شناسه خبر : 69442
چهارشنبه 20 شهريور 1398 , 11:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ظهر عاشورا؛ سرکوب و کشتار شیعیان در هند، بحرین، نیجریه و افغانستان

همزمان با عزاداری میلیون‌ها عاشق و دلباخته حسینی در سراسر جهان شیعیان مظلوم کشمیر و بحرین سرکوب و در افغانستان و نیجریه نیز وحشیانه عزاداران را قتل عام کردند.

میلیون‌ها عاشق و دلباخته حسینی در سرتاسر جهان امسال نیز مثل سال‌های گذشته در تاسوعا و عاشورای حسینی زیر پرچم حضرتش گرد هم آمده و برای مظلومیت شهید دشت کربلا و یاران باوفایش اشک ماتم ریختند.
 دیروز مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، مراکز اسلامی و حتی خیابان‌ها در بسیاری از کشورها صحنه حضور گسترده مردم با پرچم‌ها و سربندهای یا حسین(ع) بود. اوج این حضور در کربلا و بین الحرمین بود که میلیون‌ها عزادار از کشورها، ادیان و ملیت‌های مختلف حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس قمر منیر بنی‌هاشم را همچون نگینی در انگشتر گرفته و به دور آن می‌چرخیدند به گفته «میر مسعود حسینیان» سرکنسول ایران در کربلا از کشور عزیزمان ایران نیز بیش از ۱۰۰ هزار زائر ایرانی در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در کربلای معلی حضور داشتند.
نیروهای بسیج مردمی امسال نیز مسئولیت جلوگیری از حملات احتمالی تروریست‌های تکفیری را بر عهده داشتند و عزاداری مردم در شهرهای مقدس عراق بدون کوچک‌ترین حادثه امنیتی برگزار شد. تنها در شهر«‌الصویره» در شمال استان واسط تکفیری‌ها به دنبال حمله تروریستی به عزاداران حسینی بودند اما نیروهای واکنش سریع عراق این حمله را ناکام گذاشتند.
۳۱ شهید و ۱۰۰ زخمی
 در ازدحام کربلا
از سوی دیگر منابع پزشکی عراق نیز اعلام کرده‌اند متاسفانه به دلیل ازدحام گسترده عاشقان و دلباختگان اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا بیش از
31 نفر شهید و حدود 100 نفر هم زخمی شده‌اند.
مراسم هروله در عراق را «رکضة طویریج» می‌نامند، این مراسم هر ساله ظهر عاشورا از منطقه «قنطرة السلام» (پل صلح) به سوی مرقد امام حسین علیه‌السلام آغاز می‌شود و مسافت آن حدود دو کیلومتر است که عزاداران هنگام برگزاری این مراسم شعارهایی مثل «لبیک یا حسین» سر می‌دهند.
نیجریه
در نیجریه اما نیروهای ارتش این کشور که از دولت وهابی سعودی دستور می‌گیرند عزاداران حسینی را به خاک و خون کشیدند. بر اساس گزارش‌ها در پی تیراندازی نیروهای امنیتی نیجریه به دسته‌های عزاداری روز عاشورا در برخی مناطق این کشور ده‌ها تن از عزاداران شهید یا زخمی شدند. آمارهای ضد و نقیضی تا لحظه تنظیم این خبر از تعداد شهدا و مجروحین مخابره شده اما تصاویر منتشره حکایت از گستردگی حملات به عزاداران حسینی بوده است. شهرهای شیعه‌نشین کادونا، باوچی، سوکوتو، کاتسینا، گومبی از جمله شهرهای شیعه‌نشین هستند که دیروز مورد تهاجم نیروهای امنیتی قرار گرفتند.
صفحه جنبش اسلامی نیجریه در توئیتر در این‌باره اعلام کرده: سه نفر در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی به موکب‌های عاشورایی در چند منطقه نیجریه شهید و دهها نفر دیگر زخمی شدند. جنبش اسلامی نیجریه درباره جزئیات تیراندازی به عزاداران گفت: یک تیم مشترک ارتش و پلیس نیجریه به سمت شرکت‌کنندگان در یک موکب عاشورایی برای گرامیداشت شهادت حضرت امام حسین (ع)  در منطقه کادونا تیراندازی کرد که به شهادت فوری سه برادر و زخمی شدن دهها نفر دیگر منجر شد.
پلیس نیجریه در ایالت کاتسینا نیز به سمت هواداران شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور که برای برگزاری مراسم عاشورا در مرکز این ایالت تجمع کرده بودند، تیراندازی کرد. برخی اطلاعات نیز از زخمی شدن شمار دیگری در ایالت‌های دیگر نظیر کومبی و ایلیلا و پاوچی در جریان تیراندازی به مواکب حسینی (ع) خبر می‌دهند. جنبش اسلامی نیجریه می‌گوید: این اقدامات در چارچوب موج اقدامات مسئولان علیه فعالیت دینی این جنبش صورت می‌گیرد.جنبش اسلامی تصاویری نیز از مواکب عاشورایی در ایالت پوچی قبل از حمله ارتش و نیروهای پلیس نیجریه را منتشر کرد. در این حمله ده‌ها نفر زخمی و صدها نفر دیگر بازداشت شدند.‎
کشمیر
از کشمیر تحت کنترل هند نیز خبر می‌رسد نیروهای دولتی عزاداران حسینی را به شدت سرکوب کرده‌اند. به گزارش تسنیم، به رغم اعلام حکومت نظامی و مخالفت دهلی نو و تلاش برای جلوگیری از برگزاری دسته‌های عزاداری مردم کشمیر با بستن سربندهای «لبیک یا حسین(ع)» به خیابان‌ها آمده و در سوگ جگر‌گوشه رسول خدا (ص) نشستند. گزارش‌ها حاکی است نظامیان هندی با یورش به عزاداران حسینی ده‌ها نفر را بازداشت و آنها را مورد ضرب و شتم شدید قرار ‌دادند. بنا به اعلام منابع میدانی در شهر سرینگر مرکز کشمیر اشغالی حداقل 12 نفر از عزاداران توسط ارتش هند زخمی شده و به دلیل شدت جراحات در بیمارستان بستری شدند. نظامیان هندی ده‌ها نفر از عزاداران حسینی را بازداشت کرده و آنها را به مکان‌های نامعلومی منتقل کرده‌اند. مسلمانان کشمیری با سر دادن شعارهای «لبیک یا حسین(ع) و‌ ای ظالمان و متجاوزان از کشمیر ما خارج شوید» در مقابل گلوله‌های نیروهای نظامی هند سینه سپر کردند.
 مقام‌های هند قبلا اعلام کرده بودند که امسال مردم جامو و کشمیر اجازه برگزاری عزاداری محرم را به جز در حسینیه‌ها یا اماکن مذهبی ندارند، مقام‌های ایالت عمدتا مسلمان نشین«تامیل نادو» همچنین در اقدامی مضحک اعلام کرده بودند که روز عاشورا را از ۱۰ سپتامبر به ۱۱ سپتامبر انداخته‌اند. دست‌کم 2 میلیون نفر از جمعیت 12 میلیونی کشمیر هند، شیعه هستند.
افغانستان
مراسم عاشورای حسینی در افغانستان نیز در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. مردم شیعه و اهل سنت افغانستان با حضور در مساجد و حسینیه‌های این کشور در مراسم عزاداری عاشورای حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) شرکت کردند. با وجود این و همزمان با عزاداری شیعیان به مناسبت عاشورای حسینی، دو انفجار در شهر‌های مزار شریف و غزنی افغانستان به وقوع پیوست. بنابر اعلام پلیس افغانستان، مواد منفجره کار گذاشته شده در یک دوچرخه در یک کیلومتری زیارتگاه موسوم به «سخی»  بزرگ‌ترین محل برگزاری مراسم عاشورای حسینی در شهر مزار‌شریف، منفجر شد. هنوز از تلفات احتمالی این انفجار گزارشی منتشر نشده است. همچنین انفجار دیگری در میدان مرکزی شهر غزنی روی داد، اما بر اساس گزارش‌ها این انفجارها تلفاتی درپی نداشته است. در پاکستان نیز مراسم عاشورای حسینی با شکوه تمام برگزار شد. گفتنی است طبق قانون اساسی پاکستان روز تاسوعا و عاشورا تعطیل رسمی است و تمام مردم کشور خود را در عزای فرزند رسول خدا (ص) شریک می‌دانند. دولت پاکستان نیز با اتخاذ برخی تدابیر ویژه و بستن سیگنال‌های موبایل تلاش خوبی را برای تامین امنیت عزاداران حسینی به انجام رساند.
بحرین
شیعیان بحرین نیز مراسم عاشورای حسینی را در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار کردند. رژیم آل خلیفه طی روزهای گذشته بسیاری از نمادهای عاشورایی را تخریب کرده بود و با ایجاد رعب و وحشت تلاش داشت از حضور مردم در عاشورای حسینی جلوگیری کند با وجود این، گزارش‌ها از برگزاری مراسم عزاداری در نقاط مختلف منامه پایتخت در روز عاشورا حکایت دارد. مرکز حقوق بشر بحرین در گزارشی اعلام کرد که از ابتدای ماه محرم تاکنون، رژیم بحرین ۴۹ بار حقوق شهروندان شیعه این کشور را نقض کرده است. براساس این گزارش، احضار علما و مداحان، بازجویی و تهدید آن‌ها، تخریب و جمع آوری نمادهای عاشورایی در ۱۰ منطقه ‌این کشور از موارد نقض حقوق بشر ماه محرم بوده است. در این مدت پنج مداح و برخی از مسئولان حسینیه‌های بحرین نیز توسط نهادهای امنیتی احضار شده‌اند.
یمن
شهرهای صنعاء و صعده در شمال یمن نیز شاهد ده‌ها هزار عزادار حسینی بود که تحت شعار
«تضحیه وانتصار» (فداکاری و پیروزی) به خیابان‌ها آمدند و با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود «هیهات منا الذله» و «هیهات الذله هیهات یا عملاء الولایات» (ذلت از ما دور است، مزدوران ایالات‌) و «سنواصل درب الحسین» (مسیر حسین را ادامه خواهیم داد)، علیه آمریکا و عربستان سعودی نیز شعار دادند. به گزارش شبکه خبری المسیره یمن، حاضران شعارهایی نیز علیه آمریکا سر دادند و گفتند «صامدین و صامدین... لن نخضع للأمریکیین» (استواریم، استواریم... مقابل آمریکا سر خم نمی‌کنیم) تأکید کردند که «عاشورا انقلاب آزادگان و برای امت، راه و مسیر درست است» و «انقلاب علیه استکبار، فداکاری و پیروزی است». حاضران در مراسم عاشورایی در یمن همچنین بر حمایت خود از مردم و آرمان فلسطین و مقابله با «دشمن صهیونیست» تأکید و از مقاومت در لبنان و اقدامات اخیر او علیه رژیم صهیونیستی حمایت کردند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi