شناسه خبر : 69527
پنجشنبه 28 شهريور 1398 , 10:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قانون حالت اشتغال، توجه دولت و نظارت مجلس را می‌خواهد

قانون حالت اشتغال، قانون واحدی است که مشمولین آن شهدا، جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی هستند.

فاش نیوز - قانون حالت اشتغال، قانون واحدی است که مشمولین آن شهدا، جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی هستند.

بر اساس این قانون با تکمیل سنوات خدمت، پاداش پایان خدمت مشمولین قانون حالت اشتغال محاسبه و پرداخت می‌شود. اما متاسفانه جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال که از بنیاد شهید حقوق دریافت می‌کنند در حال حاضر در بلاتکلیفی ناشی از قصور و کوتاهی متولیان امر به سر می‌برند.

تاکیدات مکرر قوانین مبنی بر پرداخت پاداش پایان خدمت ایثارگران گوش شنوایی در دولت و بنیاد ندارد و مجلس هم نظاره‌گر موضوع است و گهگاهی برخی نمایندگان اشاره‌ای به این موضوع می‌کنند و به سرعت از کنار آن می‌گذرند. شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سفر اخیر خود به بیرجند اعلام کرد: میانگین سن جانبازان به 65 تا 70سال رسیده است.

این موضوع واقعیتی است که جانبازان دوران انقلاب و جنگ تحمیلی با میانگین سن بالا دارای مشکلات متعددی هستند که اگر قوانین و مقررات مصوب برای آنها اجرا شود منجر به کاهش آلام و رنج‌های آنان می‌شود. اما نکته مهم این است که  با توجه به شرایط سنی جانبازان آیا وقت محاسبه و پرداخت پاداش پایان خدمت آنان فرا نرسیده است،
پس چرا همواره مسئولین به دنبال تحقق نوشدارو بعد از مرگ سهراب هستند؟

طی سال‌های اخیر بسیاری از جانبازان با درصدهای بالا شهید شده یا فوت کرده‌اند ولی خانواده آنان همچنان از این حق قانونی بهره‌منده نشده‌اند. متاسفانه عده‌ای در نهادهای متولی این امر، به جای آنکه به دنبال تسهیل مقدمات اجرای قانون باشند به طرق مختلف سنگ‌اندازی می‌کنند و با بهانه‌تراشی بی‌اساس مانع تحقق این حق می‌شوند. اکنون برخی بهانه مشکلات مالی و بودجه‌ای کشور را دلیلی بر مسکوت ماندن پیگیری این حق می‌دانند در حالی که قبل از بروز این مشکلات هم کمتر کسی پیگیر این حق قانونی ایثارگران بود.
پرداخت مطالبات ایثارگران غالبا با تاخیر بسیاری انجام می‌شود که ارزش مبلغ پرداختی آن چنان کاهش می یابد که دیگر نمی‌تواند گرهی که ایثارگر به فکر بازکردن آن با دریافت مطالبات خود بود را بگشاید.
این در حالی است که بر اساس نص صریح قانون برابر بند الف ماده88 قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف شده است کلیه مطالبات معوق خانواده‌های شهدا و ایثارگران (جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و کلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل (حداکثر در 2سال اول اجرای قانون برنامه) مطابق بودجه سنواتی تامین و توسط بنیاد پرداخت نماید، به نحوی که در پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هیچ‌گونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده شهدا باقی نمانده باشد.

مطالبات مذکور در این ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال نیز حسب مورد باید توسط بنیاد و دستگاه مربوطه طی 2سال اول اجرای قانون برنامه طبق بودجه سنواتی تامین و پرداخت شود.
جای تامل دارد در حالی که مصوبه مجلس تاکید بر آن دارد که مطالبات جانبازان و آزادگان در بودجه سنواتی تامین و پرداخت شود ولی در بودجه‌های سنواتی سال‌های 96، 97 و 98 چنین اتفاقی نیفتاده است و در این زمینه دولت و مجلس به سادگی از کنار قانون گذشته‌اند.
متاسفانه دستگاه‌های نظارتی در این زمینه کوتاهی کرده و توجهی به حقوق جامعه ایثارگری ندارند، در حالی که کمترین انحراف از مسیر قانون در جایی که تسهیلاتی به ایثارگران تعلق می‌گیرد را با گزارش به هیأت عمومی دیوان عدالت اداری خواستار ابطال آن می‌شوند.

اینستاگرام
باسلام عرص خسته نباشی فقط جهت اطلاع ما جانبازان وازادگان محترم که از بنیاد حقوقی حالت اشتغال دریافت می کنن هم خودشون خواستن وهم فریادشان چون اصلا کسی به فکر این عزیزان نیست اگر هم باشه در حد حرف فقط اگر خودشون یک هفته دیرتر حقوقی یا پاداش یا هر چیز دیگر که اونا تو ی حکم دارن ولی ما هیچی مارا به اندازه یه روفته گر هم قبول ندارن چون همین عزیزان عیدی عید قربان عیدی فطر عید قدیر یا یه مبلغی به حسابشون واریز یا اجناس میدن
واقعا در جای قانون قرار داریم اگر حق چرا پرداخت نمی کنن اگر ما ناحقیم که تکلیف بدونیم تبصره ماده 38 شش سال است تصویب شد چرا اجرا نمی کنن چرا پاداش پایان خدمت پرداخت نمی کنن ما هم مثل الباقی مردم که به حق حقوق خودشون نارضایتی دارن درب مجلس جم میشه بما هم باید جم بشیم این کار بعد نیست مردم به ما چی میگن. کشور های دیگه چی میگن نمیگن رفتن جونشون دادن برای حق شود امد راهپیمایی واقعا خجالت اوره
سلام چرا مجلس به اصلاحیه تبصره دو ماده 39 را پیگیری نمیکند اجرا شدن ماده 38 کی چه وقت وقتی همه این عزیزان فوت کردن
ماده 38 کی اجرایی میشه لطفا قول دروغ دوباره ندید
ماده ۳۹ اجرا نشده چه کسانی پاسخگو میباشن
با سلام ودرود .به نام الله پاسدار حرمت خون شهیدان. چرا حقوق ماده ۳۸جانبازان زیر ۲۵درصد از کار افتاده کلی و حالت اشتغال بنیادشهید که از بنیاد حقوق میگیرند و پرونده ماده ۳۸ آنها چندین سال هس در بنیاد تهران تایید شده حقوق آنها اعمال نمی شود بنده با۱۵ماه و۱۴روز جبهه در واحد تخریب و چهار فرزند و یک اعیال وبا تنی مجروح و بیمار که قادر به کارهای شخصی خود نمیباشم با این حقوق کم باید چطور زندگی کنم واقعا تا کی باید شرمنده زن وبچه هام بشم آیا دادرسی نیست نمیدانم چه کار وپیش چه کسی درد دل کنم که شاید گره از کارم باز شود از مدیران بنیاد شهید وایثارگران سپاه خواهشمندم مشکل ما را حل کنند والله روز قیامت جلوی آنها را به خاطر حق الناس میگیرم وحلالشان نمیکنم فقط ب خاطر این که جانباز زیر ۲۵درصد هسم هیچ دادرسی نداریم حتمآ من از نظر بیماری نابودومشکلم زیادبوده که کمسیون بنیاد منو کار افتاده کلی کردن یک جانباز قطع عضو که درصد بالا داردشایدَ قادر به کارهای شخصی خود میباشد ولی بنده با درصد ۱۵ قادر ب کارهای شخصی خود نمیباشم یک ناراحتی قلبی که چندین بار فنر گذاشتم و یک بار عمل قلب باز کردم و قلبم ۲۵درصد کار میکند.دیکس کمر که مرا زمین گیر کرده وهیچ دکتری ب خاطر قلبم و ریه ام حاضر به عمل من نیست ناراحتی اعصاب که تا به حال بیش از ۲۰بار در بیمارستان روان پزشکی بنیاد شیراز بستری بودم از طرف دیگر ناراحتی ریه وپوست وچشم وگوش به خدا اشکم سرازیر شده واینها را می نویسم انشاءالله که ی نفر عاقبت به خیر مشکل ما را حل کند ودر آخر سلامتی عظمای ولایت و پیروزی رزمندگان اسلام در کلیه جبهه های حق علیه باطل و شفای تمامی مریضای اسلام را از خداوند منان خواستارم از طرف فرزند جانبازشماره تلفن
ما کارافتاده کلی اداره هستیم وبازنشسته ,وبالای 25 درصدم پرداخت نمیشه .هم کار کردیم وکارمند بودیم .
وهم داوطلب رفتیم .
وهم از کار افتادیم .
وهم کاهش حقوق داریم .
مقایسه کردم با عزیزی که مدرک ابتدایی دارد وحین خدمت سربازی کارافتاده شده ومن که سالها کار کردم ولیسانس هم دارم .دریافتی مان یکی شده .
کارشناس محترم::::::::: مجروحیت جبهه وعملیات , با مجروحیت پشت جبهه قابل قیاس نیست .

فاش محترم :
از جناب مجتهد زاده چه خبر ؟
از ایشان مطلب خبری بگذارید .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi