دیگر آنکه وقتی در صراط مستقیم باشی، همیشه حق را می گویی. هرچند به ضررت باشد و چه بسا درپی آن ضرر و آسیبی باشد نه در حد "بازداشت سه روزه"، که در حد "یک بار برابر تیربار".  

ولی چه خوب است در اعتلای آئین مسلمانی، هر جا که حق کسی ایجاب می کند، بدون توجه به سود و زیانت، با شجاعت فریاد بزنی "انت مسلم، هذا مسلم، مو فرق".

انا مسلم! این طنین مظلومانه جهان اسلام است که من برای اولین بار آن را به صورت هنرمندانه در فیلم "روزهای زندگی"، به کارگردانی "شیخ طادی" از حلقوم خانم دکتری شنیدم که برای تهیه اقلام پزشکی در خط مقدم جبهه، در چنگال بعثی های عراقی اسیر می شود و رو به سربازان کاملا مسلح فریاد می زند : انا مسلم.

اما بعدها هم در خاطرات ده ها آزاده سرافراز هشت سال دفاع مقدس خواندم که در مقابل شکنجه های وحشیانه آنها فریاد می زدند: انا مسلم!

 حالا چه خوب است که نویسنده ای با هنرمندی خاص، صحنه ای را مقابل چشمم تداعی کرد که در صفحه تاریخ پرشکوه دفاع مقدس ببینم و بشنوم که رسد آدمی به جایی که اگر در جبهه دشمن هم باشد، به اعتبار همان صراط مستقیم، در مقابل تیربار همرزم خود سینه سپر می کند و برای دفاع و نجات جان اسیری می گوید: "انت مسلم هذا مسلم، مو فرق."

دوست من! برای درک بهتر تجارب معنوی من، کتاب "یک بار برابر تیربار"، نوشته "عبدالرزاق پورعاطف" را بخوان که تو را می کشاند در مسیر هفت اقلیم عشق. عشق به خدا و عشق به اهلبیت و عشق به انسانیت و عشق به شهدا و عشق به تربیت اسلامی و عشق به جهاد در راه خدا و عشق به حق گویی!

درک اینها سخت نیست. چرا که خدا زمینه اش را بالفطره در وجود ما قرار داده و ما با شیره جان کسی بزرگ شدیم که وجودش پر بود از محبت وعشق والا.

شیر مادر که به جانم غم تو ریخته بود

نمکی داشت که با اشک درآمیخته بود ...

عاشق که باشی سر نترس پیدا می کنی؛ اما یادت باشد در مقابل یک چیزهایی نباید "شاخ بازی" دربیاوری تا "رستگاری" را درک کنی. بعضی قوانین موجود در مدینةالعشق لازم الاجرا هستند. در مقابلشان به عنوان مدافع عشق، افتاده باش. افتاده ی افتاده. بگو:

خدایا عاشقم عاشق ترم کنم

سراپا آتشم خاکسترم کن ...

راه را که درست بیایی در راه خودش خاکسترت می کند، مثل خاکستر شهیده فاطمه از شهدای حله.

و اینک آخرین حرفم با توست که سرباز جبهه جنگ نرم هستی. در جنگ نرم کسانی سر راهت سبز می شوند از خودی ها، که با رفتارهایشان به آنجا می رسی که هم دینت را بگذاری کنار و هم فینت ( وسیله باله مانند پای غواص برای شنا) را.

 هریس، مبدع "درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد" معتقد است که ما انسان ها به اعتبار انسان بودن، هرگز از رنج و سختی در زندگی جدا نخواهیم بود. ما باید یاد بگیریم زندگی غنی و کامل و پر معنایی را از طریق پذیرش دردی که به ناچار همراه زندگی ما می آید، برای خود بسازیم. برای این مهم باید آنچه را که لازم است انجام دهیم و به این حرکت، "عمل متعهدانه" در راستای رسیدن به زندگی ارزشمند می گوید.

 گاهی ما در مقابل سختی های زندگی، کارهای عجیب و غریبی می کنیم و اغلب بیهوده خیلی تند می رویم. ما بدون آنکه همان اول، مسئله های مهم و رنج آور را به فرد معتمدی بگوییم، در مقابل آدم هایی که اصول انسانی را نیاموخته اند شاخ بازی درمی آوریم. لذا عجیب نیست که انسان نماهای حیوان صفت، شاخ های قوی تری دارند و ما به وضعی دچار می شویم که برای فراموش کردن آوار ناحقی که بر سرمان فرود آورده اند، بندبند استخوان هایمان را به دست دوستان سست عهد در جشن پتویِ کاذب، کوفته و دردمند می کنیم.

پسرم، دخترم، خواهرم، برادرم!

 از این درمانگر با تجربه به شما نصیحت که هرگز نگذارید رنج های زندگی افکار و احساسات شما را چنان در بند خود بکشند که به قول هریس، به رنج ناپاک تبدیل شود. دیگران را به خاطر کوتاهی های خودمان سرزنش نکنیم و به خاطر دیر فهمیدنشان برچسب نوش داروی بعد از مرگ سهراب نزنیم. همان ها کسانی هستند که شادیِ آزادی و آرامش فردا را مدیون وساطت آنها هستی. قوانینی هست که باید رعایت شوند والا سنگ روی سنگ بند نمی شود. لذا تو کارت را درست انجام بده و در مواجهه با رنج های زندگی حتما حتما حتما با یک مشاور خبره مشورت کن. دردتان را بگویید پیش کسی که امامِ جماعتی (آبرودار و معتبر) است. امید که با وساطتش این چند روز زندگی را در آسایش و آرامش بیشتری زندگی کنید.

والسلام

جعفری

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
خانم جعفری لطفا این منبر و وعظ رو برای اونایی بکن که ده هزار میلیارد تومن وثیقه میزان
از زندان آزاد میشن . یا واسه اونایی بکن که از خط رهبری سالهاست فاصله گرفتند و هر روز تیشه به ریشه جماعت ایثارگر میزنند. گفتم برو واسه اهلش موعظه کن ما خودمون سالهاست زیر پرچم سرخ حسین سینه میزنیم . فکر کنم قبیله شما فاضلین نوپا با دهات ما عوام سربدار آبشون تو یه جوب نره . بهتره بجای اینکه واسه درس پس داده ها وعظ کنی بری واسه لیبرالها نوحه بخونی .
سلام به دوستان و همراهان همیشگی سایت فاش نیوز
یک بار برابر تیر بار نام یکی از هفت داستان آقای پور عاطف است که به شرح جدال و کشمکش بین سرباز عراقی با اسیر و سرباز عراقی با هنرزم خودش است . سرانجام سرباز عراقی بخاطر انسانیتی که داشته در مقابل تیربار سرباز همرزم خود قرار می گیرد که جان اسیر ایرانی را از گزند او حفظ کند . بی تردید خیلی از اسرای مظلوم ما این لحظه را تجر به کرده اند .
جملات پایانی این یادداشت هم توضیحی است درباره یکی از داستانها که اسمش شاخ بازی است . شرح حال سربازانی است که وقت نماز در صف اول می نشینند ولی یکی از مافوقهای آنها با زور و اجبار انها را به صفوف دیگر می راند و ان صف اول را حق کادری ها می داند . سرانجام جدالی بین سه سرباز این ماجرا با آن مافوق بی منطق درمی گیرد و سه سرباز به سه روز بازداشت محکوم می شوند . پیشنماز فردا برای وساطت می آید ولی سرباز شخصیت اصلی داستان فکر می کند دور آمده است . اما به نظر من ما ادمها دور برای حل مساله برحق خود اقدام می کنیم بعد از دست دیگران ناراحت می شویم . کما اینکه حاج آقا هم می گوید می بایست زودتر به من خبر می دادید . امیدوارم آن چند خط پایانی هم بدرد زندگی دوستان و خوانندگان سایت قرار بگیرد .
لطفا از عراقیها قدیس سازی نکن خانم . همین قدر جاخان این آقا رو خوندن وقت تلف کردنه
صحبتهای شما هم زجر آوره . پس لطف کنید از عراقیها مجسمه مسیح نسازید .
فاش دست از سانسور کردن بردار . خیلی بی انصافی فاش .
خلبان عراقی که به خاطر سرپیچی از دستور بمباران شیمیایی حلبچه اعدام شد، نامش ایدن مصطفی حمید بود.

خلبان «ایدن مصطفی حمید»، به دستور صدام حسین اعدام شد. او قبل از اعدامش گفت: آیا ملت ایران و کرد، سال‌های بعد من را به خاطر می آورند؟
در سالهای اخیر با گسترش فضای مجازی اقدام شجاعانه و قهرمانی این خلبان عراقی در بین مردم ایران بازتاب گسترده‌ای داشته است.
ایرانی ها این قهرمانی را اینطور در فضای مجازی پاسخ دادند:
درود به شرفش انسانیت قیمت نداره….. / حربن ریاحی زمانه/ انسانیت مرزو قوم نمیشناسه/ خدا رحمتت کنه مرد/ روح این بزرگ مرد شاد/ روحت شاد انسان واقعی/ درود به شرفش/ انسانیت می ماند دیکتاتوری مثل صدام میرود/ روحش شاد مرد بزرگ/ خدا روحش رو شاد کنه/ خب یک خلبان جنگی کارش اینه.و به دستور عمل میکنه. و سرپیچی اون بر میگرده به وجدان انسانیتش./ الله رحمت ایلسین/ روحش شاد/ درود بر شرفش/ روحش شاد، و لعنت بر صدام و حامیانش


فقط یه انسان یادش در گذر زمان به این حوادث می ماند و به شهدای معاودهای عراقی احترام می گذارد و اینجور نقد و بررسی ها را تا مدتها در سطح اول مطالب قرار می دهد نه دو روز . بازم بگم یا خلاص ؟
در میان عراقی ها خوب هم بود.
سلام
لطفا مخاطب گرامی ای که تنها به نوشتن مطالب منفی و سیاه نمایی می پردازد، دست از این کار بردارد چراکه متاسفانه قابلیت انتشار ندارد.
سلام ،
با تشکر و قدردانی از فاش نیوز عزیز که با انتشار مطالب قابل توجه و مفید تلاش کرده انسانیتی را یادآوری نماید که در طول تاریخ بعضی در هر شرایطی حفظ کردند اما برخی با کوچکترین تحمل سختی و ضرر مالی فراموش کردند.
تشکر میکنیم برای یادآوری آنچه باید باشیم اما چرخش روزگار باعث میشود از انسانیتی فاصله بگیریم که در ذات و باطن است و فاصله گرفتن از فطرت انسانی موجب هزاران بیماری روانی و روحی میگردد.
تشکر میکنیم برای اینکه تعداد انسانهای واقعی که در هر شرایطی حتی از جان شیرین گذشتند اما از انسانیتی که ودیعه الهی برای سیر در زمین و آسمان و ملکوت اعلی بوده نگذشتند.
تشکر میکنیم که به افرادی تلنگر زده که در کسوت مرجع تقلید و هادی انسانها قرار دارد اما پشت پرده آن کار دیگر میکند .
تشکر میکنیم برای ایجاد حس همدردی که بدانیم در این دنیای ناریک و سیاه تنها نیستیم و انسانیت هنوز نمرده و بین میلیونها انسان هنوز آدمی وجود دارد و زمین خالی از حجت نخواهد ماند.
تشکر میکنیم که در ایام دهه اول ماه محرم فضای دلها را بسوی امامی هدایت کرده که الگوی انسان کامل و آدمیت مطلق است تا بوسیله درس شهادت به انسانها بیاموزد حتی با از دست دادن مال و جان و خانواده و دوستان از انسانیت نگذرد و تاریخ جاودان شهادت بدهد گوهر شرافت را با هر ملت و نژاد و طایفه ای بر تاج کرمنا بگذارد.
تشکر میکنیم که یادآوری شد گوهر انسانیت به مراتب از تمام ارزشهای دنیا بالاتر است و انسانها را باید با خصایص انسانی ارزش گذاری کنیم در حالیکه همیشه ارزش انسانها با ثروت و قدرت و نژاد و طایفه و ملت اندازه گیری شده است.
هزاران مرتبه تشکر میکنیم که هر لحظه قیامتی بر پا است تا در محضر الهی هر لحظه گوهر انسانیت را پاک و سفته و پرورده کنند تا لایق حضور معبود شود زیرا شوق حضور خداوند در معراج آدم بسیار بیشتر از شوق حضور انسان است.
سلام ، به اعتبار انسان بودن دارای مهنی و مفهوم گسترده ای است که میتوان هزاران کتاب نوشت اما مهمترین موضوعی که اعتبار انسان بودن را در نظام اسلامی خدشه دار کرده است فاصله طبقاتی و شکاف بسیار بزرگ بین مردم و مسئولین است که گرچه هرگز راضی به گفتن این حقیقت تلخ نیستیم اما لازم است در اسرع وقت چاره ای اندیشیده شود تا آسایش و آرامش مردم فدای جیب مسئولان نشود.
برای مثال مطابق فرامین رهبر معظم انقلاب که فکری برای پرواز هواپیماها بر فراز مشهد بشود لیکن پرواز هواپیماها بر فراز شهر مشهد بقول مدیر کل هواپیمایی استان 600 پرواز در یک روز اعلام شده که میتوان مشکلات آلودگی صوتی و هوای مشهد را تصور کرد که چه بلایی سر مردم مشهد آوردند. صدای موتور هواپیماهای غول آسا بر فراز شهر مشهد که 24 ساعته شبانه روز ادامه دارد آسایش و آرامش مردم را سلب کرده است در صورتی که براحتی میتواند پروازها از جهت مخالف شهر که بیابان است انجام شود و هیچگونه مزاحمت و سلب آسایشی از مردم نشود اما اعتبار انسان بودن مردم مشهد تا فهم مسئولان مربوط در فرودگاه مشهد از این موضوعات معلوم میشوند.
خسارتهای فراوانی که دست اندازها در بزرگراهها و بلوارهای اصلی ایجاد شده خسارتهای فراوانی به خودروها وارد میکند در حالیکه برآورد خسارت تصادف در اثر سرعت زیاد بسیار محدود برای چند خودرو میباشد اما خسارتهای وارده توسط دست اندازها بسیار زیاد و گسترده هستند. تفاوت جبران خسارت تصادف و صدمات دست اندازها به خودروها تفاوت جیب مسئولان بیمه و مردم است زیرا خسارت تصادف از جیب بیمه و خسارت دست انداز از جیب مردم تامین میشود بنابراین تفاوت اعتبار انسان بودن در جیب مردم و مسئولان است.
در حالیکه مردم از جان و مال و هرچه دارند برای نظام اسلامی هزینه میکنند و پشتیبان نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب با اعتبار انسان بودن هستند مع الاسف عده ای از مسئولان فقط به منافع شخصی و حزبی فکر میکنند تا اعتبار انسان بودن را فقط در مشتی دلار و تجملات دنیایی خلاصه کنند.
ای بابا هنوز دارید مثبت منفی می زنید .... @_@
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi