شناسه خبر : 69411
یکشنبه 17 شهريور 1398 , 11:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

از هسته قیام تا پوسته قیمه

دکتر مومنی- آنچه در تاریخ آمده این است که امام حسین (ع) به عنوان یک آزادمرد مقابل ظلم سر خم نکرد و جان بر سر این ایمان نهاد. فریاد زد: هیهات منا الذله! (خواری و ذلت از ما دور باد) ... ندا داد: اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید!

 اما آنچه در این دهه روایت می شود دعوت مردم به ایستادگی در مقابل ظلم، دفاع از مظلوم، رعایت کرامت انسان و ترویج آزادگی است یا هرسال احساس می شود از هسته "قیام" دورتر می شویم و به پوسته "قیمه" نزدیک تر؟

 هیچ متری وجود ندارد که این ادعا را ثابت کند اما از نشانه ها می توان یافت که هرسال دهه محرم؛ طبل ها بزرگتر، دسته ها منظم تر، مداحی ها پر"شورتر"، آرایش ها غلیظ تر، نذری ها چرب تر، لباس ها و صحنه آرایی ها شیک تر و ... می شود اما آیا به همان اندازه که این "پوسته" رشد می کند "هسته" و جانمایه قیام حسینی هم برای مردم معرفی می شود؟

 یعنی اگر امروز امام حسین به میان ما بیاید گله می کند چرا به جای عدس پلو، قیمه نداده ایم، صدای طبل و بلندگویمان  کم بوده و چرا شاخه های علامت هایمان کم است یا شِکوه می کند چرا در مقابل ظلم و ریا و تزویر در جامعه از ترس سکوت کرده ایم و سر در لاک خودمان بُرده ایم؟ چرا اهل کوفه را سرزنش می کنیم که در طمع فرمانداری ری و شام و کیسه های زر وسوسه شدند اما خودمان آبروی همدیگر را بر باد می دهیم و برای به دست آوردن یک صندلی چاپلوسی می کنیم و حرمت انسانی مان را خوار و ذلیل و پَست می کنیم؟
 
در طول سال ها برخی تلاش کردند تا تنها از زخم های کربلا بگویند اما داعش کاری کرد که شمر و خولی و عمر بن سعد شرمسار شدند! اگر در کربلا خیمه آتش زدند، داعش آدم ها را در قفس زنده زنده آتش زد، اگر یزیدیان به گلوی طفل سه ساله تیر زدند، داعشی ها کودک یک ساله ایزدی را کُشتند، گوشتش را پختند و به خورد مادرش دادند و ... نگوییم اینها فرق می کنند و آنجا اهل بیت بودند. در درگاه خدا همه انسان هستند و امام حسین (ع) برای کرامت "انسان" جانش را فدا کرد و نگفت تنها ما اهل بیت ژن خوب هستیم. حتی آغوش برای حُر ریاحی هم گشود و او را پذیرفت.

 می گویند لشکریان یزید هر روز در فُرات غسل می کردند چون باور داشتند که اینطور کُشتن حسین ابن علی ثواب بیشتری دارد. داعش هم با پرچم و نام الله سلاخی می کند. آیا در این دهه محرم به فرزندان ما می آموزند که فریب تزویر را نخورند و آدم ها را به "کردار" آزمون کنند نه به "گفتار" چرا که ممکن است آن که ریشش انبوه تر، زانو و پیشانی اش پرپینه تر و ادعای خداپرستی اش بیشتر است اتفاقا" دشمن ترین، دشمن خدا باشد؟

فریاد زدن نام "حسین" در این زمانه آسان است اما رفتن به راه او تاوان دارد برای همین بسیاری از ما ترجیح می دهیم به "پوسته" محرم مشغول شویم. کربلا را چند بار شخم زده اند و بر آن اسب تاخته اند تا نشانی از حسین بن علی و یارانش نمانَد. اما اتفاقا" نام و نشان کسانی که این کار را کردند در روزگار گُم شد چرا که هیچ قدرتی قادر به خاموش کردن شعله های آزادی، شجاعت و جوانمردی نیست.

 اگر از ترس در مقابل ظلم لال می شویم و اجازه می دهیم مظلوم قربانی شود و برای منفعت دو روزه دنیا مقابل ظالم سر خم می کنیم یا برایش سوت و کف می زنیم، ما هنوز چیزی از قیام فداکارانه امام حسین(ع) نیاموخته ایم.

منبع: کانال لااله الا الله
اینستاگرام
سلام ، اول یادآوری کنیم هرگز هیچیک از ستمگران تاریخ جرات نکرده آسیبی به مرقد شریف امام حسین (ع) و حضرت امام رضا (ع) وارد کند برعکس مرقدهای مطهر همیشه در طول تاریخ محترم و گرامی داشته شده است. در خصوص مرقدهای دیگر مثال نجف این اتفاق افتاده و ستمگران و حاکمان کافر چند مرتبه مرقد را تخریب کردند یا تبدیل به قهوه خانه کردند. برخی اعتقاد دارند پیکر حضرت در مرقد نیست و در محل دیگری یا نزدیک مرقد است که دست جنایتکاران نرسد.
موضوع دوم اینکه سنت عزاداری در ایران از دوران قبل از اسلام برای شهادت سیاوش که سر بریده اش را در تشت طلا گذاشتند وجود داشته و پس از شهادت حضرت امام حسین (ع) با تغییراتی حفظ شده که گاهی نشانی از عزاداری قبل اسلام دیده میشود که هنوز آن سنتها وجود دارد.
سوم موضوع نذری در مذهب تشیع بصورت پخته توزیع میشود اما در مذهب تسنن هیچگونه نذری پخته وجود ندارد بلکه نذری بصورت خام توزیع میشود لذا نوع نذری پخته شده تفاوتی ندارد بلکه با توجه به سلیقه و ذائقه مردم تفاوت دارد برای مثال در شهر مشهد نذری آش شله یا حلیم است لذا برنج و خورش بسیار محدود در جمع خانواده و فانیل است و کمتر در هیاتها و تکایا توزیع میشود.
حذف سنتهای قبل از اسلام و خالص کردن عزاداری مطابق سنت معصومین (ع) موضوعی بسیار مهم است که تا اکنون عملی نشده لذا سایر سنتهای قبل از اسلام با سنتهای معصومین (ع) در کنار یکدیگر برگزار شده که لازم است در خصوص رعایت سنت معصومین (ع) و حذف سنتهای گذشته که گاهی آلوده به خرافات و مشکلات اخلاقی و خلاف شرع مقدس دیده میشود براساس دین و مذهب اصلاح و اقدامات لازم صورت پذیرد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi