شناسه خبر : 69578
سه شنبه 26 شهريور 1398 , 15:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نمی‌توانستند با تمدن حسین(ع) کنار بیایند!

محمدرضا سابقی - این جنگ (در کربلا) یک جنگ شخصی نبود. آنها چطور توانستند مردم را بسیج کنند که چند هفته تمام آهنگری‌ها با بودجه مردمی به ساختن تیر و نیزه و شمشیر برای نبرد با امام حسین(ع) اختصاص پیدا کند؟ از ترس بازگشت حکومت علوی توانستند این کار را بکنند. حالا حکومت علوی چه حکومتی است؟ یک موردش این بود که چهار هزار نفر از مردم کوفه را-که خوارج بودند- کشته بود. لذا آن مردم نمی‌توانستند با این تمدن کنار بیایند، آنها اصلاً این‌قدر عدالت را نمی‌خواستند! یک مقدار ظلم از معاویه را قبول می‌کردند ولی این‌همه عدالت از علی(ع) را نمی‌توانستند بپسندند.
 
 این تمدن است که شکل‌گیری آن 1400 سال است که عقب افتاده است. یک‌وقت شما فکر نکنید که با یک اسطورۀ تاریخی به نام «حسین(ع)» مواجه هستید! بعضی‌ها می‌گویند «امام حسین(ع) جایگزین «سیاوش» شده است و اساساً ایرانی‌ها دنبال اسطوره‌های مظلوم می‌گردند؛ خصوصاً اینکه تشنه‌لب باشند و سرجدا!» این توهین به امام حسین(ع) است. رسماً به امام حسین(ع) گفتند که قلب‌های مردم با توست ولی شمشیرهای‌شان علیه توست(قُلُوبَهُمْ مَعَهُ وَ سُیُوفَهُمْ عَلَیْه‏؛ لهوف/62)
 
حسین(ع) نماینده تمدنی بود که مردم پیش‌پرده آن تمدن را در حکومت علوی دیده بودند/ تفکر امام حسین(ع) پایگاه اجتماعی نداشت
 
 امام حسین(ع) نماینده تمدنی بود که مردم پیش‌پرده آن تمدن را در حکومت علوی دیده بودند، پس معلوم بود که آن مردم به سمت این تمدن گرایش پیدا نمی‌کنند. از همان ابتدا همه مشاورینی که مشورت می‌دادند و به امام حسین(ع) می‌گفتد که «نروید!» آنها غیب‌گو نبودند که بگویند: «مردم کوفه بی‌وفایی خواهند کرد» آنها می‌دانستند که تفکر امام حسین(ع) و تفکر علوی، پایگاه اجتماعی ندارد. یعنی این تمدن شکل نخواهد گرفت. اگر یک نگاه کلان به ماجرا داشته باشیم، وقتی که می‌گوییم: «یا لثارات الحسین(ع)» و فریاد انتقام خون امام حسین(ع) سر می‌دهیم، می‌دانیم که این یک بحث شخصی نیست و الا مختار از آن اشخاص(قاتلین کربلا) انتقام گرفت. ما فقط سرِ مظلومیت شخص، بحث نداریم اگرچه مظلومیت شخص امام حسین(ع) به ما کمک می‌کند و دست ما را می‌گیرد و ما را در عرصه این تمدن غریب وارد می‌کند.
 
ما هنوز از مسأله مظلومیت شخصی به مظلومیت مکتب، انتقال پیدا نکرده‌ایم/ سوگ حسینی، آغاز این راه نورانی است...
منبع: قسمتی از مقاله چرا محبین سیدالشهدا قاتلش شدند!

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
سلام ، اینگونه مطالب روایت تاریخ هستند که در بهترین شرایط واقعیت را آنگونه که اتفاق افتاده بدون جهت گیری منتشر کنند. داستان کسته شدن سیاوش قبل از اسلام نیز واقعه تاریخی بوده که نقل شده لذا امروز نمیتوانیم بجای مردمی که صدها سال قبل از اسلام زندگی کردند نسخه تفکر امروز را ارائه دهیم.
اعتقاد داریم تاریخ تکرار میشود زیرا در طول تاریخ همراه با پیامبران دوازده حواری یا امام بودند که در قرآن کریم در خصوص حضرت موسی (ع) تشبیه به دوازده چشمه شده لیکن موضوع زمان در قرآن مشخص نشده است مگر موضوعاتی که نیاز به اعلام زمان بوده مثال سرگذشت اصحاب کهف که دقیق زمان ذکر شده است.
قضاوت در تاریخ هیچوقت منصافانه نیست زیرا شرایط روزگار در حال و گذشته متفاوت است و یطور کلی زمان گذشته با زمان حال قابل مقایسه نیست. برای مثال نوع تفکر ایرانیان در چهل سال قبل با تفکر امروز بسیار متفاوت و همراه با آگاهی از تحلیل روز و رهبری متفاوت از حیث تعمیق موضوعات ، توجه ویژه به نظرات و خواسته های مردم و فرصت برای بازیابی و واکاوی اخبار بعلاوه نتایج زودرس در سیاستها از موارد غیر قابل انکار در افزایش سطح آگاهی مردم در گذشته و حال میباشد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi